Gå til innhold

Skal barnevakten ringe foreldrene ved sykdom?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Når et barn man er barnevakt for blir sykt på kvelden og foreldrene er i bryllup. Ringer dere dem da? De har sikkert tatt et par glass vin og selv om barnet har 38 i feber ser det ikke ut til å være noe farlig. Barnet ligger jo like godt her som hjemme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja, det syns jeg og som mamma vil jeg selvfølgelig ha beskjed om barnet mitt er syk og har feber

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som barnevakt ville jeg ikke ringt foreldrene med mindre jeg mente foreldrene måtte komme hjem!!

 

Foreldrene trenger da ikke komme om barnet har 38 i feber??

 

Men som barnevakt bør man jo også kjenne foreldrene godt nok til å vite hvordan DE vil ha de. Vil foreldrene ha detaljinformasjon om alt? Ønsker de å vite om barnet har fått litt feber? Som foreldre ville iallefall ikke jeg ha hatt behov for den informasjonen om jeg var i bryllup:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja absolutt!:)

 

Så kan foreldrene vurdere utifra situasjonen om de kommer hjem eller ikke, er jo tross alt de som kjenner barnet best :)

 

Jeg hadde b.vakt for ett par uker siden over natten der hun var litt forkjølet når jeg leverte henne, men det kom ingen beskjed om at det var blitt verre før jeg hentet henne dagen etter.

Endte opp på legevakten pga pusteproblemer (noe hun hadde hatt natten før også, UTEN beskjed til meg)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ville jeg, og det ville de fleste andre foreldre også!

 

Det er viktig å foreldrene selv får avgjøre hvordan de vil gjøre det. Det er jo greit å være klar over i tilfelle det skulle forverre seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det jeg vet er at mor til barnet er smånervøs for ungene sine og ville bruke resten av kvelden til å bekymre seg om hun får en slik beskjed, men hun ville nok ønsket den. Far derimot vil ta det rolig, kan fortsatt kose seg selv om han vet datteren ikke er i form, men har heller ikke behov for å få beskjeden. Pga at mor blir nervøs eller hva jeg skal kalle det, får han også ødelakt kvelden.

 

HI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville hatt beskjed selv ved mindre sykdom, bare fordi det er opp til oss foreldre å se om man skal komme hjem eller ikke. Evt. å se an formen....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er også smånervøs for mine barn, og jeg ville ha visst om barnet ble sykt hos barnevakten. Selv om det hadde vært hos besteforeldrene. Jeg hadde blitt forbannet faktisk om jeg kom og hentet en syk unge dagen etterpå, som hadde vært sykt i et halvt døgn.

 

Om barnevakten hadde ringt og sagt at ungen hadde 38 i temp, så ville jeg nok bare sett an situasjonen og bedt barnevakten ringe om ungen ble verre. Da hadde jeg bremset alkoholinntaket og vært mere parat. Tenker at sånn er det å være mor. Hvis jeg ikke hadde hørt noe fra b-vakten, så hadde jeg trodd at alt var i skjønneste orden og muligens gitt gass på festingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet du, feber er for meg ikke detaljinformasjon. Det er viktig informasjon, og ingen andre enn meg som mor skal bedømme alvorlighetsgraden til mitt eget barn. Selv om man måler 38 i det ene øyeblikket, så kan det være 15 minutter etterpå 40. Barnet kan sove som en stein. Feber er tegn på sykdom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HJelper ikke meg om jeg hadde fått ødelagt kvelden eller ei om jeg fikk den beskjeden. Sansynligvis hadde jeg hatt gått av å ikke vite noe. Men når barnet sansynligvis er sykt neste dag også hadde jeg blitt forbannet og aldri brukt det menneske som barnevakt igjen. Hadde jo følt jeg ikke kunne stole på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ved så mild feber, hadde ikke jeg hatt behov for informasjon. 38 i feber er for meg ikke ensbetydende med sykdom. kan jo like gjerne være fordi de har herjet mye, fordi han er helt utslitt, fordi han har tannverk etc etc. Jeg stoler veldig på våre (få) barnevakter. Jeg mener de hadde fint klart å takle en situasjon ved litt mild feber og stolt på at de evt hadde gitt meg informasjon dersom de mente det var viktig.

 

Jeg hadde heller ikke blitt sint eller irritert over å hente et barn med 38 i feber dagen etter - selv uten å ha fått beskjed på forhånd.

 

Hadde barnet derimot blitt ordentlig sykt, ville jeg selvsagt hatt beskjed:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

søsteren min ble spysyk da hun go boren min var her en natt. jeg ringte ikke mamma om det. hun takket meg dagen etterpå, fordi hun visste at hun ville fått hele kvelden ødelagt om hun visste om det :P og jeg er sykepleier + søsteren min liker seg veldeig godt hos meg så hun hadde det like bra her som hjemme. hun spør hver dag om hun kan komme til meg og hun ville ikke dra hjem da hun var syk heller. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom barnevakten er en 14 år gammel nabogutt/jente: ja.

 

Dersom barnevakten er en voksen tante/gudfar/bestefar/venninne som kanskje har egene barn eller kjenner barnet veldig godt: nei.

 

Man ringer jo uansett om barnet skader seg eller blir så sykt at man må på sykehus med det. Men noe feber, litt oppkast osv klarer en voksen å håndtere.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...