Gå til innhold

SE den flotte naturen da på NRK2. På tur inn i Trollfjorden nå:)

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Annonse

Har vel med en skygge som så ut som om det satt et troll oppi fjellet der.

Kan ta feil, men det er no det jeg har hørt :)

*har forresten vært med hurtigruta inn der* Dritskummelt for det virker så trangt der inne, men ubeskriveligt vakkert :)

trollfjorden er magisk. tror det bor troll der ja, så fin som den naturen der var. wow. jeg ble inponert og jeg blir nesten aldri inponert. tror jeg vil ta meg en tur dit :) flott er det. :)

http://www.nrk.no/nett-tv/direkte/nrk2/

Du vil absolutt ikke bli skuffet over å dra dit 23:49 ;)

Har vært der, men har blitt anbefalt hvis jeg skal neste gang innom der, så må jeg ta trollfjord. De er hvis rå med underholdningen med trollene inn dit ;)

Annonse

Navnet kan bety to ting: den ene forklaringa er litt uromantisk, men det er altså sånn at på vår dialekt kalles akkaren ofte for "troll", og det kan være at fjorden har vært et sted der man fiska akkar. Man har fiska den i mange hundre år for å bruke som agn. (Det fins jo også en fjord som heter Akkarfjord, og da betyr dette omtrent det samme).

Eller, den mer mytiske versjonen, at fjellene rundt er troll som har blitt til stein da sola sto opp. Alle navna på fjellene rundt har en historie, f eks er Vågakallen en trollkonge og i Møysalen ("Jomfruburet") sitter to møyer som er trollprinsesser.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...