Gå til innhold

Lov til å bli skuffet? -gjerrige besteforeldre


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Vi bor et et stykke unna vår datters farmor og farmor, må fly dersom vi skal besøke. Vi ser de derfor ikke så ofte men pleier å ta en tur 3-4 ganger pr år. Da er vi der 5-7 d. De er nesten aldri hos oss, har kanske vært der 2 ganger siste 4 årene etter at datteren vår ble født. Sist gang inviterte vi de faktisk og kjøpte flybillett i julepresent ( eneste måten å få de til å komme) Nå er vi på besøk hos dem og siden datteren vår fylte 4 for et par uker siden så hadde de kjøpt bursdagspresent til henne -et tegnehefte til 20-30 kr. Det var alt, må si jeg ble skuffet på hennes vegne. Besteforeldre har god råd - nedbetalt stort hus verdt flere mill, de skifter bil annet hvert år og kjøper akkurat det de vil ha. Er spreke og i tidl 60- årene, pensjonerte seg tidlig for et par år siden. Så de har god råd og masse tid, dette er deres eneste barnebarn. Får vondt av datteren vår, hun gleder seg sånn til å besøke dem. Hun gjør ikke noe nummer ut av det med en "liten" present, er glad for alt og skjønner jo ikke hva ting koster. Synes også det er litt pinlig på deres vegne når tante kommer forbi og overøser niesen hun ser så sjelden med flotte gaver.......da hun ble født fikk vi forresten heller ingen fødselsgave-

husker jeg var litt skuffet over det....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er det presangen eller deres tid og oppmerksomhet som er viktigst for deg?

Tenk over det.

Jeg er enig i at det var en dritkjip presang, men dersom de veier opp med å være fantastiske, tilstedeværende og intereserte besteforeldre for din datter når dere er det har det faktisk ikke så mye å si når din datter selv ikke forstår det.

 

Velg dine kamper med omhu, og ta denne diskusjonen med dem den dagen din datter sier noe om det selv og har skjønt at gavene er kjipe...

Gaver er ikke alt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat slik har jeg det også. Fikk ikke noe i barselgave - og gud forby om man skal bruke over 50kr på barnebarnet. Sist bursdag fikk 6-åringen min en caps til 35kr. Skammelig!

Hadde de hatt dårlig råd så hadde jeg vært takknemlig, men med dyre ferier, dyre biler og ingen gjeld så er dette rett og slett bare idiotisk. Min svigermor har aldri kjøpt en liten sjokolade en gang. I vårt tilfellet er jeg overbevist om at det ligger noe "psykisk sykt" bak.

 

Har vel lært meg å måtte svelge noe kamler opp gjennom årene. Og har bare gitt opp hele svigermor. Og oppi det hele er det veldig trist å se min mann så skuffet. Han sier ikke så mye, men jeg vet vi har samme tankene.

 

Føler med deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for inspill- Er vel skuffet over begge deler, derfor jeg nevnte det med 2 besøk på 4 år og eneste barnebarn. De drar ofte på besøk/ferie til venner og familiemedlemmer både i Norge og utenlands. Synes ikke de er særlige oppmerksomme når de ser dem heller, men tonen endrer seg veldig om de tilfeldigvis har venner feks på besøk, blir liksom så rart for da skal de plutselig være så close. Nei tid og interesse veier selvfølgelig mye tyngre, derfor vi prøver å reise så ofte vi har anledning selv om vi begge jobber og ikke har alverdens av penger å bruke på flybilletter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner godt hva du mener. Svigers bor også på en annen kant av landet, og det er alltid vi som må besøke dem, de gidder ikke komme hit. De har god råd, men foretrekker å bruke feriene på reiser utenlands eller å dra på hytta. Jeg prøver å forstå deres situasjon så godt jeg kan. Regner med at de er fornøyd med endelig å ha bare seg selv å tenke på, god råd og kan gjøre som de vil og så vil de vel bruke denne friheten på seg selv. Men litt rart at det ikke kan kombineres med familietid.

 

Mine svigerforeldre er ikke gjerrige på presangene da, heller motsatt, som om de prøver å "kjøpe seg fri" fra den dårlige samvittigheten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja absolutt lov å bli skuffet. Føler med deg. Mitt barn fikk to brukte leker i julegave, kjøpt på naboens garasjesalg. Det ene var en sånn stableklovn som manglet to ringer som var erstattet med to som ikke passet, sånn at det ikke gikk å stable den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns det er absolut lov å være skuffet. Lurer litt på hvorfor egentlig ikke mannen sier noe til foreldrene sine? Jeg hadde gjort det selv, kanskje i en spøkende tone.

 

Generelt er jeg overbevist at generøse folk er generøse på flere måter. Besteforeldre med tid og interesse for barnebarnet, slike besteforeldre kjøper ikke bare et tegnehefte, rett og slett fordi interesserte besteforeldre VET hva barnet ønsker seg. Når de er pensjonister allerede hadde jeg nok ikke giddet å reise dit, men rett og slett forventet at de finner veien til dere. Snakker dere egentlig ikke sammen? Jeg gjør det, også med svigers. Det krever litt guts å være tydelig når det er ikke egne foreldre, men det er verdt det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...