ToneC Skrevet 19. juni 2011 #1 Skrevet 19. juni 2011 Har en relativt nyfødt baby og lurer på dette med legging. Skal han legges på et annet rom når det er kveld? Har jo hørt de skal lære seg forskjell på dag og natt, men vet ikke helt når jeg skal begynne med det. Vi har hatt han inni stua og skrudd av lys så det er mørkt i rommet. Men det er jo likevel lyd etc. Noen med erfaringer/tips?
Makko med to små gutter Skrevet 19. juni 2011 #2 Skrevet 19. juni 2011 Hva "boka" sier veit jeg ikke. Vi har valgt å legge vår nå 5mnd i vogna i kjellerstua (der vi stort sett også sitter) på kvelden. Når vi legger oss ammer jeg han og legger han i vugga på soverrommet. Grunnen til dette er at han gjerne våkner etter ca 45min-1time, og da er det bare å vugge han litt før han sovner igjen... Han har sovet fra elve/tolv til sju-åtte i ca 2uker nå, så han skiller helt klart godt mellom dag og natt likevel.
charlie81 Skrevet 19. juni 2011 #3 Skrevet 19. juni 2011 Vår lille gutt bader vi i 19 tiden og mater han etterpå,når han er mett og god legger jeg han i sengen sin på rommet. Har på babysitteren,går inn til han innimellom å kikker til han
Lykkeli & gla ♥ jentene mine ♥ Skrevet 19. juni 2011 #4 Skrevet 19. juni 2011 Gjør det som passer dere best:) Det vanligste (og koseligste spør du meg;) er vel å ha baby inne i stua til man selv går og legger seg, de første 2-3 mnd ihvertfall. De skjønner uansett ikke noe av rutiner og slikt før de nærmer seg 3 mnd gamle, så bare kose dere med baby i stua hvis dere ønsker det- ikke noe stress på lang tid enda, den tid kommer tidsnok;)
TiNi88 Skrevet 19. juni 2011 #5 Skrevet 19. juni 2011 Vår gutt er 7uker nå, og vi har han med oss hvor vi går uansett tid på døgnet. De skjønner ingenting av rutiner enda, men gutten vår har tydligvis fått en rutine med å sove fra 23/24-06/08, ellers sover han dupper på mellom 1-4timer på dagtid Heldig med den ;D Vi skrur ikke av lys eller tar hensyn til støy, det er enklest om de venner seg til å sove både i lys/mørke og med støy. Når han blir tre mnd kommer vi til å ha med pysj ut og vi ikke er hjem i 6-7tiden, og legge han i vogna da. Da kan vi bare flytte han mens han sover og legge han rett i senga når vi kommer hjem. Når gutten vår sover kan vi flytte han mellom vogna og bilstolen uten at han våkner, men vi kan ikke skifte på han, da blir han sinna. Håper det fortsetter slik når han blir eldre også, er jo så enkelt også slipper vi å tenke på å være hjem til leggetid
Februarmamma 2011 og 14? Skrevet 20. juni 2011 #6 Skrevet 20. juni 2011 Dette er så veldig individuelt! De kan godt ligge samme sted på dag og natt, men lurt å mørklegge litt om natta. Jeg hører om de som bare "legger babyen i senga si" og så sovner de. Vi kunne aldri legge fra oss gutten våres noe sted uten at han ble helt fra seg, så han fikk ligge på fanget mitt og sovnet gjerne der på kvelden. Så tok vi med ham og la ham over i korgen sin på rommet vårt når vi skulle legge oss. Våknet han da så ble det amming på senga og samsoving noen timer. Han sov ute i vogna på dagtid, kun 1 økt, ble da trillet i søvn.
Februarmamma 2011 og 14? Skrevet 20. juni 2011 #7 Skrevet 20. juni 2011 Og ikke tenk så mye på leggetid enda, det der blir det minst bry av å la de regulere selv, og så tilpasse seg deretter. Det viktigste i den første perioden er at alle får sove best mulig.
Flaggermusa Skrevet 20. juni 2011 #8 Skrevet 20. juni 2011 De første mnd lå mini i vugga eller på sofaen sammen med oss til vi la oss. Etter det begynte vi så smått med rutiner med kveldsstell, mat også senga rundt kl 20-21. Nå er han 5,5 mnd og legger seg mellom kl 19-20 hver kveld. Sover til 05-06 før mat. Alle babyer er forskjellige, så gjør det som du føler er best
ToneC Skrevet 20. juni 2011 Forfatter #9 Skrevet 20. juni 2011 Babyen min sovner stort sett hvor som helst enn så lenge. Bare helsesøster og de på sykehuset som sa det var lurt å venne de til dag/natt allerede nå. Men han er ute i stuen sammen med oss til vi legger oss, med litt dempet belysning. Skjønner at det ikke er noe stress enda da;-).
♀2009♀2011 Skrevet 20. juni 2011 #10 Skrevet 20. juni 2011 Jenta vår var helt tydelig sliten etter mange inntrykk på dagen allerede fra hun var ca 8 uker gammel og ble roligere av å ligge på soverommet i sengen sin der det var mørkt og kaldt i forhold til soveplassen på stuen. Vi stelte henne rundt 7 og så la hun seg for natten. For oss så fungerte dette utmerket. Så tror dette er individuelt. 2,5 år senere så ha vi aldri hatt problemer hverken med leggerutiner eller soving i egen seng om natten (har sovet 2 ganger i sengen vår i hele sitt liv og flyttet inn på eget rom da hun var 5 mnd). Har også våknet til normal tid om morgenen. Gruer meg til ikke å sove hele natten igjen....
Gjest LilleDina&gutt11 + 2englebarn Skrevet 20. juni 2011 #11 Skrevet 20. juni 2011 Vi er førstegangs, og gjorde det slik vi mente passet. Frem til han var 2 mnd, la vi han på soverommet samtidig som vi la oss, når han ble 2 mnd, så la vi han kl halv 8 på kvelden inn på soverommet, satte kvelds rutinene da. På dagen sover han i vugge i stua, hvor det er lyst og lyd. Funker hvertfall fint her.. Nå er han 4 mnd, og han forstår fort at det er natta tid når han legges inn på rommet vårt, han er vandt til å sovne på egenhånd, så når han ligger borte en natt (gjort en gang) så sover han fint på eget rom.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå