Gå til innhold

Sluttet med soving i barnehagen/sovner i bilen på vei hjem. Sliter vi han ut?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Gutten vår nærmer seg 3 år, og vi har for et par måneder siden sluttet med soving i barnehagen.

Det jeg lurer på nå er om vi kanskje bør begynne med det igjen, for han virker helt utslitt etter en full dag i barnehagen.....og sovner straks jeg setter han i bilen på vei hjem.

Jeg vil egentlig ikke begynne med soving på dagtid igjen, for før kunne han bruke godt over 1 time på å sovne på kvelden, og nå sovner han på et blunk! Men jeg vil ikke at vi skal "slite han ut" heller.....

Trodde at han skulle bli vant med å ikke sove etterhvert, men som sagt så er han stadig supertrøtt og grinete etter barnehagen nå selv om det har gått 2 mnd.

Hvordan er det for dere andre?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vårt lille troll blir også snart 3 år, og han sluttet å duppe både hjemme og i barnehagen for ca to mnd siden. Han er også fryktelig sliten utpå ettermiddagen. Hvis han sovner har vi latt ham sove max en halvtime, akkurat som en ettermiddagslur. Hvis det blir lengre dupp eller for seint på kvelden, blir det stort sett alltid problemer ved sengetid. Dette med at de blir veldig grinete er vel en gjenganger. Vår har veldig til temperament, og blir fort sinna når han er trøtt og sliten. Hvis vi er på biltur midt på dagen, tar han seg ofte en liten lur. Dette har ikke hatt innvirkning på nattesøvnen. I de siste ukene har ettermiddagene blitt bedre og bedre, med mindre grining å mer lek:) Håper det ordner seg!

Skrevet

Vi har det akkurat likt. Gutten vår blir snart 3 år og har også sluttet å sove i barnehagen. Sovner ofte i bilen hjem og er da svært vanskelig å vekke. Blir grinete og helt ute av seg når han våkner. Middagen blir bare styr og etermiddagen blir ødelagt... Heldigvis sovner han greit på kvelden selv om han kan sove en god stund fra 16-tiden... Håper på at dette bare er en periode og at det snart går seg til...

Skrevet

Gutten vår blir 3 i november. Han sover fortsatt i barnehagen, gjerne nesten 2 timer! Men hjemme i helgene er det vanskeligere å få han til å sove og han sover kortere. Det har også blitt vanskeligere i få han til å sovne om kveldene. Før var det bare å legge han og si godnatt, nå må det litt synging eller eventyr til.

Vi vil nok holde på med dagsovinga en stund til særlig i barnehagen. Men nå spørs det hvordan det går i ferien.

Leser i Karin Naphaugs bok "Sov godt" at når man slutter med dagsovinga kan det være nødvendig å legge barna litt tidligere, kanskje alt i 18- tida i en overgangsperiode.

Om mulig er det kanskje lurt å hente tidligere i barnehagen og legge tidligere?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...