Gå til innhold

TANZANIA!!!


DolleMissaDei

Anbefalte innlegg

Vi skal bo 3 mnd i TZ fra februar neste år. Syns det er så vanskelig å finne informasjon på nettet om hva man bør ha med i bagasjen... Medisiner, klær, mat og utsyr --- hva hadde du med i kofferten når du reiste til øst-afrika???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei! Vil du krangle om hva du skal ha med deg til Tanzania? ;)

 

Jeg bodde i Tanzania i nesten 4 måneder, og fikk dannet meg et rimelig godt bilde av hva jeg hadde med som var nyttig, og hva som ikke var fullt så nyttig. Kan skissere en aldri så liten liste under her;

 

Myggstift fra apoteket. Hadde med tre, men skulle gjerne hatt med enda en. De man kunne kjøpe der jeg bodde (Dar es Salam og Moshi) hadde svært varierende kvalitet, og ofte skyhøyt DEET-innhold. Blir kraftig kost når man bruker det nesten hver kveld.

 

Paracet/Ibux, Idoform og en pakke Imodium. Greit å ha når magen krøller seg litt. Bra i krisetilfeller. Sikkert greit å ha med kulltabletter også i tilfelle noe akutt matforgiftning. Fikk heldigvis aldri bruk for dette. Opplevde bare lettere magetrøbbel et par ganger.(Tror jeg kan takke drikkevaksinen man kan ta på forhånd for dette)

 

Tights! Genialt til å dra på seg på kveldstid mot myggen, og når man føler behov for å dekke seg til. I forhold til klær så opplevde jeg ingenting negativt når jeg kledde meg "vestlig" med shorts/skjørt over knelengde, eller singlet. Men man opplevde dog enormt mye mer bifall og respekt dersom man dekket seg mer til. Dvs topper som dekker skuldre og skjørt/bukser som går over knær. Litt mer konservativt enn vi er vant til her hjemme. Men man får sydd flotte klær til en billig penge, så det er ingen vits å ta med hele klesskapet.

 

En god lommelykt! Strømnettet er veldig ustabilt enkelte steder, og enkelte årstider, så lommelykt er en life-saver. Både til lesing på sengekanten og for å finne do. Greit å ta med hjemmefra, fordi det ikke er så lett å finne en av god kvalitet der.

 

Man kan bruke vanlige norske kontakter, men det anbefales nok ikke å ta med mobilen og laderen/pc som man er mest redd for. Du kan eventuelt kjøpe et billig universaladapter på Claes Ohlson. Strømnettet er som sagt ustabilt, så det fører nok til en del slitasje på utstyret. Man får kjøpt rimelige mobiler i Tanzania, og det anbefales å få seg et simkort med det samme man kommer. Jeg brukte Tigo og Zain, og da kostet det ca 50-70 kroner for ca ti minutter taletid til en mobil i Norge. Skype anbefales :)

 

Lakenpose i silke. Litt luksus, men det var verdt det! Kjølende og fin i varme netter, og varm og god i de mer kjørlige. Veldig lett å vaske, og tørr på en halvtime.

 

Bilder fra Norge, små gaver hjemmefra. Du vil møte enormt mye interesse, gjestfrihet og vennlighet, så det er godt å kunne gi noe tilbake.

 

Reisehåndbok, og lommeparlør. Brukte Lonely Planet sine, og de var til god hjelp. Ta gjerne et kurs i swahili før du drar. Du kommer veldig langt med noen høflighetsfraser og telling, og det blir satt enorm pris på at du har tatt deg tid til å lære litt språk. Mange kan ikke engelsk så godt heller, så det er verdifullt med noen fraser. Og dersom du er interessert kommer det ikke til å mangle mennesker som vil vie sin tid til å lære deg mer av språket. En liten bok til å notere ting i er også bra.

 

Så får du vurdere om du orker å dra med deg eget myggnett. Kjøp et til dobbeltseng i så tilfelle. Det finnes myggnett stort sett på alle overnattingssteder, og til salgs overalt. Men for all del, de er ikke alltid tette. Mange, mange hårstrikk fra HM reddet meg flere ganger for å snurpe sammen "lekkasjene" i diverse myggnett rundt om kring.

 

Pocketbøker, mp3spiller. Trengte alltid lesestoff for det blir mange forsinkelser og bussturer som strekker seg inn i evigheten.

 

Selv om man stort sett går i slippers og sandaler bør man ha med seg noen lette joggesko/hele sko. Når det regner er det ikke så kjekt med sandaler da gjørma er som lim. Ikke så fristende på bare tær.

 

Hygieneartikler du ikke kan klare deg uten. Man får tak i det meste, men f.eks hårspray er umulig å få tak i, og solkrem er mangelvare.

 

Da tror jeg at jeg har nevnt det meste, og vel så det :) Få gjerne andre innspill også, så kan du plukke ut det som høres mest fornuftig ut for deg. Masse lykke til! Du kommer til å ha det helt fantastisk :D

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...