maiprinsessa:) Skrevet 18. juni 2011 #1 Skrevet 18. juni 2011 Har ei frøken på 1 måned som det er ett sant mareritt å legge for natten.Hun skriker og roer seg ikke ned,de siste kveldene har jeg vugget henne på armen i 2-3 timer til hun sovner,for å så legge henne i sengen. Er det noen der ute som har råd,tips eller veiledning?? Er alenemamma,så er alene om alt her..og nå begynner jeg å bli trøtt på lite søvn selv.. På forhånd takk=)
Lykkeli & gla ♥ jentene mine ♥ Skrevet 18. juni 2011 #2 Skrevet 18. juni 2011 De fleste babyer på 1 mnd vil gjerne ligge på puppen hele kvelden lang, for å drikke masse melk og "tankre" seg opp for natta. Roer hun seg ved puppen? De har gjerne en litt forskrudd døgnrytme i starten også, og ingen av mine tok natta før nærmere 01 den første tiden... Men dette pleier som regel å gå seg til med tiden, og ved ca 2-3 mnd begynner de fleste babyer å ta kvelden stadig tidligere=)
~Bella 2 søte små og en spire~ Skrevet 18. juni 2011 #3 Skrevet 18. juni 2011 Det er som hun over her sier, de fleste babyene på 1 mnd, vil ligge ved puppen hele tiden.. det er der de føler seg trygge, får kroppskontakt, hører hjerteslagene til mor.. om hun bare skriker og skriker uten å roe seg, ikke ved puppen en gang, kan det hende hun har kolikk.. da kan det hjelpe med minifom som du får kjøpt på apoteket.. om hun roer seg ved puppen, er det sikkert bare kos hun vil ha.. og det går over av seg selv.. mine 2 har roet seg når de har passert 2 mnd.. eneste rådet jeg har er at du må sove når hun sover.. om det er på dagtid eller natten, spiller ingen rolle.. du må få litt søvn mens hun sover ellers går du på veggen til slutt..
kjersti83 Skrevet 18. juni 2011 #4 Skrevet 18. juni 2011 Fatt mot det blir bedre men det kan ta litt tid:) Ikke gi deg på å gi henne en normal dørgnrytme. Min baby er 4 mnd gammel og har nå regulert seg med litt hjelp fra mamma til å legge seg 19-1930 tiden. Da hun var 1 mnd gammel la hun seg ikke før 24-01 tiden og gjett om jeg var trøtt. Noen ganger senere da hun hadde kolikk frem til hun var 1 mnd gammel. Var ute å trillet i 03 tiden på natten for å henne til å sove. Kan le av det nå men var ikke artig da det sto på. Ellers må du prøve å sove når hun sover (om du har muligheten). Legg deg med en gang hun legger seg. Hvis man "skal bare" er de plutselig våkne:) Ellers kan det være at hun ikke får nok mat på kveldene? Vet ikke om du ammer eller gir MME. Selv om de legger på seg bra er det noen barn som trenger myyye mat.
Februarmamma 2011 og 14? Skrevet 19. juni 2011 #5 Skrevet 19. juni 2011 Vi gikk og la oss sammen på den tiden, og løfte ham over i egen seng når jeg våknet litt utpå natta. Eller han sovnet ved puppen foran tv:n og vi la ham i egen seng. Som de over her sier så må du prøve å sove når hun sover. Men jeg kan forstå at du som er alene da sliter med å få gjort husarbeid. Kjempeviktig at du ber om litt avlastning så du ikke sliter deg helt ut!
Håpefull77 Skrevet 19. juni 2011 #6 Skrevet 19. juni 2011 Min er også sånn. Skriker og roer seg ikke ned. Hun nekter å legge seg i senga om jeg ikke ligger i senga ved siden av. Ofte legger jeg med sammen med henne, i senga vår, hun får pupp og sovner til puppen, det tar ikke mange minuttene. Jeg lirker da brystvorten ut (mens hun sover og patter) ligger litt ved siden av henne, det kan hende hun våkner, men hun aksepterer at puppen er ute om jeg blir liggende ved siden av henne. Etterhvert smyger jeg meg ut av senga og ordner det siste før jeg legger meg. Skjønner at det er vanskelig når du er alene. Håper hun er lettere å legge på dagen. Det er i hvertfall frøkna mi. Hun er 7 uker. Jeg har alt for lite melk, så min får flaske i tillegg. Og hun har ofte tømt meg tidligere på kvelden. Så jeg tror det er bare kosen og nærheten hun trenger for det er ikke mye melk igjen.
ToneC Skrevet 19. juni 2011 #7 Skrevet 19. juni 2011 Hei, kanskje et dumt forslag- hva med smokk? Har du prøvd det. Vi prøvde det på knøttet og han sovner godt med det.
April11<3April15 Skrevet 21. juni 2011 #8 Skrevet 21. juni 2011 Ja smokk er lurt, da babyene har enormt sugebehov på kveldene. vi prøvde oss mye frem de 4 første ukene, men da lillegutt var 5 uker (10 uker nå) hadde vi pluttselig en fast rutine: begynte med mat i 7, halv 8 tiden, deretter bad og stell, og mer mat inne på det mørke soverommet (lar han bruke den tiden han vil, slik at han får den nærheten han trenger, men lar han ikke sovne ved puppen). passer på at babyen får rape etter maten. deretter blir han lagt ned i sengen med koseklut og smokk. Det tar alt fra to minutter til et par timer til han sovner, men ligger uansett rolig i senga si. må inn av og til å putte i smokken Det er veldig viktig at du legger babyen før hun blir overtrøtt, da vil hun skrike og ikke klare å sove! De små finner ikke søvnen sin slik vi voksne gjør, og trenger derfor litt hjelp. trenger ikke å være så mye mer enn litt stryking over kinn og panne eller en hånd på mager/bringa
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå