Gå til innhold

I går kveld ødela stedatteren hele kvelden vår.

Anbefalte innlegg

Hun romsterte og styrte sånn på rommet at vi ikke fikk fred.

Vi måtte snakke til henne flere ganger og vi fikk nesten ikke sett filmen vi satt og så på og hun ble ikke stille før vi selv gikk og la oss. Det ble selvfølgelig en diskusjon mellom meg og pappaen som ikke var særlig bra men jeg tenkte jaja. Hun er jo bare et barn på 10 år som ennå ikke har funnet seg til rette hos oss.

Så hører jeg henne si til min datter i morrest: Hehe jeg klarte å ødelegge kvelden deres i går igjen. Jeg sa jo at jeg skulle klare det. Så triumferte hun med begge armene i været. Så kommer hun mot meg og sier: Beklager at jeg ødela kvelden for dere. å nei jeg sier det feil: voksenkvelden. ( så gjør hun anførseltegn i luften og ler)

Om jeg sier dette til pappaen så vil han jo ikke tro på meg uansett så jeg tenkte å si til henne i dag når vi er alene at om hun går inn for å ødelegge flere kvelder for oss slik så blir det ikke noe ridetimer på henne men er det en for streng konsekvens?

Jeg er så utrolig sliten av at hun ødelegger turer og helger for oss. Det er noe hver eneste gang med henne.

Jeg vurderer faktisk å avslutte forholdet pga dette. Er det noen flere som har det slik?

Fortsetter under...

OMG, HI. Det eneste jeg sitter å lurer på her er: Hvem av dere to er det _egentlig_ som er 10 år????

Og hvorfor i all verden har dere "voksenkveld" når dere har besøk av henne? Kan dere ikke da ha en familiekveld å gjøre noe koselig sammen i stedet, og gjemme "voksenkvelden" til en annen helg når dere ikke har besøk?? Mulig det er noe her jeg ikke har forstått, men synes dette høres merkelig ut, det må jeg si.

Jeg er enig med anonym 10.00

Du burde late som det ikke bryr deg. Da blir det ikke artig å gjøre det.

Og det er heller ikke opp til deg om hun får ridetimer eller ikke, men foreldrene hennes. Truer du med det kommer du til å slite enda mer siden hun uansett får fortsette timene av foreldrene sine.

Herregud er det mulig! Velkommen til verden,sånn er livet.

Hun er tydeligvis litt sjalu og gjør det hun kan best-.nemmelig å være utspekulert,sleip og ganske smart.Og det virker jo bra;) Du blir sur og klager,far forsvarer sin datter ,dere diskuterer og vips er det ikke kosekveld for dere....

Ellers syns jeg du er sær og vanskelig som sender ungene på rommet en lørdagskveld uten å inkludere de i hyggekvelden.

Går ut ifra at din datter er en del yngre og må legge seg før.

Jeg har bonusdatter selv på 11 år + 2 felles døtre på 5 år og 10 mnd.

Ulike behov hos alle....

Ikke la hun skjønne at det plager deg, da oppnår hun jo det hun vil. Ha klare regler med ordentlige konskvenser. La ho delta mer i planlegging av turer og helger om hun alltid ødelegger. Kanskje det blir bedre da.

Om hun er 10år, så la henne holde på å styre på rommet sitt da, er jo ingen krise sånn sett. Bedre å overse det, og vise at det ikke ødelegger kvelden deres. Og ta vekk ridetimer fordi at hun ødela 1kveld for dere blir for strengt. Ender bare med et helvete. Stakkars unge.

Jeg syns heller ikke at dere burde ha "voksenkveld" når hun er der. Kanskje det hjelper på ting. Sier ikke at hun må sitte oppå dere hele kvelden, men å spesifisere kvelden slik blir jo bare dumt når hun ikke er der så ofte.

Annonse

Hvorfor ikke prøve å finne ut hvorfor hun "ødelegger"? Kanskje hun synes det er vanskelig at pappa har et nytt forhold? Kanskje hun sliter med noe i sitt liv hun trenger voksenhjelp til?

Jeg ber aldri om "voksentid" fra min datter når hun er hjemme. Hun legger seg i 21.30 tiden i helgene, hun er 8, men jeg synes det virker litt respektløst ovenfor barnet å si at de må holde seg på rommet - nå har vi voksentid her i stua på en lørdagskveld-. Har dere familietid da? Der dere sitter sammen alle, popper popcorn og ser på familiefilmer?

Hun merker vel på deg at du ikke liker henne og prøver bevisst å provosere deg, ikke fordi hun er slem, men fordi hun er usikker på deg. Du virker for ung og umoden til å være stemor om dette er hele story'n ass.

