Gå til innhold

Baby(8mnd) våkner en halvtime etter leggingen og HYLSKRIKER.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Han legger seg mellom 18.30 og 19.30. Hver kveld ca en halv time etter legging våkner han og HYLER og skriker.

Han skriker aldri ellers...

Det går ikke å roe ham ned i senga, og tar vi ham opp og roer han ned, så hyler han like mye når vi legger ham ned igjen...

Han må ha puppen for å sovne igjen, men ikke alltid han sover igjen heller. Enkelte kvelder er det bare denne oppvåkningen(sjeldent), andre kvelder må vi inn flere ganger, kanskje så mye som 8-10.

Dette skjer aldri på dagtid og heller ikke om natten. Bare på kvelden. Har pågått en god stund nå, flere måneder, så tror ikke det er tenner(har ikke fått enda) eller separasjonsangst.

Faktisk så spiser han godt av puppen første gangen han våkner, men får grøt ikke så lenge før han legger seg. Har prøvd å tilby vann, men da blir han illsint og våkner helt. Pappen klarer heller ikke roe ham ned når han hyler, bare jeg, enda han er skikkelig pappadalt.

Kveldene blir temmelig amputerte med disse oppvåkningene, hvertfall for meg som må sitte beredt i tilfelle han våkner...

Noen som har tips og råd eller erfaringer å komme med? =)

Skrevet

Mange babyer vil trøble litt i overgangen mellom dyp søvn og lett søvn, som gjerne inntreffer ca 30-45 min etter innsovning, og gjerne flere ganger etter det, særlig de første 3-4 timene av natta. Da kan de gjerne gråte vilt, fekte og veive, fordi de gjerne "skvetter" litt av denne brå oppvåkningen. Så de gjør det ikke bevisst som sådan, og jeg fant dermed ingen kur for dette med min eldste dessverre- det var rett og slett noe hun bare måtte vokse av seg med alderen tror jeg..

Men det hjelper på hvis de sovner av seg selv, dvs at de ikke bysses eller ammes i søvn, da kan de lettere klare å komme seg over denne kneika av seg selv også (men det er slettes ingen garanti dessverre..). Her merker jeg også at det er viktig at hun blir trøtt NOK før legging, for hvis hun bare er "halvtrøtt" så sovner hun gjerne veldig greit, men våkner mye lettere etter 30-45 min.

Hun må rikignok ikke bli FOR trøtt heller, så det er en hårfin balansegang her, og nå som hun 9 mnd gammel er det ca 4,5 timer våkentid før legging som er det perfekte. Hvis jeg legger henne etter bare 3,5 time våken (selv om hun gjesper og virker trøtt), så blir denne halvtimesoppvåkningen mye kraftigere, og jeg risikerer at hun våkner helt totalt... Så det skal sannelig ikke være så enkelt alltid, og de skal prise seg lykkelig de som slipper unna alt dette irriterende kveldstullet altså!

Skrevet

vi har det på samme måten :( legger jeg meg samtidig med han så sover han i 3-4 t før han våkner så tror han sliter med søvn overgangen og lukter han ikke meg når han våkner så er det krise ;) rart egentlig for på dagtid har vi ikke dette problemet i det hele tatt.. her hjelper det heller ikke at pappaen tar han for da hylgriner han til han gulper opp grøten han spiste to timer tidligere..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...