Gå til innhold

Språk til 1, 5 år gammel gutt..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vet man ikke skal sammenligne barn, men man gjør det likevel.. Min datter er snart fire år og da hun var 1,5 år som min sønn er nå, pratet hun som en foss og kunne veldig mange ord. Var veldig "flink". Sønnen min sier knapt mamma og pappa, og vi kan vel tyde ball og mer mat, men det er svært uforståelig for andre..hehe. Hva sier deres barn?? :) Begynner å bli litt små-utålmodig nå.. :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei hei.. samme har jeg tenkt på når det gjelder min gutt som er født i februar.. men det er nok ingenting å uroe seg for.. jenter er oftere bedre på dette enn gutter! det som beroliger meg, er at han forstår veldig mye av det vi sier.. babler masse, nå i det siste er det mye imitering av det vi sier med samme tonefall.. men lite forståelige ord.. leker mye at han sitter i telefonen.. "O! ..Ja.. mhm.. da- da"! Er jo så søtt at han etterligner :))) Ellers er det få ord han kan.. Det er mye "nei" om dagen.. eller "nein" som han sier ;) Språk er jo så individuelt, tror ikke det er snakk om noe bekymring før 3 årsalder faktisk.. å det er jo lenge til :)

Skrevet

Morsomt. :)

Ja, lillegutt her har også begynt å imitere litt, og babler mer enn tidligere, så det kommer nok.. Ikke så greit når han har en storesøster som mor må sammenligne med til stadighet..;)

Lurer jo litt på om vi som foreldre har vært for sløve til å "lære" han ord. Med storesøster satt vi jo og pratet og leste og leste.. Men lillegutt har overhodet ikke tid til å sitte på noe fang. Han skal bare ut og løpe..hehe..

Skrevet

Sånn er vår også. Tenker ikke noe på det.

Skrevet

Jenta mi er 16mnd og hun har ca 40 ord som vi forstår, inkl dyrelyder. Ikke alle ordene er rene, men mange er det. Jeg er overrasket over at hun har så mange ord. Jobber i bhg og jeg er ikke vant til at så små har så stor forståelse og kan forklare seg så bra. Men hun setter ikke sammen ord enda. Tror ikke det er noe unormalt med din gutt. Han bare vil si det korekte når han først skal si noe.

Skrevet

jenta mi er 19mnd og har kanskje 10rene ord. Stortsett går det bare i mamma, pappa, der, ja og nei (mest nei :P)

Men gud hun er flink til å gjøre seg forstått, og forstår alt. Hun sier klart i fra når hun vil ha vann, da går hun til kranen og peker og roper Æh, æh!

Sier kun ting til henne en gang, å så gjør hun det. Henter skoene sine og tar dem på, kler på seg buksen, kler på seg luen (i vinter), hjelper til å dekke på bordet, tar ut av oppvaskmaskinen sammen med meg, rydder o.l.

Så stresser ikke med språket, det kommer nok tilslutt, så lenge hun har forståelse så er det det viktigste :D

Storebror gikk fra å si bare mamma og pappa, til å prate som en foss da han var rundt 20mnd, så det kan fort endre på seg i denne tiden :D

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...