Tuller du? Kvelden ødelagt fordi ei jente romsterer på rommet og ødelegger filmen?

Hun er 10 år, utspekulert og sjalu. Du må finne en måte å takle dette på. Overse adferden og ting vil gå over. Det hjelper nok ikke at du skal være den som straffer hvertfall. Ikke er det du som bestemmer om hun skal få ridetimer eller ei.

Legg voksenkveldene til kvelder hun ikke er der, og finn på noe som ikke krever konsentrsasjon.

Ta en prat med henne, finn ut hvorfor hun så gjerne vil "ødelegge", hvis du har forhold nok til å straffe henne har du også forholdet til å prate fortrolig med henne. Spør om ikke dere to skal finne på noe for å bedre forholdet, at du er sammen med pappaen nå og har tenkt til å fortsette med det. Og ønsker derfor at hun skal føle seg komfortabel med deg.

Dere ødela hennes kveld - ser du ikke det?

Hun er vel hos faren annenhver helg?

Hvorfor ikke da gjøre de helgene spesielle for henne? La henne bestemme en film dere sammen skal se, gjøre noe med henne slik at hun får kvalitetstid med pappan sin og deg.

Du stenger ikke en 10 åring på rommet sitt en lørdagskveld og blir sur fordi hun romsterer på rommet. Her spiller min datter høy musikk på rommet, hun har Sims på kjempehøyt og er ut og inn dørene hele tiden - heldigvis er det ingen her som forventer at hun ikke skal synes eller høres!!

Slemt gjort av dere. Grunnen til at hun sa det med å ødelegge kvelden for dere var ikke fordi det nødvendigvis var det hun gikk inn for å gjøre, men det var det du ropte til henne og som et forsvar ler hun det bort. Hun er såret - skjønn det du "onde stemor".

hvorfor setter du spmtegn ved alderen til HI, 1013? står det noe som helst i innlegget hennes som tilsier at hun burde være 10åringen?

hvorfor er det ingen som reagerer på at barnet ødelegger med fullt overlegg? Forteller det yngre barnet at hun klarte det og møter stemoren med en holdning så ironisk at lurer litt på hvordan hun har lært å snakke og oppføre seg på denne måten. hun er 10år, ikke er opprørsk fjortiss.

og hvorfor er det så galt å ha litt voksentid på kvelden etter at barna er lagt? bare fordi man har samværshelg så opphører ikke leggetiden.

til HI: jeg vet ikke om det er så lurt av deg å nekte jenta ridetimer dersom det er foreldrene som betaler og lar henne ha denne aktiviteten. du kan jo nevne for mannen din hva du overhørte og gjøre det klart for han at det ikke er greit. foreslå at dere sammen prøver å finne ut av uoverenstemmelsene. handlingene hennes er kanskje barnslige men de er gjort med fullt overlegg og slike ting synes jeg faktisk ikke skal feies bort.

Dessuten har du ingen rett til å si til henne når dere er alene at hun ikke får lov til å ri. Du har ingen rett til å hviske straff til henne, det er faren sitt ansvar å gi henne konsekvenser, ikke ditt. Du skal støtte faren. Tror du virkelig du kan komme inn i livet til ei så stor jente å begynne å oppdra henne? Det er ikke din jobb!!

hva vet dere om hva de har gjort tidligere på kvelden? tenk om hele fredagen og lørdagen var dedikert til henne? hva om kl. var 22 og foreldrene skulle se en film før de la seg? skal man måtte ha stebarna, og egne barn, oppå seg hele døgnet bare fordi at "slik er det når man har fått barn?" har ikke barna leggetiden når de er på samvær? min stesønn er vårt barn når han er hos oss men han må fremdeles legge seg. når han er lagt er det vår tur.

hadde dette vært en mor som "klaget" over sitt biologiske barn så hadde hun fått medhold og en million tips til hvordan korriegere barnets adferd.

"Hun er jo bare et barn på 10 år som ennå ikke har funnet seg til rette hos oss"

JA, det va DU HI som skrev det!

Stenge et barn inne på rommet en lørdagskveld når hun er 10 år? Hva med å kose seg sammen som en familie? Skulle vel være veldig viktig siden hun ikke har funnet seg til rette hos dere. Noe jeg forøvrig skjønner godt!

Du har ikke lov nekte henne ridetimer, vil tro det er foreldrene som betaler for det. Å true et barn er faktisk ikke lov heller;) Jeg kan heller ikke skjønne hvordan dere ikke klarer se en film bare fordi jenta var våken på rommet sitt.

Annonse

10.30 her

Min bonus er hos oss annenhver uke,tenk på det du; og hun er en like stor del av familien som våre felles. Hun bor her og oppfører seg deretter. Klart hun er frekk ,ufordragelig og ego men det er jammen meg søster på 5 år også.

