Gå til innhold

Hvordan få ettåringen (15 mnd) til å slutte å slå??!


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Skjønner ikke hvor hun har det fra, men når hun blir sint og er trøtt så begynner hun å slå og kaste lekene sine i gulvet. Prøver å fortelle at det får hun ikke lov til og avlede og få hun til å leke med noe annet. Noen ganger går det, men de aller fleste gangene blir hun enda mer sint. Hun som var så rolig og forsiktig. Håper bare ikke hun fortsette slik når hun begynner i barnehage, vil virkelig ikke at hun skal være det barnet som slår andre og som de andre barna er redd for....

What to do?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hun er for liten til å forstå så det beste du kan gjøre er å avlede og gi henne andre alternativer til å kaste lekene, evt overse henne.. Dette går seg til etterhvert som de blir større, men hun er som sagt for liten til konsekvenstenkning enda..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når man er 15 mnd er man IKKE for liten til å forstå betydningen av ordet "nei" og hva som er lov og ikke lov. Det har jeg erfart med både egne barn, fosterbarn og avlastningsbarn.

 

Det er min erfaring at de aller fleste barn har en periode rundt denne alderen der de oppfører seg slik du beskriver. Jeg har aldri brukt avledning, men har sagt klart og tydelig ifra at det ikke er lov å slå eller kaste leker i gulvet. Jeg har tatt barna i hendene (ikke hardt, men ført de bort fra der de slo) og barnet fra meg og gått vekk fra situasjonen. Avhengig av situasjonen selvsagt, er barnet sint fordi det ikke får en bestemt leke et annet barn har er avledning ved å vise en anne leke riktig, men er det ren trass vil ikke barnet forstå at det ikke er OK å slå ved avledning.

 

Etter et par uker med denne metoden har alle "mine" barn sluttet å slå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Javel. Sleit virkelig med denne setningen; "er barnet sint fordi det ikke får en bestemt leke et annet barn har er avledning ved å vise en anne leke riktig"

Det skal vel være komma etter "har".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...