Gå til innhold

Gravid og kvalm - må man inn til legen for å evt. få sykemelding?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

kommer vel litt an på legen.

Første gangen måtte jeg dit, fikk da 100% sykmelding.

Har vært innom et par ganger etter det, men ellers bare forlenget sykmeldingen via telefon.

Nå jobber jeg igjen 80%, og er bare sykmeldt i 20.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer an på legen ja. Jeg fikk ikke sykemelding før jeg lå innlagt dehydrert på sykehuset! Var mange ganger til legen før det, men legen sa bare at ikke det var en sykdom. Ble jo trodd til slutt da, etter jeg hadde gått ned ti kilo.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge du ikke kaster opp flere ganger til dagen/har hyperemesis så er det ikke lett å få sm for dette nei.

Jeg slet med kvalme 4 mnder på jobb og fikk beskjed om at det er bare å slite seg gjennom det, det er helt normalt å være gravid og kvalm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Greit nok at det er normalt osv osv. Men det er virkelig ikke noe behagelig uansett!!!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her jeg bor er det nesten klin umulig å få sykemelding når man er kvalm. Hadde null matlyst, kvalm og utrolig trøtt og sliten da jeg kontaktet legen. Eneste jeg fikk var et "gratulerer" :-)

Gikk jo over da, men forferdelig slitsomt i begynnelsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det forskjell på morgenkvalme og å være sikkelig fyllesyk og spy 24 timer i døgnet 7 dager i uken... ja morgenkvalme er normalt og noe man må regne med å tåle.... men den andre kvalme det er faktisk en sykdom. At ikke mennekser i helsevesenet har respekt for det vitner om mye uvitenhet.

 

Ha vært 100% sykemeldt nå fra uke 8 og nå er jeg passert halvveis. Er slitsomt å måtte rettferdiggjøre ovenfor venner, fammilie, jobb og helsevesenet at jeg er kvalm, jeg er utmatta.... blodtrykket er lavt (det er ihvertfall en målbar verdi som sier noe). Nei normalt sett er man ikke syk når man er gravid, ja det er slitsomt. Men for noen få så er dette en sykdom....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer vel litt an på hvor godt legen kjenner deg, å hvordan du har fremstilt deg selv tidligere ang. sykemelding.

Det kommer nok mye an på hvordan legen ser på deg som person.

Når du skal ha sykemelding første gang ville jeg dratt til legen uansett.

Det gjorde jeg, han så at jeg ikke var bra og ga meg en sykemelding.

Etter dette ringte jeg hver gang jeg trengte ny.

 

Nå har jeg også hatt samme lege hele livet da. Og han vet at når jeg ringer, så er det ikke fordi lilletåa har sovna. For og sette det litt på spissen. Da vet han at det er noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg ringt til legekontoret, og bedt de registrere at jeg kaster opp i dag. Så dersom det fortsetter, kan de føre sykemelding tilbake i tid.

 

Håper formen blir bedre snart!!! :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legen har faktisk ikke lov til å sykmelde deg før du har vært til konsultasjon. Legen har heller ikke lov til å tilbakedatere sykmelding. det er derfor man har egenmelding......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sykepleieren sa det var greit, og at det var registrert..

 

Men jeg har egemelding så samme det!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

13:38 - jeg skrev hva jeg fikk beskjed om! Mente da ikke at det var behagelig!

Hilsen hun som fikk beskjed om slite seg gjennom det siden det var helt normalt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var "fyllesyk" i 4 mnder men uten å spy. Morgenkvalme er ikke en standard, de fleste er kvalme hele døgnet. Men jeg fikk ikke sykemelding for det.

Leger ser vel etter hyperemesis etc for at det skal være ille nok for sm - noen leger er strengere enn andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15:13, jo legen kan faktisk tilbakedatere så lenge det er snakk om 1 dag eller 2. Men du må ha vært til konsultasjon først.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg fekk sykemelding med ein gang.. med diagnosen hyperemesis og eg er berre ekstrem kvalm, aller værst er da på kvelden. men så skulle eg egentlig ha jobbet på eit kjøkken i sommar så da kan ha litt med da å gjera og.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Retningslinjene til § 8-7 andre ledd:

 

"Andre ledd - Tilbakedatering av sykmelding

 

[Endret 7/04, 01/10]

 

Hovedregelen i andre ledd er at en legeerklæring ikke kan godtas for tidsrom før medlemmet ble undersøkt av lege. Andre ledd inneholder også en unntaksbestemmelse som bør praktiseres forholdsvis strengt.

