Gå til innhold

Noen med 1. klassinger her. Nasjonale prøver og tilbakemelding.

Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Min datter fikk 104 av 105 mulige på den ene og 48 av 50 på den andre.

Var dette lette tester? Føler ikke hun er så særlig skoleflink men ble jo overrasket.

Lurer på om testene er enkle?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi fikk ikke oppgitt noen totalscore, men hun hadde ikke så mange feil, kanskje 4 til sammen. Om testen er lett eller ikke kommer jo helt an på hvor barnet er i skrive og leseopplæringen. Har hun lært å lese, og kan skrive store og små bokstaver vil testen være relativt enkel. For et barn som ikke kan det vil den jo oppleves som mer vanskelig. Testen regnes for å være en helt gjennomsnittlig kartleggingstest. Den skal altså kartlegge hvor barnet er i sine grunnleggende ferdigheter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet egentlig ikke om de er lette eller ei, for det kommer vel mest an på barna selv. Og hva de anser som lett, kan jo til og med variere etter dagsform/konsentrasjonsevne der og da..!

Men jeg vet om endel barn som hadde veldig høy score på disse prøvene, selv om de ikke har vært spes skoleflinke. Det har f.eks. vært tilfeller som har utviklet seg bra frem til 2.klasse, men som da fikk elendige resultater på tilsvarende prøver (men da for 2.trinn, selvsagt)...

Tror ikke man skal henge seg så mye opp i det, annet enn å oppmuntre barnet til å fortsette å øve godt på å lese og skrive, siden resultatet ble så bra! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Disse prøvene er ikke spesielt lette, så din datter som har fått disse resultatene har gjort det bra. Matteprøven er nok lettere enn norsken, fordi store deler av norskprøven forutsetter at eleven har lært å lese. Du sier selv at du ikke trodde din datter var spesielt skoleflink - kan hun lese da? Det er jo en mulighet å kikke på hverandre hvis elevene sitter to og to sammen, men forhåpentligvis har de ikke hatt den muligheten.

Lærer på 1.trinn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du ikke bare spørre læreren om hvordan testene var da? Nasjonal prøve i lesing er den eneste obligatoriske på 1. trinn, men så har den enkelte skole tester som de legger der de syns det passer (Carlsten er f.eks en) Jeg har hatt nasjonal med min klasse, men hadde ikke sånn type resultat som du skriver om her (med to deler?) SNakk med læreren.

Hilsen lærer på 1. trinn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tror de var relativt lette ut fra hva læreren sa om resultatene i klassen :) Min datter fikk alt rett på både norsken og matten, men hun er også langt foran klassen og har ekstrabøkene til 2. klassen i alle fag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...