Gå til innhold

I går kveld ødela stedatteren hele kvelden vår.

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

dere må gjøre noe feil da siden hun ikke har funnet seg til rette.. kanskje hun føler du ikke vil være med henne siden du sender hun og far på badeland og holder deg og dine barn hjemme... bare for å ta det konkrete eksempelet og se saker fra et annet perspektiv.

Er det å ture frem som hun vil når hun bare romsterer på rommet sitt, kanskje fordi hun ikke har funnet seg til rette hos dem (HI sine egne ord)???

Skal hun ikke få bevege seg fritt på rommet sitt, hun lot dem jo ifred, hun holdt seg jo på rommet sitt, problemet for miss vicked princess her er jo at de HØRTE henne på rommet hennes.

Det er vanskelig,klart de andre syns det er urettferdig.

Kanskje prøve å reise alle sammen som en familie og inkludere henne i det dere skal,i stedet for å dele opp alle?

Legge opp til aktiviteter som alle kan være med på?

Vi gjør det med våres,men gjør likevel ting når hun ikke er hos oss.

De kan ikke være med på alt og får gjerne dobbelt opp.Det er ikke riktig i forhold til fellesbarna.

Men det må være vondt for henne å føle seg tilsidesatt.

Snakk med far,kanskje mor og .Se om dere kan komme til enighet.

Men hun er for stor til å legge seg "tidlig" i helgene. er jo sommerferie og nå....Lykke til

Hun har sagt til pappen og meg som hun har snakket mye med at hun ville ha mer alenetid med pappaen. Ja så har vi gjort det. Vi legger alt til rette for det. Hun får klær av meg. Jeg kjøper klær til henne og nye sko samtidig når jeg kjøper til egne barn.

Hun har alt av utstyr hun kan ønske og vi vender og vrir familietiden slik at hun er i fokus.

Jeg skjønner virkelig ikke hva jeg gjør galt. Jeg baker med henne og vi er ute på aktiviteter sammen.

Men en stemor gjør ting kanskje aldri bra nok.

Jeg husker en som skrev for noen uker siden at en stemor må svelge kameler hele tiden og når de er blitt 18 år så får man belønningen :)

Så jeg må kanskje bare stå i dette.

Annonse

Det er klart at et barn på 10 år som ikke respekterer regler skal få tilsnakk og konsekvenser, men å gå så langt som å si at hun ødelegger hele kvelden deres er å dra det vel langt, synes jeg. Sånn er det faktisk å ha barn, de trasser, de bråker og er "ufyselige". Til tider! Hvis dette er noe som gjentar seg ofte, må dere sette dere ned med henne og prøve å finne en god måte å leve sammen på.

Det er ikke hennes valg at mamma og pappa ikke bor sammen, og at hun har to hjem og to sett regler å følge. Som flere har skrevet her, så er hun sikkert sjalu og strever med å finne sin plass.

Jeg får frysninger når jeg hører begrepet "voksentid". Når man har barn, er all tid "barnetid! Klart man har lov å synes det er deilig når barna er i seng og roen senker seg i heimen, men noen ganger skjer det ting som gjør at barna ikke gjør som vi ønsker - og det er bare sånn det er!

Jeg tror HI må prøve å bli litt voksen selv, og faktisk sette barna først - i mange, mange år fremover!

vet ikke jeg, jeg har ikke stebarn så syns det er litt vanskelig å gi råd. jeg har derimot vært et stebarn da, men alle stebarn og steforeldre er forskjellige. men jo mer man gjør sammen som en familie jo mer blir man knyttet/liker man seg. det var det jeg opplevde som stebarn.. så kanskje begynne å bli med hele familien. i dont know.... nå snakker jeg bare av egen erfaring og aner ikke hvordan hun føler ting.

De får all den tiden med HENNES pappa. Og de har vel samvær med sin egen pappa også - han finner vel på ting med barna sine når de er hos han. Og om du nå har tenkt å si at det gjør han ikke så er ikke det din stedatters skyld og det betyr ikke da at hennes pappa ikke skal gjøre slikt med henne fordi pappan til dine barn ikke gjør det med dem.

