Gå til innhold

Dere som får dekket utgifter ved atopisk eksem!


tigergutt<3

Anbefalte innlegg

Er det kun hudlegen som kan skrive ut skjema, eller kan fastlegen gjøre det. Vi fikk ikke noe da vi var der, og jeg ser jo at dette kan komme til å koste litt i lengden.

 

Må jeg ha papirer på begge eller bare minsten som er verst?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kan man få kremer dekket?

 

Jeg får jo kortison på blå resept til begge, men kremene må jeg betale selv.... Hmmmmm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leste på et annet innlegg at etter at du har handlet for kr 1600 så får du dekket 70% av utgiftene derfra. Så lurer på om noen kan bekrefte dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmmm, En Aderma koster jo ca 240 kr og en locobase Repair like mye..........

 

Aner ikke hvor mange tuber det går på et år jeg... Kanskje google litt om det?

=)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Der stod det masse bra.

 

Ja badeoljen koster jo 200 kroner den og. Så blir jo litt i løpet av året da, men jeg har ikke spart på noen kvitteringer så vet jo ikke helt om det blir så mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Få full oversikt over alle deres ekstrautgifter i forbindelse med eksemen. Som ca.kostnader dersom dere må vaske ekstra vaksemaskiner med barnets klær (dersom eksemet er virkelig ille er dette en nødvendighet), kremer, salver, oljer, spesialmat (f.eks rismelk, soyamelk, soyayoghurt, melkefritt smør, melkefri ost osv), antihistaminer, innkjøp av egne håndklær, kluter, nye dyner, puter, sengetøy (alt som blir misfarget pga behandling med bla krystallviolett, kaliumperganat, div kortisonkremer/salver), beregn ut den ekstra tiden dere bruker på mårra/kveldstell og eventuelt stell ellers på dagen, innkjøp av spesielt tøy (ubehandelt bomullsundertøy bla.)+++

Når dere har den fulle oversikten og har ført en kostnadsdagbok over en mnd med kvitteringer så kan dere søke grunnstønad og hjelpestønad. Fastlege eller behandlende lege hjelper deg med dette når du har gjort alt forabeidet :)

Om du mener du har krav på stønad til de begge må du søke i begges navn. Da må du føre 2 kostnadsdagbøker.

Var hvertfall sånn da jeg fikk innvilget grunnstønad og hjelpestønad på frøkna for 10 år siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, det var en spesialist som skrev ut skjema til oss - tror ikke fastlegen kan gjøre det uten spesialisten sin vurdering av barnet.

Du må ta vare på kvitteringer på kremer du kjøper og sette opp en oversikt til NAV og når du overstiger antall kroner (husker ikke hvor mye) får du penger refundert.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en hudlege/barnelege/spesialist som må søke om dette sammens med dere, dette gjelder hjelpestønad,om dere skal søke om det, og bidragsordningen (den som dere snakker om over 1600kr så blir 90% over det dekket)

Vi har hatt/har alt dette.

Har en gutt som har/hadde alvorlog atopisk eksem,samt han har astma.

 

Men dette må nok gjøres i samråd med spsialist (barnelege eller hudlege) ja, en vanlig fastlege kan ikke søke først gang, men så skal bidragsordningen, også kalt § 5-22, godkjenne hver år, det kan gjøres hos fastlegen, men hvert 3år igjen, må det gjøres hos spesialist, alle kvitteringer for utgifter til kremer,og div. må tas vare på å sendes inn til HELFO, men en spesialist må fastsette hvor mye kremer,oljer osv. dere har behov for og hvilken det gjelder.

 

Vi feks. har et ca forbrukt på 2,5kg krem på 2 uker, er det spesialisten på Voksentoppen kom frem til, og har i samme brev skrevet div kremer som det skal dekkes for, feks. vanlig fuktighetskremer som apobase,blå og rød, div olje produkter, osv. det vi imidlertidig ikke får dekket (men vet om noen som får det,kommer ann på kommune til kommune) er våtbandasjer,men disse koster ikke så mye på apoteke,har vi merket oss.

 

hmm..vet ikke om dette var til noe hjelp eller..

men alt må dokumenteres av en spesialist i første omgang ja.

rop ut om du lurer på noe, eller ta en titt på bloggen

 

www.simensindre.blogspot.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...