Gå til innhold

Hva ville konsekvensen blitt dersom barnet ditt på 5 år spyttet på deg?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Kort fortalt:

Foranledningen var at barnet ikke fikk viljen sin,og ble sint.Viste tydelig at han skulle til å spytte på meg.Jeg sa:Du spytter ikke på meg xxx!Og da gjorde han nettopp det,ganske med vilje.

Jeg sa da,at da går vi rett i dusjen,og så er det natta.Da slo han seg mer vrang,og nektet plent å dusje.Konsekvensen ble da rett i seng,uten bad og lesing.Klokken var 19.Sa også i fra at da må han stå opp tidligere i morgen for å dusje før vi skal i barnehagen.

Må legge til at han aldri har gjort noe lignende før,kan svare litt frekt i perioder,men sjelden noe mer enn det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

er vel i en trass da. har en på 5 æ å.. han spytter ikke, men er fæl til å slå,klype...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da min 6åring spyttet på meg, spyttet jeg tilbake. De er gamle nok nå til å skjønne at handlinger får konsekvenser, og at man kan slå tilbake med samme mynt. Han har aldri spyttet på meg siden.

 

Det samme gjelder forøvrig hvis han lugger,slår,sparker, han får igjen med samme mynt! Ikke hardt selvfølgelig, men sånn at han skjønner at dette er ikke ok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min hadde nok blitt satt i trappa, eller som du, rett i seng.

 

Hadde forklart hvorfor osv...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Min hadde fått akkurat samme konsekvens som din. Hadde dette fortsatt å gjentatt seg hadde jeg spyttet tilbake! Og hadde det fortsatt etter dette hadde det blitt til at vi hadde tatt fra han noe han er glad i som nintendoen sin, eller så hadde vi fjernet tv-en fra rommet hans for en stund feks. Men den straffen du brukte synes jeg er på sin plass. Spytting er uakseptabelt. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du som sier at du tar igjen med samme mynt, for da skjønner ungen at det ikke er ok; Ehh, det ungen lærer av det er at, jo det er ok for mamma gjør det!

 

Hi: Syns du gjorde det riktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

her har vi en på 2,5 snart 3 år. Men har ikke spyttet enda.

Men vi har brukt en taktikk hele tiden når hun drev å slo hardt på oss. Om at snille jenter gjør ikke slikt, om ikke hun er en snill jente. Snille jenter stryker og er kjærlig.

 

Men ikke alltid vi har vært like snill (som det kan høres ut som...) er hun vrang når kveldstellet kommer, bærer vi henne rett opp i senge og sier at det blir rett i seng. Ingen tannpuss og pysj.. Hun vil rett ned å gjøre det vi alltid gjør, og vi sier unnskyld og skværer opp. Som oftest er det flere turer opp i sengen når kveldene er slik.

 

Men hvis hun hadde spyttet på meg, hadde jeg sikkert snakket med henne om det. og hvis det hadde fortsatt hadde hun fått en slik konsekvens som du tok ikveld.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor spyttet du? Dablir det stille, fremdeles sint,prøver å slå, klype, spytte igjen. Dette stopper jeg fysisk.

 

Ble du så sint på mamma? Så senker jeg stemmen, og sier at det er en helt uaktuell oppførsel.

Så blir han lei seg. Da sier keg at min gutt ikke får gjøre sånt, det er ekkelt og det er uoppdragent. Sier videre at han ikke skal gjøre sånne ting, for han er fine gutten min, han er verken ekkel eller uoppdragen.

 

Så sier jeg at jeg blir lei meg, og spør om han ikke hadde blitt lei seg om jeg eller noen andre hadde spyttet på han.

 

Så sier jeg at vi må si hvorfor man er sint, og snakke om ting, og ikke bare lange ut. At det er del av å bli stor.

 

Så sier han unnskyld, og så koser vi litt, så fortsetter vi der vi slapp, med vanlige aktiviteter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en gutt på 4 år, han har ikke spyttet på meg. Men han har gjort/sagt andre ting jeg reagerer på. Jeg har alltid gitt han en advarsel først på de tingene han har gjort. Sagt at gjør du det igjen, så tar jeg vekk.../du går rett i seng osv. Så har vi snakket om hvorfor, at jeg blir lei meg. At vi må ikke krangle om alt, at vi da ikke kan dra noen plass for det blir ikke koselig.

 

Når jeg har gjort ting på denne måten så husker han det. Han kan nevne det igjen seinere, å si at det får jeg ikke lov til. Da ble mamma sint på meg osv. Så har han aldri gjort lignende igjen. Jeg er overrasket over hvor lett han tar ting til seg. Han er en veldig følsom gutt, å blir veldig lei seg når han skjønner at han har gjort noe dumt. Jeg blir også lei meg da. Så er veldig glad for at advarslene alltid holder, hvertfall enda!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hi her...

Godt å høre at jeg ikke er helt på bærtur:)

Må få legge til at jeg selvfølgelig forklarte han hvorfor jeg reagerte som jeg gjorde,at det ikke er greit å spytte på noen osv osv..

Han ropte også på meg en liten stund etter han hadde lagt seg,og ba meg om unnskyldning.

Så da starter vi med blanke ark i morgen:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Virkelig?? Så mye dill og dull?? Du har tydeligvis 100 ganger mer tålmodighet enn meg ;) Jeg hadde blitt fly forbanna og fortalt han akkurat hva jeg mener om sånn oppførsel..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det dill og dall fordi jeg ikke gir en konsekvens med en gang? Jeg opplyser alltid om hva som skjer om han gjør det igjen. Da blir den holdt. Men siden det holder med en advarsel og en forklaring på hvorfor, hvorfor ikke? Aldri hatt noe trøbbel når jeg håndterer ting på denne måten.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

He he, det har min 5 åring gjort én gang.... og bare den ene gangen.

Han spyttet på meg, jeg ble sinna og før jeg visste ordet av det selv kløyp jeg han i leppa :D Var ikke så hardt da, men tydeligvis hardt nok for han eller så var det overaskelsesmomentet som gjorde det- for han har ikke gjort det flere ganger!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heh... du som tar igjen med samme mynt.. snakk om dobbeltmoral da!! Du skal liksom lære han at det ikke erok, og så gjør du det samme selv???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

enten så er ungen min ekstrem enkel, eller så har jeg gjort noe rett på veien.

Han har aldri spyttet,slått,kløpet,lugget eller gjort noe som helst ...

Det verste han har gjort var å si "dumming" til meg...

da begynte han å gråte i det øyeblikket han sa det, fordi han så hvor overrasket jeg ble...

 

han er 5 år

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...