Gå til innhold

1 mnd til lillebror kommer...tips til hva en kan gjøre ifht søskensjalusi?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Tenker da på hva jeg kan gjøre slik at storebror ikke føler seg tilsidesatt. Kanskje ikke så enkelt når en må lære seg å dele på oppmerksomheten i en alder av 17 mnder tenker jeg. Har dere erfaring og/eller tips å komme med? Eventuelt bøker jeg kan lese?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vær litt alene med gutten så han får alenetid akkurat som babyen får. Så tror jeg på å inkludere barnet med babyen. La han føle at han er en viktig storebror som hjelper med stell. Gi han en storebrorgave, man kommer sikkert bare komme med gave til babyen og da er det greit å veie litt opp for det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dytter denne jeg, trenger enda flere tips!

Jeg er ikke for det at storebror også skal ha gave, de skal vel ikke lære seg at begge skal få gave hver gang den ene har bursdag vel? Noen som greier å overbevise meg? Jeg ser bare ikke poenget med å skjemme ut storebror på den måten, altså materialistisk sett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Én viktig ting som gjerne blir glemt: barnet må rett og slett holde ut at tiden som kronprins eller kronprinsesse er forbi. Man kan hjelpe barnet, men all lesing og dulling endrer ikke faktumet at mamma har 2 barn hun må klare.

 

Vi har ikke gitt presanger til storebror, syns det er helt feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eldste min var 3.5 år da tvillingene kom.

Han fikk gave, og ga gave.

 

Tvillingene som mye i starten så da var det storebror sin tid. Så var han med når de var våkne.

Det har gått veldig greit, litt sjalusi har det vært, men det kom ikke før de var større og tok tingene hans.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke så mye tro på gave. I hvert fall ikke når de er så små som 17 mnd. De skjønner ikke helt gavekonseptet enda.

 

Men jeg tror det er viktig at de ikke føler at livet snus opp ned når babyen kommer. Jeg venter nr 2 om 2 måneder. For meg har det vært viktig å innføre "vente" "ikke nå" og "snart" i god tid. Det er viktig at dette ikke er begreper som innføres samtidig med den nye babyen.

 

I tillegg er det viktig å forsøke å lage en myk overgang. Det betyr at man i starten bør forsøke å vise at man prioriterer storebror, slik at han ikke føler sin posisjon i familien truet. Så kan man gradvis utjevne dette og la babyen ta mer og mer plass etter som storebror blir tryggere og forstår at babyen ikke skal ta hans plass.

 

Dette er tips jeg har fått fra ei med pedagogisk utdannelse og som jeg tenker å benytte meg av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Enig i at det er teit å gi begge gave. det må de venne seg til meg en gang. Men en ting jeg gjorde som jeg tror var avgjørende var at når min datter kom på besøk på sykehuset for første gang hadde jeg ikke gutten i armene mine men i vugga ved siden av. Hun ble kjempeglad når hun så han for første gang og øyeblikket hennes ble ikke ødelagt av at hun følte sjalusi med en gang. det var utrolig gøy å se hvor glad hun var for å se han.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Inkludere storebror i mest mulig grad.. kan veldig enkelt gjøres ved å konsekvent snakke om babyen VÅR.... og lillebroren hans... altså gi han "eierforhold" til denne babyen.

La storebror være med på vask og stell av baby, om dere har badekar kan baby være i vannet med storebror på likt?? (fungerte veldig bra hos oss, storebror i vårt hjem var 1.5 ved fødsel av lillesøster)

La han være med til helsestasjon, la han delta når babyrom skal ordnes på plass, og gi storebror MASSE Kjærlighet!! Lag en kurv med leker som kun tas frem ved amming (spesielt når far ikke er hjemme) slik at han føler han får leke med noe verdifullt når det er amming...

 

osv osv.. fortell han at dere er glad i han, og at baby er glad i han.. (etter fødsel)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...