Gå til innhold

Sykemelding

sves

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg venter toeggede tvillinger med termin i slutten av desember. Ifølge gynekologen som "oppdaget" dem blir jeg automatisk sykemeldt fra uke 20, noe som gjelder alle tvillinggravide uavsett type jobb. Så jeg har sagt ifra på jobben at jeg ikke kommer tilbake etter ferien.. Men på torsdag var jeg hos fastlegen og hun mente det ikke var noen selvklar praksis. Hvordan har det vært med dere som kommet litt lengre? Jeg har fødeplass på Ullevål.

Fortsetter under...

Jeg venter tvillinger i slutten av oktober, og fikk vite det i uke 16. Da fastlegen min fikk nyheten, sa hun straks at jeg ikke skulle jobbe lengre. Det kommer jo sikkert litt an på hvilken type jobb du har, og livssituasjon. Jeg jobber i barnehage, og har ei lita jente på 15mnd, tilsammen 4 barn fra før. Føler meg allerede sliten nå, selv om jeg kun er i uke 18 nå. Syns i grunnen det blir feil og presse gravide til å jobbe, dersom kvinnen er sliten. Samfunnsnytten vi gjør ved å få barn bør verdsettes mer! Lykke til videre, og håper du er tøff nok til å si ifra dersom du føler jobben går på helsa/psyken løs. Undersøkelser viser klar sammenheng mellom det å sykemeld. tvillinggravide og komplikasjoner i fbm fødsel. Komplikasjonene ble færre etter at de gravide ble sykemeldt tidligere.

Tusen takk for svar! Fastlegen mente ikke det sånn uten hun mente at det ikke var en selvklarhet som gynekologen sa det var. Jeg blir nok uansett sykemeldt da jeg har en stressende jobb innen helsesektorn og allerede sliter med bekkenet så er i grunn ikke så urulig for det. Bare litt nysgjerrig på andres erfaringer! Har og en gutt på 2 år så er ikke akkurat rolig hjemme her heller ;-) Det du sier om tidlig sykemelding er akkurat det gynekologen sa. Tror i grunn hun har litt mer kunnskap om det enn en fastlege!

Masse lykke til til deg også!

Jeg er gravid med eneggede tvillinger, og er på hyppig kontroller på KK (annenhver uke). Det er ingen "regel" som sier at man skal sykemeldes i uke 20, men derimot i uke 28. Da skal ingen tvillinggravide jobbe lenger selv om de er i aldri så god form:)

Jeg er selv i uke 23+0, og jobber fullt som sykepleier i sykehjem. Det er et tungt yrke, men ønsker å jobbe så lenge som mulig slik at ikke svangerskapet blir så langt. Har bekkenløsning og går til fysio for dette.

Jeg ville prøvd å jobbe så lenge som mulig fram til uke 28 hvis formen tillater det, ellers vil det bli et svært langt svangerskap. Men det er no min mening:)

Takk for inspill :-) Jeg blev halvt sykemeldt i forrige svangerskap i uke 24 og helt i uke 28 grunnet bekkenløsning. Da var jeg veldig dårlig og har i etterkant slitt med det i to år etter fødsel. Så jeg kommer bli sykemeldt tidlig når det dessuten er tvillinger denne gang. Men er helt enig i at det blir langt, men har ikke i det hele tatt like langt som sist gang da jeg ikke hadde barn fra før. :-) Masse lykke til til deg også beccisen!

Hei!

Jeg venter også toeggede tvillinger. Og er i dag kommet 29+0.

Jeg jobber som pedagog på en småbarnsavdeling, og ble 100% sykmeldt i uke 18. Kunne fått stå i jobb til uke 20, men pga svært mye pollenallergi i vår valgte jeg å sykmelde meg. (på jordmors oppfordring)

De siste ukene har formen vært helt super, og jeg kunne godt tenkt meg å jobbe litt, men nå er det uaktellt.

Lykke til videre!

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...