Jeg setter spørsmålstegn ved (den mentale) alderen til HI pga måten hun omtaler sin stedatter og hele situasjonen. "Hun ødela hele kvelden vår". Det å skulle true denne 10-åringen med å frata henne ridetimer i skjul for faren til barnet... Sånne ting. Det er en sutrete og lite voksen måte å reagere på overfor oppførselen til en som er 10 år gammel.

Anonym 10.13

Annonse

Mine barn har en papap de ser 4 ganger i året. Og ja da får de tid med han.

Jeg har ikke sagt at den alenetiden hun får med pappaen ikke er viktig. Det er derfor vi gjør dette. Jeg er bare mild sagt sjokkert over oppførselen.

HI

Så dere mener seriøst at siden hun er bare hos pappan sin annenhverhelg så skal hun få gjøre akkuratt som hun vil? Bestemme alle aktiviteteter til hele familien? være så lenge oppe som hun ønsker? oppføre seg akkuratt som HUN vil??

Ja så klart det er viktig å høre på hennes ønsker å tilrettelegge deretter. Men ikke at hun skal bestemme alt som skal foregå.

HI skriver jo her at hun får alenetid med pappan sin, og sene spillkvelder å fredager.

Om han ikke ser at datteren sin er utspekulert og bevisst ødelegger for dere to så kommer ikke dere til å vare lenge.... Ta han med for samtale på familievernkontoret/psykolog. Forklar situasjonene der og få råd til hvordan dere kan håndtere dette.

Jeg synes du høres ut som en god stemor, men som ikke vil la ditt liv styres av en manipulerende 10 åring.

For ja barn kan være utspekulerte og manipulerende for å få viljen sin.

Jeg har selv vært den 10-åringen og når man er sjalu på mor/far sin nye partner gjør man mye for å ødelegge. Jeg er idag veldig flau over min egen oppførsel. Heldigvis har jeg og min stefar et bra forhold nå.

Her er det far som må inn i bildet og sette grenser på hennes oppførsel.

Hun bråket slik at vi måtte snakke til henne 3 ganger og be henne være stille.

Er jeg en kjiping?

Vi legger til rette for en trivelig fredag kveld. Og hun får være med på badeland alene. Jeg kjøper klær og tar henne med på shopping. Jeg bake med henne og spiller spill. Vi drar på fotballkamper og gjør ting alle barna vil. Vi er sammen på sykkelturer hele familien og prøver å legge tilrette for at hun skal få alenetid.

Når vi 3 ganger må be henne roe seg og hun samtidig gjør dette med oppsett og går inn for å ødelegge og triumferer om det dagen etterpå. Hva i alle dager skal man gjøre da? Jeg føler vi har gjort det som står i vår makt for henne.

Når skal vi kunne gi konsekvenser? Jeg betaler for ridetimene og jeg ordner dette. Moren har ikke engang råd til å ha henne på aktiviteter så vi støtter opp også der.

Er det rart at jeg da er oppgitt?

HI

Har det noe å si at hun er stedatter? Hvis det hadde vært din egen datter, så hadde man ikke tolerert det....

Men jeg syns dere skal ta hensyn til at hun er sjalu, og ikke straffe henne. Da min sønn var 10 år leide vi en familiefilm og hadde popcorn og snop til oss alle framme på bordet.

Koselig som bare det!

Det er liksom noen år her i livet hvor "voksenkveldene" må vente litt. Sånn er det bare.

Hilsen 3 barns mor med 15 åring, 4 åring og 1 i magen.

(Han eldste er bonusbarn til min mann)

Tusen takk 11.45.

Jeg føler også kanskje at jeg må søke time hos en rådgiver her. Jeg er helt fortvilet over hvordan dette har utviklet seg. Jeg ønsker jo at godt forhold til mitt stebarn men blir til tider flau over hvordan hun er også hos andre.

Mange av mine venninner har påpekt at hun er en skikkelig bortskjemt jente som turer frem som hun vil og hun blir ikke så godt likt av andre barn heller men jeg har alltid tatt henne i forsvar.

Men at dette gir diskusjoner mellom meg og min soon to be husbond er jeg veldig oppgitt over. Jeg er virkelig fortvilet over dette.

Hva gjør jeg feil tenker jeg hele tiden og det sliter meg ut og jeg gruer meg hele tiden til disse helgene. Jeg har til og med vurdert å reise bort med mine egne barn annenhver helg. :((((

Når vi likevel skal snakke om stebarn og inkludering.. hvorfor skal ikke stebarna til HIs mann inkluderes? Og da mener jeg ungene som bor i huset. Hvis alt skal være felles og flott,og alle skal ha en bit av alle.

