Gå til innhold

Medisiner for å øke melkemengden?


Makko med to små gutter

Anbefalte innlegg

Har en gutt på snart 5mnd. Siste mnd har jeg gjort alt for å få opp melkemengden. I starten pumpet/ammet jeg ca annenhver time fra tidlig morgen til ca midnatt, og ammet 1-2ganger pr natt. Spiste alt fra havregrøt, lefser, ammete, ingefærøl mm. -som vist nok kan øke melkemengden. Etter ca to uker var ikke resultatet imponerende akkurat, men har fortsatt å amme/pumpe med 2-3timers mellomrom hele dagen, men har roet ned litt på natten. -Spiser som normalt.

- Mini får grøt/velling morgen og kvel men eller stort sett morsmelk (han sluttet å legge på seg, så han måtte ha mer mat!). Men det hender at jeg må pumpe både en og to ganger for å fylt opp flaska hans!

 

Jeg har en godt pumpe og har pumpet mye (med storebror). Vet at jeg både kan produsere mye melk og pumpinga fungerer greit (med nesespray). Har tidligere fått ut 400ml på 10min. Også når lillebror var liten var jeg plaget med for mye melk.

 

Har mye allergi (også veldig alvorlig) i familien og tenker derfor at jeg bør amme lengst mulig. De har iallefall en teori på at det hjelper.

 

Er "for seint" å spørre legen om medisiner for å øke melke mengden nå, eller skal jeg bare kaste inn håndkle og gi opp hele amminga? - Tipper at hvis jeg ikke supplerer med all pumpinga jeg gjør nå i tillegg til amminga at jeg ikke har mer melk etter en uke eller to.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du sier at han får velling eller grøt på kvelden? Hva om du gir dette også på morgenen? Så blir han god og mett en stund utover dagen. Ikke at du trenger å gi så mye men en del. Ellers må jeg bare si at for meg fungerer det å delamme. Måtte starte med tillegg da jenta mi var 1 mnd gammel fordi hun ikke la på seg. Var derimot veldig innstilt på å amme og prøvde alt det du prøvde uten at produksjonen økte. Har flere ganger prøvd å øke produksjonen uten å lykkes.

 

Nå er jenta mi 4 mnd og jeg har innfunnet meg med at den lille melken hun fra meg er bra nok. Jeg vil fortsette å amme så lenge hun hun vil ha. Slik det er i dag får hun MM først fra begge bryst før hun får MME. På natten får hun kun MM og får da 2 ganger pr.natt. Får grøt på kveld. Før du evt gir opp så prøv begge deler. Det krever litt jobb i perioder men stort sett er d bare kos:) Min erfaring er forøvrig at babyen får ut mer melk enn pumpen men det er sikkert litt forskjellig fra person til person. Jeg droppet derfor alt styret med pumpen.

Anbefaler forøvrig ammehjelpen.no dersom du ikke har prøvd dem!

Husk at du uansett hvordan det blir har du gjort ditt beste ut fra den melken du har. Det er absolutt ikke noe dårlig å gi seg nå.

 

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har for lite melk til mine,og har derfor delammet. Når jeg fikk nr 1 spurte jeg legen om hjelp,men da fantes det kun medisiner som startet utdrivningen.

Om dette er endret vet jeg ikke.

Det skal vel øke mengden om du pumper lenger og oftere?

Lykke till:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar begge to!

 

ellen-propellen, -det finnes medisiner som kan øke melkemengden, men mange leger er ikke klar over det fordi det egentlig er en bivirkning på en kvalmestillende medisin.

 

-Har ikke greid å øke det med hyppig pumping, men kanskje jeg ikke har pumpet lenge nok?

 

I dag har jeg innsett at det bare er å gi opp selve amminga til jeg ev. får mer melk. Han spiser godt om morgenen, men ellers skriker han (om han er kjempe sulten) eller bare tuller om han ikke er fult så sulten. -Han tømmer meg rett og slett ikke godt nok, -kanskje det er årsaken. Har bestemt meg for å kun amme om morgenen, og pumpe til de andre måltidene neste uka så får vi ser "hvor vi står" da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...