Gå til innhold

Hvor nøye er dere med å lære ungene å spise "pent"?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Altså, ikke misforstå... Var bare på besøk hos noen her en dag og spiste middag, og gutten der på 2,5 år brukte ikke bestikk.. han spiste med hendene (pølse, ris, dressing, salat etc.), hadde mat i hele ansiktet og på klærne (brukte ikke smekke) når han gikk fra bordet (de tørket ikke ansiktet hans da han gikk for å leke etterpå)... Snakka med mannen min etterpå og vi var enige at ungene heller må mates hvis de ikke kan spise med bestikk når de er 2,5 år.. Eller er det vanlig å la ungene holde på på det viset? La meg si at i har ei rolig jente som tar seg god tid med matbordet og spiser vanligvis med skje (hun er snart 3) så hun er ikke så veldig sammenlignbar...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

noen i familien min har ei jente som gjør nettopp det samme. blir heller ikke vasket etter mat. Jeg blir helt skrullete av å se på det. Synes det er fryktelig grisete.

Mine unger sitter pent ved bordet, spiser med bestikk og vasker seg etterpå. Ikke fordi jeg er en fantastisk mor, men fordi jeg synes det er grisete ellers. Og jeg hater gris og matrester!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker ikke smekker, men vasker tøyer, skifter genser.

Spiser med hendene, ser på det som uproblematisk. Vasker hender og ansikt eter mat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er mye mer nøye på at barna skal få gode opplevelser rundt måltidene. At de skal lære seg å smake på nye typer mat, at de skal spise godt til hvert måltid og at alle skal sitte sammen og kose seg til alle er ferdige å spise.

Minste min er straks 2 1/2, og han spiser stort sett det meste med bestikk. Men er det biter han sliter med å få på gaffelen er det mye bedre (og vi oppfordrer til) at han heller tar biten i fingrene og putter den i munnen. Det er mye viktigere for oss at ungene får i seg maten og koser seg med den, enn at de er rene når de går fra bordet. Heller en litt skitten unge enn en skikkelig kresen en.

 

Og jeg tror at en unge på 2 1/2 ville sett på det som et stort nederlag (og nesten en hån) å bli matet. Eneste gangen ungene våre går med på å bli matet er når vi skal hjelpe dem med å få siste lille rest ut av et yoghurtbeger ... for der får ingenting gå til spille.

 

Det kommer da tidsnok at han lærer seg å bruke bestikk.

(selv om jeg godt kan være enig i at de kunne tørket over ungen med en klut etter maten).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer litt ann på hva som er viktig :P

Betyr det mye hva andre synes, så er det jo best å mate til ungen er rundt 4-5 år ;))

Min på 2,5 spiser som oftest med gaffel/skje, men hender det er vanskelig, hun er utolmodig el. Da lar vi henne spise som det passer henne... Små barn griser, og de som ikke tåler det irriterer meg egentlig grenseløst... De lærer bare på en måte, ved å prøve.

Om noen plages av at min datter griser litt, får de faktisk bare se vekk.

Jeg tar ikke fra henne selvstendigheten for å tilfredstille alle andre.

 

Vasker henne selvfølgelig etter måltidet. Hun vet godt at hun ikke forlater bordet før mann har vasket hender og annsikt.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner det med nederlag osv, men å spise middag med begge hendene (er ikke snakk om "pinsettgrepet" her, men hele hånda og alle fingrene i sausen) og ikke bruke smekke, den der skjønner jeg ikke, uansett hvor mye dere prøver å snakke om gode opplevelser med matbordet og selvstendighet osv...

 

HI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har en på tre og vi har ikke mast veldig på bestikk, bruker det når det er mat som ikke kan spises med fingrene. ellers er hun flink og spiser maten sin. Må si at hun er en som ikke søler veldig da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er en av de som er nøye på at barna skal spise pent.

Her spiser minste på 3 år også med kniv og gaffel og det har alle 3 gjort siden de var 2 år.

Klart de søler litt og det er lov! Men i utgangspunktet så får de ikke spise med hendene, og de skal da tørke seg rundt munn og på hendene etter måltidet.

Ser mange av vennene til barna ikke er vandt til å spise med bestikk tilogmed når de er 5-6 år...

Da mener jeg at det er på tide;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man anbefaler jo fingrrmat tilbæke er ganske store.

Potetbåter, grønnsaksbiter, kjøttbiter og nuggets etc. Ikke uten grunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...