 

Det første vilkåret som må være oppfylt for å gjøre unntak er at medlemmet har vært forhindret fra å søke lege. Et eksempel på dette kan være der medlemmet ikke har kunnet få kontakt med lege tidligere, f.eks. på grunn av influensaepidemi. Dersom det er et par dagers ventetid hos lege, vil man også kunne anses for å ha vært forhindret. Legestreik eller andre forhold kan også forhindre pasienten. I slike situasjoner kan det bare godtas en forholdsvis kort tilbakevirkning. Ved lengre tilbakedatering kan det gjøres unntak for psykiatriske pasienter som på grunn av manglende sykdomsinnsikt har unnlatt å søke lege.

 

Medlemmet har selv ansvar for å søke lege i tide for å bli sykmeldt og få rett til sykepenger. Så vel av behandlingshensyn som av hensyn til oppfølgingen av sykepengetilfellet er det viktig at lege søkes snarest mulig.

 

Det andre vilkåret som også må være oppfylt, er at det på fyldestgjørende måte er godtgjort at sykdommen har medført arbeidsuførhet fra et tidligere tidspunkt. For at unntak kan gjøres, bør det alltid foreligge en utførlig legeerklæring om medlemmets medisinske tilstand på det tidspunkt legen behandlet vedkommende første gang og en vurdering fra legen om vedkommende var arbeidsufør fra et tidligere tidspunkt. Slike saker bør også forelegges rådgivende lege, i allefall når tilbakedateringen ikke er helt kortvarig.

Sykmelding per telefon

 

[Endret 10/02, 7/04]

 

En legeerklæring skal bygge på en personlig undersøkelse av pasienten.

 

Vanligvis vil en attest utstedt bare på grunnlag av en telefonhenvendelse ikke kunne godkjennes som tilstrekkelig dokumentasjon for arbeidsuførhet.

 

Telefonkonsultasjon vil imidlertid kunne godtas som tidspunkt for arbeidsuførhetens inntreden, dersom den blir fulgt opp av en vanlig konsultasjon innen få dager eller så snart som mulig, og legen finner det fyldestgjørende godtgjort at pasienten har vært arbeidsufør fra dette tidligere tidspunkt. "

 

 

Nav-dama

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg måtte innom legen på alle sykemeldingene mine, kun den siste fikk jeg over telefon pga. det var bekkenløsning som jeg da har behandling for, og legen var bare innom jobben pga pappa permen hadde startet :)

 

Men det var for at han skulle se at jeg var nesten oppegående, han var bekymret for helsen min. Så lenge jeg kunne komme til timen å hente sykemelding og avlegge "mat-rapport" som var litt pyntet på, slapp jeg unna noe mer behandling. (hadde godt og ta av, og raste ned over 10 kg.)

 

Jeg hadde den berømte morgenkvalmen 24/7 i 2 måneder, ble nesten som en konstant faste for meg. Jeg hadde STORE problemer med å få i meg mat, og min mor måtte garantere at hun var og så til meg hver dag (jeg bodde alene)

 

Fikk slite med andre ting etter på, har ikke kommet meg helt enda etter det kjøret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fått sykemelding over telefon i begge mine svangerskap. Den ene gangen ringte jeg flere morgener og ba om akuttime uten at de hadde igjen timer til meg og til slutt klarte jeg ikke å komme meg på jobb til jeg skulle fordi jeg kastet opp om morgenen, så da fikk jeg delvis sykemelding (som jeg ønsket) frem til jeg fikk satt opp time. Etter det fikk jeg sykemelding frem til jeg hadde neste time, så da fornyet vi på timene.

 

I andre svangerskap fikk jeg også sykemelding på tlf, men da hadde jeg uansett time et par dager etterpå.

 

Jeg gikk til to forskjellige leger i svangerskapene mine, men begge damer med egne barn, mulig det da er lettere å få sykemelding, spesielt hvis de har vært kvalme selv i svangerskapet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...