Gå til innhold

Solarium før sydenferie?


Evab

Anbefalte innlegg

Skal til syden om et par uker, og er egentlig ikke så glad i å ta solarium, men vurderer det veldig denne gangen. Været har lenge vært dårlig, og jeg er svært bleik. Blir sjelden veldig brun, og får mye fregner....

 

Hadde huden min hatt godt av å blitt forberedt på solsteiken? Er solarium så skadelig at jeg helst bør unngå det?

 

Meninger mottas med takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg også tar litt sol før syden. Og så tar jeg betakaroten, fungerer som en innvendig solfaktor. tar også omega 3. De to sammen er SUPERT for de som får soleksem. Eller om man lett blir brent. Får fortere og finere farge. Men må gjerne begynne å ta de et par mnd før, for best effekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Ekspertene" sier at det ikke hjelper noen ting mot å bli solbrent. Men hvis en bitteliten brunfarge gjør at du føler deg mer vel når du skal legge deg på stranda, så ville jeg gjort det. Bare pass på at du uansett smører deg med høy faktor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Solarium forbereder ikke huden for sol, da solarium"solen" ikke trenger ned like dypt i huden som solen gjør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg gjør alltid det men blir også fort brun. Du burde etter min mening begynt for 2 uker siden men siden du bare har 2 uker på deg ville jeg tatt 2-3 solariumsrunder med høy solfaktor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Klippet fra kreftforeningens sider:

 

Sol fra solarium

Vi får i prinsippet de samme UV-strålene fra et solarium som fra solen, men i et solarium er strålingen mer intens. Et solarium kan gi 50 prosent mer UVB-stråling enn solen, og opp til 2-4 ganger så mye UVA-stråling. I tillegg så får hele kroppen sol på en gang i et solarium.

 

Det anbefales ikke å ta solarium før man reiser på ferie. Det øker den totale mengde UV-stråling som huden utsettes for, noe som igjen øker kreftrisikoen. Dessuten kan man bli lurt til å oppholde seg lenger i solen, fordi man allerede er brun.

 

Et alternativ til solarium kan være spraytan, sol på boks. Selvbruningskremer er ikke skadelige eller kreftfremkallende, så det er en bedre måte å få litt brunfarge også om vinteren, sier Rikshospitalet på sin nettside.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...