Leggetid klokka 22 er forøvrig helt passende for en 10-åring. Og hvis hun romsterte på rommet etter leggetid, voksentid eller ei..stebarn eller ei..så hadde jeg som mamma blitt grinete. Når det er leggetid så er det leggetid. Da skal alt av tv,ds,videospill,bøker,musikk you name it..legges bort. Da skal lyset slukkes,og det skal være stille. Det er en grunn til at leggetid kalles nettopp leggetid. Da skal man ikke sitte i senga si og leke,eller danse rundt og høre på musikk.

Stebarn eller ei...reglene er det samme. Og om foreldrene vil se på film eller ha seg etter at ungene har lagt seg, så må de jammen få lov til det..selv om de har femten stebarn på overnatting. Det har ingenting med om de bryr seg om særkullsbarnet å gjøre..

Ja, jeg står fremdels for det jeg har sagt lenger oppe. Min uttalelse var basert på hva HI sa i hovedinnlegget sitt. Der sier hun ingenting om hva klokken var, hun sier ingenting om at ridetimene var betalt av henne, hun sier ingenting om hvilke ordninger 10-åringen har ift alenetid med sin far, hun sier ingenting om hvorvidt barnet blir tatt med på råd om hva de skal gjøre sammen ellers.

Det eneste hun sier er at hun bråkte på sitt eget rom mens faren og HI så film, sutret om at hun ødela voksenkvelden og at barnet skrøt av å ha ødelagt kvelden deres morgenen etter (det er ikke spesielt pent eller voksent gjort, men jeg tolker dette veldig til at barnet har noen issues som bør adresseres på en annen måte enn ved straff).

og dere som skriver over her at "det var du som ropte til henne at hun har ødelagt kvelden deres, og hun ler det bort som forsvar"

Eh.. hvor har du lest at hun ropte til henne?

Eller sa noe som helst at hun hadde ødelagt kvelden deres??

Det var jo ti-åringen selv som påpekte at hun hadde ødelagt kvelden dems, ikke stemor

Til alle dere som kritiserer HI...

Jeg er i samme situasjon, med en stedatter på 10 år. Hun er helt ufyselig. Vi tok over omsorgen for henne for to år siden, det er det værste vi har gjort!! Trodde jenta skulle forbedre seg når hun fikk pappa hele tiden, men hun blir aldri fornøyd. Vi har en mini tenåring. Frekk i kjeften, både hjemme og på skolen. Spytter lærere i ansiktet, stjeler både på skolen og hjemme, stikker av og (som hos HI) bruker masse energi for å ødelegge for resten av husstanden. Det er frustrerende å bli motarbeidet hele tida!!

I vår situasjon, som inneholder en del flere faktorer, så har vi selv kontaktet bv for å få litt avlastning for henne og broren hennes. Begge var borte to dager hver 14. dag.. Nå har bare broren avlastning, for avlastningshjemmet maktet ikke begge to... Så nå står vi på vent for ett behandlingshjem

Jada, jenta er bare 10 år, men hun ødelegger hele familien. Vi har gjort alt vi kan, men det hjelper ikke...

Så vær så snill, ikke kritiser for at HI klager over at jenta driver helt idiot klokka ellve på kvelden, en trenger litt hviletid iblant..

til HI lykke til!!

Jeg har ennå ikke nevnt til stedatteren at hun har ødelagt noen ting. Jeg lar dette synke inn og skal tenke på dette i noen dager.

En ting er i alle fall sikkert og det er at jeg skal ha meg en samtale med pappaen om dette og etterpå sammen med datteren hans. Men det blir ikke før neste samværshelg.

HI

1207 her igjen...

Jeg reiser bort en gang iblant med mine barn i de helgene vi har alle ungene...

Det kan anbefales!! Om ikke hver helg, så en gang iblant. Da får hun pappatid, og mine får ha mamma for seg selv. Da koser vi oss

siden utsagnet ditt var basert på gamle opplysninger, så burde du kanskje revurdere ditt syn.

Og siden du er anonym..siden alle er anonyme..så trenger du ikke forsvare ditt syn, for ingen vet hvem du er uansett

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...