De trenger å føle seg velkommen og ønsket,når stemor skyver henne bort er det ikke rart hun gjør som hun gjør.

Min styrer og romstrerer og på rommet hele kvelden,leker,spiller data,ser film.

.Kommer inn og ut flere ganger,har aldri slått meg at hun prøver å ødelegge. Vi bor i huset her alle mann!

Jeg syns du skal ta en prat med mannen din ang det du overhørte stedatteren din si.

Jeg syns det virker som om hun er sjalu på deg, fordi du får alenetid med pappaen hennes. Kansje det hadde vært lurt å ha en kveld som er dedikert til henne, hun velger film, snop, osv. Det kan være hun bare trenger å føle at dere(du) ser på henne som en likeverdig del av familien.

Men aller viktigst; Snakk med mannen din, ikke hold dette skjult.

Det er jeg som betaler for ridetimene så da kan jeg også nekte dem.

Ridetimene er ennenhver helg.

Nå hadde hun alenedag hele dagen med pappaen på badeland slik at hun skulle få alenetid med han. Så vi legger opp til en god helg for henne hver helg. Hver fredag er det spill med de største og legger de seg sent.

Men takk for alle tips. Jeg synes godt jeg har lov til å regagere på en slik oppførsel, særlig når hun får goder de andre barna ikke får.

Men kan se at dette kanskje er litt sjalu oppførsel. At vi kan kose oss på en lørdag med film etter de har lagt seg må da være helt ok?

forundrer meg at nesten alle dere her inne mener dette barnet skal ture frem som det vil uten konsekvenser. hvorfor skal ikke HI få irettesette henne? husreglene gjelder også for borteboende barn.

jeg er enig i at hun burde ikke gjøre noe på tomannshånd, ei heller nekte henne ridetimer.

Vært stille lenge nå, HI.

Ingen gode argumenter å komme med?

Trodde du virkelig at noen ville støtte deg i dette?

Tenk på det sånn at pappan til denne jenta er like glad i henne som du er i din.Hadde du funnet deg i det,at ditt barn ble behandlet sånn av stemor/stefar?

Jeg har svart lengre opp her.

Jeg betaler for ridetimene og har nektet mine egne barn å dra på fotball når de oppfører seg dårlig. Man må ta unna goder de virkelig liker men som står i stil med det som skjer.

Når datteren får 3 tilsnakk. Både av meg og faren så skal hun roe seg. Dette gjorde hun ikke og vekte også andre sovende barn i huset.

At hun er stedatteren er vel kanskje likegyldig.

HI

Har ingen betydning, å la seg forstyrre i så stor grad av at ungen "romsterer på rommet sitt" er jo helt latterlig. De kan ikke forvente at det er musestille når de har barn i hus, jeg sa ingenting om hva de må for slik er det. Men man kan ikke forvente at de er musestille for sånn er det faktisk å ha barn - nei vent, sånn er det faktisk når man er flere mennesker enn to i et hus.

Jeg hadde sagt nøyaktig det samme om det var barnets biologiske mor - man blir ikke forbannet fordi ungen romsterer på rommet sitt fordi det ødelegger for voksenkvelden!! De er på rommet - skal de ikke få lage lyd der inne?

Hun virket heller ikke som en type stemor som hadde dedikert hele fredagen og hele lørdag på stebarnet, fordi hun er så forbannet for at jenta romsterte på rommet at hun vurderer å gjøre det slutt. Hun er en kjiping, ferdig med det, og hun tenker å hviske straffetiltak til henne bak farens rygg - det forteller meg bare alt.

Alle de andre barna var skuffet fordi de ikek fikk dra på badeland. Hun fikk lov å være med pappaen sin alene en hel formiddag. 3-4 timer.

Jeg gjorde litt andre hjemmeaktiviteter med de andre barna men uansett synes de at det var urettferdig.

Men vi har sagt at det er viktig at hun også får alenetid og gjøre ting med pappaen alene og gjøre gøye ting. De gjør det 100% av tiden så jeg synes vi legger tilrette for henne.

Alt jeg sier er at jeg synes dette er vanskelig.

Noen med erfaring?

"Hun er jo bare et barn på 10 år som ennå ikke har funnet seg til rette hos oss"

Sier du jo selv - og det er vel ikke DU som betaler, dere har vel delt økonomi du og pappan. Og jeg vil tro at å hviske straff til henne, ta fra henne ridingen vil skape enda større kløft mellom dere. Hele helgen hun er der bør dere gjøre trivelig, særlig ettersom hun ikke har funnet seg til rette hos dere enda. Det er kanskje et helt nytt forhold også?

Hun får goder de andre ikke får? Slike goder som at mamma og pappa bor sammen da eller?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...