Gå til innhold

Er det lov å oppdra andres barn?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Tenker da på litt større barn.

 

Vi har en gutt på 13år som er hos oss en del. Han mangler myyyyye på høflighetfronten. Det er aldri takk, ja takk eller nei takk. Man hører aldri "kan jeg få", men "Har dere ikke noe brus da"?.

Mange småting som irriterer meg grenseløst. Han har foreldre som ikke bryr seg om å lære han noe annet. Har jeg lov til å si noe? Det må isåfall bli å si noe til gutten selv da foreldrene er svært lite hos oss.

 

Vil jo ikke være "den sure moren"

 

Men har veldig lyst til å si "Her sier vi ja takk". Spør jeg om han vil ha et kakestykke snøvler han frem et morskt "jaaaaaa". Gutten er jo 13år og bør da lære hvordan man snakker. Eller er jeg for fin på det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg sier fra når unger som er på besøk ikke oppfører seg. Jeg pirker ikke og plukker ikke, men jeg kan godt si "og hva sier du nå?" og da kommer det gjerne et "takk" fra ungen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å oppdra er å gi omsorg. Så om foreldrene ikke gir nokomsorh er det lov å steppe inn :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar!

 

Min egen sønn er 6år og ved hans kompiser kan jeg si at det heter ja takk.

Føler vel at 13-åringen er litt for stor til at jeg skal bry meg. Men likte jo den at å oppdra er å gi omsorg:)

 

Skal ikke pirke og henge over han, men skal jammen meg lære han ordet TAKK neste gang.

 

H.I.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har noen nabounger som ofte er innom. De pleier noen ganger å få is e.l...

Når de ikke takker, sier jeg "vet du, nå har alle fått is..men jeg hørte ingen som sa takk"

Da kommer det veldig rast fra alle sammen.

Hadde det ikke gjort det, hadde jeg tatt tilbake isen. Så kje er jeg faktisk...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Her i huset blir alle unger oppdratt.. Det vil si at jeg forventer det samme av besøkende barn som av mine egne m.h.t. å si takk, være høflige og snille mot de minste barna i familien og feks å rydde av bordet etter seg. Ungene lærer fort hva som går og gjelder etter få besøk her i huset og det virker som om de setter pris på faste rammer :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sier helt klart fra. Min sønn er bare 5,5, han har en venn som er 6. Denne gutten (stakkars) virker ikke å ha noe som helst oppdragelse, men grunnleggende ting må han lære, også for de få timene hos oss. Vaske hender før maten, spørre... Jeg har faktisk tatt fra ham en brødskive han tok uten å be om, forklarte at han ikke får lov til det. Det hjelper, i hvert fall når han er her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ditt hus, dine regler.

 

Man trenger ikke være sur for å innprente regler. F eks hadde jeg fått høre "Har dere ikke noe brus da?", så hadde jeg smilt bredt og sagt "Det kan så godt hende, men jeg har ikke fått noe spørsmål om det ennå!

 

Samme med jatakk, og takk: du kan være blid og vennlig når du forteller at det er det man sier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig kan du si til gutten at "her i huset sier vi takk" og at han må spørre penere hvis han forventer å få oppvartning :-)

 

Jeg lærte selv en del ting av min kjærestes familie i tenårene som jeg da synes var pinlig og vanskelig (å bli krevd noe av og irettesatt), men som jeg er utrolig taknemlig for i ettertid!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...