Gå til innhold

spare?


mommyb

Anbefalte innlegg

hvor mye sparer du til barnet/barna hver måned? eller har du ikke noe fast trekk?

 

Jeg har ikke begynt med det enda, men skal begynne snart. men lurte på hva som var ''vanlig'':)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har spart det meste av pengegaver oppigjennom (bortsett fra der giver har bedt meg finne en gave), og sparer 500 kr hver mnd. Jeg kjøpte leilighet for et par år siden og lånte da en del av kontoen hennes for å ha nok egenkapital. Dette er penger hun vil få igjen med renter når hun trenger dem til bolig el. Hun er nå fem, så regner med det er et par år til ;) Utenom har hun fortsatt en greit sum stående til utgifter som måtte dukke opp i mellomtiden (dyre fritidsinteresser, dyr, spesielle klær etc.). Står disse urørt innen hun blir 18 får hun førerkort dekket.

 

Så lenge jeg uansett bare sparer på konto vil det lønne seg å betale lånet ned raskere og heller refinansiere om 15 år når hun trenger pengene, så jeg vurderer å stoppe sparingen når det står en grei sum (10-15000) på konto og heller betale ned på huset. Pengene står i mitt navn både pga. stipend som kan bli redusert pga. formue og fordi overformynderiet kan komme inn hvis hun har over en viss sum. Jeg har ikke som mål at hun skal ha flere hundre tusen på bok, så god økonomi har vi ikke, men jeg vil jo gjerne hjelpe litt på vei hvertfall. Sannsynligvis vil hun få litt arv etter min mor etterhvert også (hun skal selge hus snart), men jeg har bedt mamma vente slik at det ikke påvirker stipend, iltllegg er det en til på vei, og begge bør jo da få likt. Hun kan jo overføre enn god slump hver mnd. under hele studietiden som da ikke vil gå av fribeløpet, samt noen årlige gaver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke så mye å spare av,så jeg prøver å sette inn 100kr/mnd.. Det er ikke mye,men det er ihvertfall noe.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sparer ca 300 kr hver mnd til begge barna mine. Kommer til å fortsette med dette fremover også. De skal sikkert ha lappen en gang, og da er det greit at det ikke kommer som noe sjokk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke begynt ennå.

Men når jeg får ut fingeren skal jeg fikse konto og sette inn 300 kr mnd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fast trekk på 200 kr/mnd + at jeg setter alt som er av pengegaver inn på kontoen til babyen. I tillegg oppfordrer jeg familie og venner til å heller sette litt penger inn på kontoen hans istedet for å kjøpe ting. Det er veldig hyggelig å få gaver, men med tanke på fremtiden er det betryggende å ha litt penger på konto, synes jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tenker på å begynne å spare snart. Jeg vil spare minst 10% av min månedlige inntekt, uansett summen. Jeg har tenkt også å investere halv av de pengene i noe mer eller mindre stabilt,slik at datteren min ikke mister penger med inflasjon, så jeg lærer nå litt om alt dette. Det er ganske interessant, egentlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...