Gå til innhold

Hva er en passende straff for en 11åring som stjeler?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Hjelp!!

jeg blir helt matt.

jentungen har stjålet en 200lapp hos en venninne.

Vært i butikken og handlet for halvparten.

Har nå sendt henne på rommet og aner ikke hvordan vi går videre herfra.

Hun kjenner det ikke en plass, men gråt da hun måtte gå tilbake til venninnen med en ny 200lapp. Tatt fra hennes egen lommebok

 

Noen råd videre her???.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

For å få oppmerksomhet. Jeg prøvde alt mulig annet først, men det hjalp ikke. Jeg hadde aldri noe av de "kule" tinga, mamma prioriterte aldri at jeg skulle få det jeg trengte. Generellt en ræva barndom, men jeg mener ikke at det er tilfelle for dere altså. Jeg bare mener at barn som har det bra ikke trenger å ty til slike ting for å tilfredstille det de evnt mangler...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åj da denne er kinkig... Nå vet ikke jeg hvordan dere har det hjemme, men på ett eller anna vis bør hun lære verdien av penger. Har hun f.eks plikter hjemme som gjør at hun tjener lommepenger o.l?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg stjal også som liten, og det har preget livet mitt i stor grad. Har ikke stjålet noe på sikkert 35 år, men det har merket meg for livet og jeg føler meg som en annenrangs person. Synes det virker somom du har taklet det godt, alt er oppe i dagen og ikke til å prate seg vekk fra/lyve seg ut av. Ha takhøyde for at jenta di får tunge dager fremover, det blir ikke moro å gå på skolen når dette ryktet sprer seg. Gi henne en sjanse til å vise at det var et engangstilfelle, og støtt henne for at hun tar ansvar(det håper jeg hun gjør).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hun har plikter hjemme som hun tjener på.

Vil vel ikke si hun mangler noe av de "kule" tingene heller.

Sukk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Passelig straff å måtte gå tilbake med egen 200-lapp.

 

En god samtale er heller ikke av veien, om hvordan slikt påvirker alle rundt jenta. Den som mister noe, de som er foreldre(dere) og evt søsken. Ja, de problemene som har kommet av dette. Hvor vondt det gjør for dere foreldre, og alt annet som spiller på samvittighet og rettferdighetssans.

 

Hun kjenner det nok, men kan/vil jo ikke tape ansikt. Hun vet rett fra galt, og det er bare for dere å bruke alt dere har på å forsterke dette. Gå litt langt, og håp det blir siste gangen.

 

Jeg vet en god del om hva jeg snakker om her.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først må dere komme til bunns i hvorfor hun stjeler. Og det var til pass for henne at hun måtte betale tilbake fra egne penger.

 

Jeg jobber som vekter, og vi tar ofte småjenter i å stjele, og gjerne mest foreldrene er i nabobutikken. De fleste stiller seg uforstående til hvorfor barna stjeler, de kunne jo bare bedt om penger av dem osv.. Noen stjeler for å få oppmerksomhet, andre gjør det for spenningen, men det er høyst få som tar ting de virkelig trenger, eller stjeler fordi de ikke har råd. Som regel gjør de det fordi de har lyst på tingen men ikke gidder å bruke sine egne penger på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...