Gå til innhold

Ull til baby :)


Sørlandsmommy

Anbefalte innlegg

Hei kloke damer!

 

Jeg har kikket litt på ullbodyer, strømper, sparkebukser osv fra Nøstebarn, Bånsull og liknende butikker. Ser jo at prisen er himla høy i forhold til feks Janus(Sparkjøp), H&M, Cubus... Men tenker at jeg vil kjøpe det beste til den lille som kommer :)

 

Så da lurer jeg på, er det virkelig noen forskjell på kvalitet og komfort på det billige og dyre ullet? Og dere som kjøper de dyrere plaggene, hvorfor?

 

Bare nysgjerrig her og lurer veldig på hvor jeg skal legge igjen pengene våre ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei

 

Når ungen fortsatt er baby så vokser den fortere ut av ullplaggene enn de rekker å slite ut så sånn sett mener jeg at det ikke liten grunn til å blåse av mange tusen kroner på ullklær til en baby.

 

Har noen venninner som fikk litt Nøstebarn ullundertøy sånn body og strømpis opplegg og de syntes det var helt håpløst. Det skal vaskes for hånd, og med gulp unge så ble det bare styret. I tillegg gikk visst bodyen i stykker rundt knappene i skrittet. Dette har jeg hørt flere sier.

 

Men Nøstebarn kjolene med lam på er de veldig glade i da den varer lenge og ikke trenger å vaskes like ofte. Og da er de jo absolutt verdt litt ekstra.

 

Cubus og H&M har en del ullundertøy som er blandet med bomull. Disse vil jeg ikke anbefale! Du får de ikke rene igjen så gulper ungen eller bleia lekker ja da har du flekkene og lukta 4 ever.

 

Når ungen blir barnehage stor så synes jeg det er mer verdt det å investere i litt dyrere plagg. Gutten vår bor i ullundertøy hele høsten, vinteren og våren, og går stort sett i kun det både i barnehagen og hjemme. Da blir slitasjen en helt annen spesielt på knær, og da synes jeg det er greit å legge litt ekstra penger i slitesterk kvalitet, fine farger og mønstre og ikke minst at plagget holder seg vask etter vask. I så henseende er jeg VELDIG godt fornøyd med Troll sitt ullundertøy og Skogstad sitt ullundertøy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer jo helt ann på HVA slags ull du ønsker å kle barnet ditt i.

 

For min del, så synes jeg klærne til nøstebarn er verdt pengene. Det holder seg godt, og så er det viktig for meg at ulla er ubehandlet. Nr 3 kan nå bruke nøstebarn klærne nr1 brukte, det er IKKE tilfelle med janus, joha bodyer osv. Janus, Joha osv er behandlet ull. At ulltøyet må vaskes for hånd er ikke noe problem for meg. Selv med 2 barn, så er det fort gjort. Jeg har også testet noen av plaggene ift vask i maskin,og i min maskin er det ikke noe problem å vaske nøstebarn ulla. Men jeg bruker kun nøstebarns egen ullsåpe.

 

Vi bruker behandlet ull i tilegg til nøstebarn ulla, for som du sier, det er dyrt. Da bruker vi Troll ull, Aclima ull og LilleLam på tøy som skal innerst på kroppen. Bånsull finnes også, men det er i samme kategori som nøstebarn, ubehandlet og dyrt.

 

Som lag nr2 bruker vi ofte Janus prinsesse/prins ull f.eks joggedress

 

Vi bruker heller ikke ull som er blandet med bomull, for da mister man en del av ulla`s egenskaper.

 

Janus bodyer synes jeg blir fort "dratte", Joha bodyer ryker offte i skrittet her i huset, Tom og Trine ulla synes jeg klør fryktelig samt er uformelig og har rare str.

 

Janus og Safa har gode ullstrømpebukser til jente når man skal ha kjole :)

 

Ellers bruker vi Ullvang sokker, det er en ullblandingsokk, og når man har på seg goretex sko så skal man ikke bruke ren ullsokk. Da blir man nemlig iskald. Noen vitenskapelig forklaring på det har jeg ikke, men jeg og flere med meg har testet det ut i praksis og det stemmer. Stakkar nr1, når jeg trodde det bare var tull.... hun var alltid iskald på beina..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Jeg vil bare si at jeg er veldig fornøyd med Nøstebarn sine plagg. Dette gjelder særlig ull-silke plaggene deres. De er så myke og gode og holder seg utrolig godt. Jeg vasker alle plaggene i maskin (til og med ullfleece vinterdressen) og det har gått helt fint, men jeg ser at andre har litt problemer, kommer veldig an på maskinen. Hvis du passer på å ha minimal sentrifugering og bruker naturlig ullsåpe, kan det gå helt fint. Stor forskjell på kvaliteten på disse plaggene og HM og Cubus vil jeg si. Her i huset har vi også vært veldig fornøyd med Polarn O Pyret sine ullplagg. Disse er også dyre. Både Nøstebarn og Polarn o Pyret er store i størrelsen. Janus har jeg også bare positivt å si om og anbefaler det som rimelig alternativ :) Name it har også rimelig ull på vinteren. disse plaggene er ganske tynne, men vi har vært fornøyd med både body og pysj derfra.

Lykke til med handlingen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poden bor også i ullklær den kalde årstiden og med flere skift så har jeg rett og slett ikke penger til å kjøpe alt på nøstebarn. Ser heller ikke poenget når Janus og Joha holder godt. Er det enkelte plagg som Nøstebarn har, som ingen andre har, så kan jeg fint kjøpe der. Eller om det er noe jeg synes er ekstra fint, men til hverdags, så har det nesten utelukkende vært Janus og Joha. Han vokser så fort ut av klærne sine at de knapt holder kjennom sesongen. Dessuten strikker jeg ullplagg selv, så jeg kjøper stort sett bare undertøyet.

 

Prøv deg frem! Synes du det er verd pengene, så bruk de på nøstebarn, men husk at butikken er oppe etter fødsel også ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vil si DEVOLD!!

 

vi kjøpte inn nøstebarn til første tiden, de var helt ok.. men siden vi bor nært devold-butikkene med lavere priser var vi innom for å se da mini var ca en måned.. siden har vi ikke brukt nøstebarn ulla! :)

 

vi kjøpte Devold teddy og det som er samme som Arctic for voksne.. det er ullundertøy da, body, stillongs (uten fot) og heldrakt.. de er av to-lags ull, med merinoull og muligens bommull på innsiden, de er veldig gode og myke og kan brukes om barnet har allergi eller eksem siden det ikke er ull direkte på huden.. selv om det er bommull på innsiden har den akkurat samme egenskaper som ren ull, den kjennes ikke våt ut og er god og varm!

 

lille har vokst opp i devoldull, og jeg har ingen planer om å endre på det denne vinteren. da hun var fersk, fødd i november brukte hun bare body og stilongs, det gjorde hun hele vinteren. og vi er strålende fornøyd! :)

 

prisen er på ingen måte avskrekkende heller, 99 for stillongs, 149 for body og 349 for heldrakt, i tolags plaggene, og de er bedre enn nøstebarn ulla vi har ivertfall! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi bruker ikke andre ullklær enn de fra devold. Sokker er litt hips om haps, men body/trøye/longs er KUN devold. Guttungen synes alt annet klør, og jeg har heller ikke vært fornøyd med kvaliteten til flere andre merker. Vi bor heldigvis i Ålesund, og har kort vei til fabrikkutsalget til Devold. Mange rimlige ullklær der. :) Feilvarer som en ikke finner feil på feks, men som likevel er til godt redusert pris. Og gode tilbud på de vanlige varene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...