Gå til innhold

Om å ikke levere sykemelding


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg fikk skrevet ut en sykemelding av legen nå i går.. Av naturlige årsaker har det ikke skjedd noe med den i løpet foreløpig. Men tror jeg blir frisk nok til å reise på jobb på mandag allikevel.

 

Hav gjør jeg med sykemeldingen? Er det bare å la være å levere den inn og møte på jobb som vanlig, eller må jeg melde fra noe sted?

 

Det går uansett ikke til NAV, da jeg må levere hele sykemeldingen til arbeidsgiver, de utbetaler og krever så refusjon fra NAV. Men tenker på den delen legen har. Hva skjer med den?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ser virkelig ikke problemet.

 

Du fikk sykmelding, men har blitt friskere enn først antatt. Da går man selvfølgelig på jobb. Er dette i arbeidsgiverperioden, får jo ikke arbeidsgiver noe fra NAV uansett. Det er da arbeidsgiver som taper om du sluntrer unna og later som om du fortsatt er syk dersom du ikke er det....

En sykmelding gir deg ikke mer rett til å være hjemme enn det egenmelding gir. Du er uansett forpliktet til å holde arbeidsgiver orientert om din funksjonsevne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er da virkelig ikke noe problem, jeg sier jo at jeg skal på jobb på mandag om jeg er frisk nok. Jeg bare spurte om hva jeg fysisk gjør med sykemeldingen, om jeg faktisk skal melde fra noe sted eller bare kaste den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok ikke så enkelt som å bare gå på jobb som vanlig på mandag.

Legen som sykemeldte deg må friskmelde deg. Husk at legen automatisk sender en kopi av sykemeldingen til ditt lokale NAV kontor. I sykelmeldingsperioden er ikke du forsikret igjennom jobben, så går du på jobb uten at legen har friskmeldt deg og du mot formodning skulle bli skadet på arbeidsplassen din, er du altså ikke forsikret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21.18: les innlegget da, før du fyker opp som en rakett! Det er jo det hun spør om, hun føler seg frisk nok til å gå på jobb, men lurer på om hun likevel "må" bruke den.

 

Er du frisk, kan du bare gå på jobb. legen sender en del til Nav, så ville ha spurt på jobb om du må si fra til legen at du likevel ikke bruker sykemeldingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Den kan du bare kaste. Den blir ikke registrert noe sted før du leverer den til arbeidsgiver som igjen sender den til NAV. Så fint at du har blitt bedre og ikke bare blir hjemme fordi du har fått sykemelding, bra innstilling :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TULL!

 

Sykmeldingen registreres hos navn, men det gir ingen utbetaling før man leverer inne kravet om sykepenger (og da først fra dag 17). Er dette etter dag 17, så er det et eget felt på kravet hvor du kan skrive at du jobber tross sykmelding:)

 

Du er forsikret gjennom jobb uansett - så lenge du faktisk er på jobb.

Man har full anledning til å friskmelde seg selv:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir helt imponert over hvor mange det er her inne som svarer helt skråsikkert på ting de tydeligvis ikke har snøring på!

 

Jeg jobber med sykepenger i NAV. SM som legen sender inn blir registrert når NAV mottar den, men hvis del D, dvs den delen hvor du fyller ut opplysninger "på tro og ære" ikke kommer, skjer det ingenting videre med sm. Det finnes ingen skjema for "friskmelding" såvidt meg bekjent, så du kan spare deg den tlf til legen din og bare møte frisk og opplagt på jobb på mandag.

 

Ha fortsatt en fin helg:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...