Fjellbarn_mars11 Skrevet 18. juni 2011 #1 Del Skrevet 18. juni 2011 Jeg håper at min historie kanskje kan hjelpe andre som sliter med ammingen. Jeg født en gutt i mars (vårt først barn). Fødselen var ikke spesielt lang eller hard (9 timer), men han måtte ha hjelp med sugekopp for å komme ut. Han ble lagt til brystet rett etter fødselen, men var ikke interessert i å ta pupp. Dagene på barselhotellet var veldig tunge da han var helt uinteressert i å amme, men vi kjempet oss igjennom det med å pumpe for å prøve å få i gang produksjonen, og alle mulige ammestillinger ble prøvd, men uten effekt. Den lille melken jeg fikk ut ble gitt, og vi prøvde å lure han til å suge på puppen ved å sprøyte litt melk i munnen hans mens han lå ved puppen. Men ingenting fungerte. Det ble sagt at han tullet med tungen når han prøvde å suge, og pleieren mente at vi kunne gi ham mm og mme på flaske. Tiden etter at vi kom hjem fra sykehuset må jeg innrømme at var preget av fortvilelse og skuffelse. Å ikke få til ammingen gjorde at jeg følte meg mislykket. Vi prøvde å få hjelp på ammepoliklinikken, men de kunne heller ikke se hva som var galt og gi noen spesielle råd ut over at vi burde fortsett å prøv å legge han til. Vi leid oss en dobbeltpumpe og satt i gang med å prøve å øke melkeproduksjonen, og melken ble gitt med flaske. Etter 3-4 uker begynt jeg å innfinne meg med at gutten kom til å bli flaskebarn og at jeg kom til å prøve å fullpumpe så lenge jeg orket, men fortsette å legge han til for å se om han plutselig skjønte hvordan ammingen fungerte. Omtrent hver gang jeg la han til ble det skriking og hyling, og han puffet seg bort fra brystet. Da gutten var 2,5 mnd var mannen min hos kiropraktor, og han nevnt at han hadde en liten gutt som sleit med amminga. Kiropraktoren spurte om gutten var født ved keisersnitt, eller om han kanskje var tatt med sugekopp/tang. Da han hørte at han var tatt med sugekopp sa han at han høyst sannsynlig kunne løse ammeproblemene med 1-2 behandlinger. Han mente at det draget man får i hodet i disse sammenhengene var årsaken til problemene. Vi tok gutten med til kiropraktoren, og ved første undersøkelse av bevegeligheten av hodet viste det seg at han ikke klart å snu hodet de sist 2-3 cm til den ene siden. Verken vi, de på ammepoliklinikken, barnelegen på 6-ukerskontrollen, eller fysioterapeut hadde lagt merke til dette. Etter 1. behandling prøvde jeg å legge han til da vi kom hjem, og han tok tak uten å skrike eller hyle! Allerede samme uke var vi over på at flaskemåltidene var redusert til halvparten. Han har nå hatt 2 behandlinger og under en uke etter siste behandling ser det ut til at alt kommer til å løse seg Nesten litt utrolig at så mye stress og frustrasjon kunne vært løst mye tidligere med 2 korte enkle behandlinger hvis noen bare hadde tipset oss om dette tidligere. Så dersom noen av dere sliter med en baby som nekter å ta pupp, som har vært gjennom en lang/hard fødsel, keisersnitt, vakum eller tang, så anbefaler jeg at man får sjekket nakken på babyen hos en manuellterapeut eller kiropraktor som har erfaring med barn. Kanskje kan det være løsningen for dere også. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143335065-ammeproblemer-baby-som-ikke-ville-suge/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
lillenims Skrevet 19. juni 2011 #2 Del Skrevet 19. juni 2011 For en fantastisk herlig historie Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143335065-ammeproblemer-baby-som-ikke-ville-suge/#findComment-143337095 Del på andre sider Flere delingsvalg…
lillenims Skrevet 19. juni 2011 #3 Del Skrevet 19. juni 2011 Forresten, hvordan opplevde du støtten fra barselavd/helsesøster på fullpumpinga di? Jeg gjorde det selv i 11 uker før jenta mi plutselig tok puppen, og hver eneste gang på helsestasjonen understrekte helsesøster at jeg ikke måtte slite meg ut, jeg måtte bare gi tillegg, trengte ikke pumpe så ofte osv. Jeg ble mer sliten av det enn av pumpinga, for det var jo 20 minutter hver 3. time og jentungen syntes det var helt greit å sitte i vippestolen og bli vippa med foten. For vår del tok det 1 mnd før jenta spiste nok rett fra puppen til å gå nok opp i vekt. Første uka med amming så gikk dagen til amming, pumping og flasking i 3-timers-sykluser. Etter en uke gikk jeg over til å kun amme, da sto vekta på stedet hvil i 2 uker, men hun var fornøyd, gråt ikke mer enn vanlig, osv, så jeg nektet la meg bekymre. HS var litt i tvil, men gikk med på at jeg kunne la være å pumpe i ferien (vi var på hytte uten vann&strøm i 3 uker). Etter 4 uker hadde hun lagt på seg 50 gram, men så begynte hun å gå opp normalt igjen (150-200g eller noe slikt). Før amminga starta lå hun på 85-percentilen på vektkurven, etterpå har hun ligget på 50. Teorien min er at hun "egentlig" skulle ligget på 50 hele tiden, men at hun ble overforet med flaske. Når hun fikk spise selv, spiste hun seg "ned" før hun fortsatte. Aner ikke om det egentlig er noe hold i dette, men velger å tro det Hun er 15 mnd nå og ammes fortsatt. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143335065-ammeproblemer-baby-som-ikke-ville-suge/#findComment-143337149 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fjellbarn_mars11 Skrevet 19. juni 2011 Forfatter #4 Del Skrevet 19. juni 2011 Min helsesøster sa vel egentlig de samme tingene som din sa, at jeg ikke måtte slite meg ut med pumpinga og at jeg måtte føle på dette selv hvor mye jeg orket, men ikke noe mas om å redusere på pumpinga og gi mme. Men jeg har hele tiden vært veldig tydelig på at jeg ønsket å prøve å pumpe og gi mm så lenge som mulig. Men har fått mange kommentarer fra andre om at det må være slitsomt med all pumpinga og at det er utrolig at jeg orker det. Det var forferdelig slitsomt i starten, men kanskje mest pga det nederlaget jeg følte med å ikke få til amminga. Men etter et par uker så kjøpt jeg en dobbelpumpe som gikk an å feste i bh’en og selve pumpa i et belte, slik at man kunne gjøre andre ting samtidig som man pumpet (mate babyen, skifte bleie, osv) og da ble alt mye enklere og jeg så for meg å kunne fortsette med det minst et år Nå har det kun gått litt over en uke siden siste kiropraktortime så jeg er litt spent på veksten til lillegutt. Jeg er vel egentlig forberedt på at veksten sikkert dabber litt av (i alle fall i starten), men han virker foreløpig fornøyd og glad, så da er jeg fornøyd. Så får vi se hva helsesøster sier på 3mnd-kontrollen. Veldig fint å høre din historie også, så vet vi at vi ikke trenger å bekymre oss alt for mye i starten hvis veksten ikke er så bra i starten, men at det er mulig at det tar seg opp etter hvert. Gutten vår har ligget 25-percentilen (litt under da han ble født) så terskelen for at HS reagerer er kanskje litt lavere. Vi får se. Foreløpig er vi bare kjempefornøyde med at det ser ut til at vi kan legge bort pumpeutstyret Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143335065-ammeproblemer-baby-som-ikke-ville-suge/#findComment-143337885 Del på andre sider Flere delingsvalg…
lillenims Skrevet 20. juni 2011 #5 Del Skrevet 20. juni 2011 Så lenge han har 5-8 godt våte bleier pr døgn, og virker fornøyd, så burde det gå helt fint så lenge DU synes det går bra Du kan jo avtale å komme og veie en gang i uka de neste par ukene, så ser du hvordan det utvikler seg. Det kan godt hende han vil ha noen økedager, det er veldig vanlig i den alderen og sikkert enda mer om han får "litt for lite" mat før han har lært seg å die skikkelig. Bare amm i veg, prøv gjerne bæresjal, det gjør det enklere å se når han er sulten pluss at du kan amme med han i det. (Fordelen med å starte amminga med en 3mnd unge er også at hodet sitter fast og ungen er ikke så liten og vinglete som nyfødte er ) Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143335065-ammeproblemer-baby-som-ikke-ville-suge/#findComment-143338334 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fjellbarn_mars11 Skrevet 21. juni 2011 Forfatter #6 Del Skrevet 21. juni 2011 Takk for gode tips Var å veide i går og da viste det seg at han hadde gått opp bare 330 g på de siste tre ukene. Helsesøster mente 110 g i uka var litt lite så hun sa vi skulle passe på å prøve å gi flaske etter måltidet dersom han ikke virket fornøyd. Men de gangene vi har prøvd å gi flaske har han vært lite interessert. Nå kan det være flere årsaker til at han kanskje ikke har spist så mye som vanlig i det siste (gipsing av ben i en uke pga feilstilling i forfoten, rotavirusvaksine og overgang til amming), men jeg tror kanskje det primært kan skyldes at produksjonen er høyere enn det han trenger siden jeg har drevet med pumping. Jeg har i gjennomsnitt hatt et overskudd på nesten 500 ml den siste tiden med pumping, og da er det vel sannsynlig at han ikke har fått i seg den feiteste ettermelken når vi har ammet. Han har vært ganske urolig på kveldene i det siste og det kan kanskje skyldes dette også. Har lest litt på ammehjelpen.no om dette så jeg skal prøve å følge de råd som er gitt der. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143335065-ammeproblemer-baby-som-ikke-ville-suge/#findComment-143342478 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå