Gå til innhold

sommer uten jordbær??


Nette84

Anbefalte innlegg

Sommer og sol og jordbær? er i uke 23 og har akkurat fått fraråd om å ikke spise jordbær for at det kan påvirke barnet til å få allergi? har ikke hørt dette før å lurer på hva dere tenker og vet om dette? Har til nå sikkert spist noen kurver med jordbær før jeg fikk vite dette..

 

Er jo såå godt å kose seg med jordbær å fløte på sommeren <3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du har blitt feilinformert...pust ut! :) Du kan fint spise jordbær når du er gravid, men det du skal være forsiktig med er å gi det til spedbarn, nettopp pga allergi som du skriver. Kos deg med jordbær og fløte du :) Nå er det norske bær i butikken også, knallgode!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, vet du meg hva?? BARE TULL!!!

 

Skal man tenke sånn er det i utgangspunktet svært lite du faktisk kan spise. Hold deg unna egg, så poden ikke får eggallergi. Det samme gjelder melk. Og ikke minst glutenprodukter. Og nøtter. Osv..

 

Nei, spis det du har lyst på du. Det man spiser under svangerskapet har ingen betydning for evt allergier. Er vel sagt at man skal være litt forsiktig under amming, men da hovedsaklig i forhold til allergier barnet er disponert for. (altså om faren er allergisk mot jordbær, skal en være forsiktig med å gi barnet jordbær før det er fylt året, eller noe sånn).

 

Bare for å dokumentere: http://www.matportalen.no/rad_til_spesielle_grupper/tema/gravide/#tabs-1-2-anchor , der det står :

"Allergi

 

Det foreligger ikke vitenskapelig grunnlag for at gravide kan forebygge allergi hos barnet ved å unngå bestemte matvarer i svangerskapet. Det er imidlertid vitenskapelig grunnlag for at et fullverdig kosthold i svangerskapet har betydning for barnets helse senere i livet."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SPIS JORDBÆR! Stapp de inn, det gjør jeg! Elsker jordbær med fløte og sukker!

 

Er det noe folk vet alt om så er det hva gravide kan og ikke kan gjøre. Og 90% av det er jo bare tull!!!! Var nylig på BIM-treff med noen jenter, der og var de livredde for å spise sånn og sånn ute.

 

Jeg jobber selv som ferskvaresjef og det eneste man bør holde seg unna er muggen eller utgått mat. Stek kjøttet godt og skyll frukt og grønt.

Grunnen til at vi blir frabedt å spise altmuligrart er pga bakteriene toxoplasmose og listeria, som KAN finnes i jord der f.eks en katt har gjort fra seg eller i kjøtt som er dårlig. Sjansen for å bli smittet i Norge er minimal og dersom du holder deg unna rakfisk og muggost så skal det nok gå bra! :)

 

Spis og vær glad!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe, jeg levde på jordbær melis og fløte i forrige svangerskap og ungen er ikke allergisk for noe ;o)

 

Men dersom du ammet burde du kanskje tenkt deg litt om for jordbær kan føre til vondt i små mager. Men det er jo og forskjellig fra ungen til unge.

 

Kos deg med jorbæra du.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

tusen takk for alle svar :) Skal fortsette å kose meg med ENDELIG NORSKE jordbær <3 :D

 

God sommer alle sammen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der fikk jeg halveis panikk når jeg leste overskriften :P Sommer uten jordbær, tror ikke jeg hadde overlevd :P Haha.

Så nå skal jeg verfall KOSE meg med jordbær hele sommeren :D <3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var hos jordmor her om dagen å hu sa : BARE spis jordbær det er kjempe bra!!

 

åå, jeg har jorbær i kjøleskapet, trur ratt jeg skal spise litt nå:-) nomnom

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde det vært tilfelle at det forebygger å allergi å unngå matvarer i svangerskapet måtte vi nok levd på morsmelk under svangerskapet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja bare tull. Er så mange gravide som unngår ditt og datt pga myter som andre folk sprer.

I mitt forrige svangerskap hadde jeg dilla på jordbær, og jordmor var så fornøyd med at jeg spiste en kurv per dag siden det er så rikt på jern. Og jeg gav det også til jenta mi da hun var spebarn for det er så sunt. En får ikke allergi av mat, det er noe en isåfall allerede har. Så spis sitrusfrukt, løk, krydder, hvitløk, jordbær og alt det andre som mange tror en ikke kan ha. Forhold deg heller til kostrådene som er gitt ut av helsemyndighetene. De er basert på vitenskap og ikke på kjerringråd :)

 

Kos deg med jordbær i sommer, det gjør jeg også!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det du har hørt om jordbær og graviditet er bare tull. Det som kanskje har noe for seg er jordbær i kombinasjon med amming. Barnet KAN få vondt i magen, og det kan jo være greit å vite om. Men prøv det først, det er jo aldeles ikke sikkert!

 

Gode søte norske jordbær...NAM!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her inntas jordbær med begge hender :) Har gjort det i alle mine svangerskap (snart ferdig med mitt tredje).

 

Skriver under på de over her sier om å være forsiktig ift med amming- ellers nyt de herlige røde bærene :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...