Gå til innhold

Kan jeg fjerne den doble nasjonaliteten til barnet mitt?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Har aleneansvar for barnet mitt. Faren er utenlandsk,bor ikke i Norge. Vi har lite, nesten ingen kontakt. Han stiller ikke opp.

 

Jeg vil gjerne ta vekk/fjerne den doble nasjonaliteten til barnet mitt. Jeg ser ingen god grunn til at barnet skal ha dobbel nasjonalitet, når faren ikke er inne i bildet .

 

Hvordan kan jeg gjøre dette?

 

Noen som vet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

kan jo være veldig kjekt senere i livet for barnet ditt å ha dobbel nasjonalitet da.. og tror uansett ikke det er noe du kan velge vekk.. man kan velge vekk navn og endel ting om man har fullt foreldreanssvar selv men nasjonaliteten har h*n jo uansett...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå må jeg få spørre om en ting (uten å kuppe tråden til HI), men får barnet automatisk denne "doble" nasjonaliteten? Uten at far står på papiret også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei det går nok ikke.

 

Barnet vil alltid ha dobbel nasjonalitet. H*n er jo et resultat av to nasjonaliteter.

 

Merkelig at folk tenker slik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, barnet får ikke automatisk den doble nasjonaliteten. Det er noe man må ordne selv. Jeg ordnet dette , da jeg trodde at faren skulle være inne i bildet....men der tok jeg feil.

 

HI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du tenker ikke på dobbelt stastborgerskap, da? Han vil jo alltid være en blanding av 2 nasjonaliteter, og det får man jo ikke fjernet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Trodde ikke man kunne ha dobbel nasjonalitet her i Norge jeg, altså en i tillegg til den norske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja du kan fjerne det.

Jeg hadde dobbelt statsborgerskap et i norge og et fra landet moren min er fra.

Da mora mi stakk av fra oss så skiftet pappa det ut og jeg har kun norsk statsborgerskap.

 

Etnisiteten kan du desverre ikke forandre på :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan ha dobbelt statsborgerskap jo

men etter fylte 18 må man bos så å så lenge av gangen der man har statsborgerskap 2, for ikke å miste det

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi det kan føre til div juridiske og praktiske problemer ved senere annledninger, Hjemmetråkkende Squaw! Ikke vær så snar med å trekke konklusjoner!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg antar du snakker om dobbelt statsborgerskap.

 

Hvorvidt du kan fjerne den ene, kommer an på hvilket land det dreier seg om og hva som er gjeldende regler rundt statsborgerskap der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet faktisk ikke HI.

Men jeg lurer på, jeg bor i Sverige og venter straks barn med en svensk mann. Jeg lurer på hvilken nasjonalitet barnet vårt får? Får det norsk statsborgerskap siden jeg som mor har det? Eller svensk siden far har det og han blir födt her? Vi tenker vel egentlig å skaffe dobbelt statsborgerskap uansett, så det er jo ikke så viktig men...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste land ( inklusiv Norge og Sverige) gir statborgerskapnår mamma og/eller pappa er norsk/svensk.

Barnet ditt vil ved fødselen da både være svensk og norsk statsborger, men ved 18 år må man velge et statsborgerskap da hverken Sverige eller Norge godtar dobbelt nasjonalitet hos voksne.

 

Barnet vil ikke automatisk få fødselsnr i Norge. Dette vil h*n først få dersom dere flytter til Norge.

 

Dere trenger ikke søke om dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, barn som er født til det, kan få dobbelt statsborgerskap automatisk. Min har dobbelt statsborgerskap og det ordnet seg helt av seg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan fint frasi seg et statsborgerskap, ta kontakt med ambasaden til landet barnefaren kommer fra.

 

Men en annen ting du burde undersøke er hvordan reglene i dette landet forholder seg til barn av landsmenn.

I Tyrkia f. eks så regnes barn av tyrkiske statsborgere som tyrkiske, juridisk, de trenger ikke å ha registrert barna som tyrkiske.

Så dersom barnefar er far på papire, vi barna juridisk være tyrkiske og dermed gjelder tyrkisk lovgivning for dem dersom de oppholder seg i Tyrkia.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her var det mye rart om doble statsborgerskap... Skjønner ikke hvordan enkelte kan uttale seg om ting de ikke har greie på slik som de gjør her inne.

 

HI - jeg aner ikke om du kan ta bort et statsborgerskap eller ikke.

 

Men til dere andre som hiver ut den ene fantasien etter den andre:

 

Jo, man kan ha dobbelt statsborgerskap i Norge dersom man er født til det, dvs. at barnet automatisk får statsborgerskap i et land enten fordi en av foreldrene er derfra eller fordi det er født i et land som følger territorialprinsippet. (Gir statsborgerskap til barn som er født i landet)

 

Jo, man kan ha både norsk og amerikansk statsborgerskap dersom man er født til det.

 

Nei, man må ikke gi fra seg norsk statsborgerskap eller velge hvilket man vil beholde når man blir 18 år.

 

Men man må søke om bibehold etter man har fylt 21 år, men før fylte 22 dersom man man ikke har bodd 2 år i Norge i løpet av disse 21 årene. Og kriteriene for bibehold er ikke at man må si fra seg sitt andre statsborgerskap.

 

Søker man der i mot selv om å få et nytt statsborgerskap, da må man gi fra seg det norske, enten man er barn eller voksen. Det samme om foreldrene av en eller annen grunn gir fra seg sitt norske statsborgerskap før barnet er 18 år. Da mister barnet sitt også.

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...