InsomNina Skrevet 20. juni 2011 #1 Skrevet 20. juni 2011 Hvordan går dere frem? Jenta vår er straks 5 mnd, og i dag prøvde vi med litt sviskemos. Bortsett fra noen ørsmå smaksprøver fra vår mat, er dette første gang hun får noe annet enn mm. Det gikk over all forventning. Hun slukte 2 t skjeer, og ville ha mer. Men vi må vel drøye litt pga magen.. eller? Har hørt et par skjeer i noen dager, så gjerne øke litt. Når kan jeg gi en hel porsjon? Er jo sløsing å kjøpe disse glassene, eller grøten med porsjonspakninger, og bare gi et par t-skjeer før det må kastes. Så hvordan gjør dere det? Hvor lenge gir jeg nå feks sviskemos før jeg kan introdusere noe annet? Vet det har vært mange sånne tråder her inne, men finner dem ikke når jeg endelig lurer på det
kinaputten Skrevet 20. juni 2011 #2 Skrevet 20. juni 2011 3-4 dager med det samme før du gir noe nytt. Sviskemos på glass kan visst oppbevares en uke i kjøleskap, les på glasset og se hva det står, de som jeg hadde fra semper kunne stå en uke. Ellers er det jo veldig lett å lage sviskemos selv, men bruk økologiske svisker feks fra urtekram, da de du kjøper i butikken inneholder dumme konserveringsmidler som babyer kan reagere på. Tror også det går helt fint å fryse ned det du kjøper på glass i minsre porsjoner. Blir en del svinn i starten Mini var ikke oppe i full porsjon før han han var rundt 6 1/2 mnd, hadde fått grøt fra han var 4 mnd. Ligger noen oppskrifter på bloggen her hvis du vil lage egen mat http://mamma-i-eksil.blogspot.com/
InsomNina Skrevet 20. juni 2011 Forfatter #3 Skrevet 20. juni 2011 Ja kan godt tenke meg å lage selv, takk for linken. Har jo sett du har skrevet det før, bare glemt det ut! Hvordan er det med vann forresten? Har ikke gitt det enda heller jeg. Skal det kokes og så kjøles til 37 g eller? Tenker at du har sikkert peiling på det også. Når er det best å prøve for å se om hun vil drikke det?
kinaputten Skrevet 20. juni 2011 #4 Skrevet 20. juni 2011 Vann skal du bare gi masser av Skal gis sammen med alle måltider, hjelper på fordøyelsen og jo tidligere du begynner jo lettere er det å få de til å like det tror jeg. Mini har fått vann siden han var 1 mnd gammel ca, men da blandet med fennikel/kamille te pga luft i magen, han fikk allerede da 50 ml siden det er det de anbefaler her nede, dvs de anbefaler faktisk at de kan få opptil 150 ml allerede når de er så små, men for oss holdt det med 50 ml. Ikke sikkert babyen din vil ha så mye vann, men det er bare å prøve deg frem, tilby ved hvert måltid også går det seg til etterhvert Så det er bare å gi. Nå bor jeg som sagt i spania og har brukt flaskevann som jeg kokte frem til han var 6 mnd og avkjølte etter det holdt jeg opp med kokingen og gir rett fra flasken eller kartongen Tror ca de samme regler gjelder i Norge, men ville forhørt meg med helsesøster i ditt omr, da jeg tror det kommer ann på vannkvaliteten. Jeg skal til Norge snart og der jeg skal være trenger man ikke koke vannet først nå som han er over 6 mnd.
Februarmamma 2011 og 14? Skrevet 20. juni 2011 #5 Skrevet 20. juni 2011 Jeg har tømt glassene oppi isterningsformer slik at jeg kan tine opp smaksporsjoner. Når de har frosset putter jeg de i plastpose og merker med dato. Gjør det samme med hjemmelaget mat. Begynte å gi vann på en sånn Tommy Tippee kopp med sugetut parallelt med innføring av grøten ved 4 mnd. Men så fattet minstemann stor interesse for både mammas vannglass og vannflaske når vi var på tur. Så han har fått drikke av de. Har droppet å koke vann nå som han putter alt mulig i munn.
Mamma`n til Ole Kristian Skrevet 20. juni 2011 #6 Skrevet 20. juni 2011 Vi startet med grøt som smaksprøver når han var rundt 4 mnd. korrigert. Han er prematurfødt og var etter fødselsdato 7 mnd:) Dette gikk kjempe fint. Tiltross for at han er prematurfødt har han et godt utviklet tarmsystem, så ingen plager med luft eller hard mave. Den ene mandagen begynte vi med smaksprøver, og mandagen etter siste han fulle porsjoner med grøt:) Mini her også synes sviske mos var veldig godt, så han fikk alt fra 4-6 skjer ved hvert grøtmåltid. Tenke jeg skulle foregygge hard mave. Gikk greit en tid, men så begynte han og bæsje alt fra 3-5 ganger pr dag. Før dette hadde han 1 gang pr. dag. Helsesøster sa jeg skulle kutte svisken og bare gi risgrøt noen dager. Effekten av svisker satt i systemet over en uke. Nå er vi tilbake til normal bæskjemengde med normal farge.....så budskapet er, man behøver ikke gi så mye sviske mos når maven fungerer bra. Kan heller brukes når den virker litt treg....... Lykke til, mange kloke damer her inne og spørre om råd. Det har iallfall jeg erfart.....
InsomNina Skrevet 24. juni 2011 Forfatter #7 Skrevet 24. juni 2011 Fryse ned i porsjoner var lurt, det skal jeg gjøre! Har gitt henne grøt flere dager nå, og hun sluker innpå. Nå lurer jeg igrunn på om jeg skal gi til hun sier stopp, eller om jeg fremdeles må begrense litt pga magen skal venne seg til det?! Vann var ikke så lett å få i henne, men hun drikker litt, og vi prøver ofte. Så håper hun liker det etterhvert
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå