ToneC Skrevet 18. juni 2011 #1 Skrevet 18. juni 2011 Hei, noen som har vondt nedentil etter fødsel? Fødte for 9 dgr siden. Måtte klippe litt og sy 5-6 sting. Det svir noe voldsomt der nede:-(. Var innom sykehuset og sjekket for 4 dgr siden, og alt så bra ut. Er det normalt med svie så lenge etterpå? Og er det noe som kan hjelpe?? Før i uka gjorde det mest vondt når jeg var på do, men nå er det vondt når jeg går også. Eller ikke vondt, men svir veldig. Gnisser sikkert litt. Blør svært lite nå og det lukter ikke vondt. Så dette er kanskje normalt??
NostraStoria Skrevet 18. juni 2011 #2 Skrevet 18. juni 2011 Høres normalt ut ja. Men bra du fikk det sjekket når du var i tvil! Sist jeg hadde født så "reiv" det veldig i stinga i ny og ne i tillegg til at jeg var utrolig øm i ganske så lang tid. Herlig når det går over!
Jente2011 Skrevet 18. juni 2011 #3 Skrevet 18. juni 2011 jeg svei ikke så mye etter fødselen, men syns det var fryktelig vondt og sitte (det var vist hemmorider;))
tre små knotter Skrevet 18. juni 2011 #4 Skrevet 18. juni 2011 Helt normalt, stingene skal jo gro. Du kan bruke Lactacyd eller grønnsåpebad. Bare husk på å gå på do når du må, selv om det gjør vondt. Ellers ender du opp med en knallhard mage, jeg ble klippet under forrige fødsel (førstegangs da) og turde ikke å gå skikkelig på do! Tok noen uker før alt var var normalt for å si det sånn..
ToneC Skrevet 18. juni 2011 Forfatter #5 Skrevet 18. juni 2011 Hvor lang tid vil du si at du hadde det? Skikk plagsomt:-(. Kan jo ikke gå på tur el noe.
Mrs. Bouquet Skrevet 18. juni 2011 #6 Skrevet 18. juni 2011 Ja, er ofte skikkelig ille etter en ukes tid. Jeg syns det har vært verst den tiden stingene begynte å løse seg opp.
Moonfreckle Skrevet 18. juni 2011 #7 Skrevet 18. juni 2011 Kjøp en flaske grønnsåpe på apoteket og sett dåsa i et bad! Det både lindrer og får det til å gro raskere.
ToneC Skrevet 18. juni 2011 Forfatter #8 Skrevet 18. juni 2011 Brukt grønnsåpe, men synes ikkedet hjelper så veldig, dessverre. Har bare skylt med det, for har ikke fått kjøpt stort nok vaskevannsfat. Noen som vet hva som er tegn på infeksjon?
MillaCamilla Skrevet 18. juni 2011 #9 Skrevet 18. juni 2011 Hei. Jeg fødte tidligere i vår og syntes ikke stingene sved så veldig til å begynne med, men ble grusomt etterhvert. Viste seg at stingene begynte å løse seg opp, noe de skal gjøre, men dermed ble løse tråder stående ut, så hver gang jeg gikk et skritt, lugget det skikkelig i tråden som stakk ut. Jeg tok saksa fatt og klippet av de løse trådene som stakk ut av huden og problemet var løst. Sjekk med et speil du, kanskje er det samme hos deg.
ToneC Skrevet 18. juni 2011 Forfatter #10 Skrevet 18. juni 2011 Har ikke turt å se der, men bør kanskje gjøre det. Stingene mine begynner muligens å løsne nå etter 9 dgr??
Astro - 27.07.11 Skrevet 18. juni 2011 #11 Skrevet 18. juni 2011 Jeg sleit også skikkelig med dette sist (men nr. 2.). Førstemann var ks og det var nesten så jeg syntes det var bedre... å ha stingene utenpå magen enn "der inne". Jeg også dro til sykehuset for å sjekke, men alt var ok. Det hjalp å ta flere bad hver dag i grønnsepe. Jeg syntes dette var helt pyton og ble skikkelig deppa. Nå gruer jeg meg ikke til fødsel, men til de første to ukene etter fødsel... pga erfaringene sist. MEN, to uker virker veldig lenge der og da... i etterkant er det liksom ingenting. DET GÅR OVER! (selvom det kanskje ikke er noen trøst akkkurat nå) Jeg har blitt helt normal igjen nå, kjenner kun pittelitt av et arr om jeg kjenner veldig godt etter.
Bøllefrø og spiren:) Skrevet 18. juni 2011 #12 Skrevet 18. juni 2011 Heisann, Uff kjenner meg igjen fra sist... Jeg hadde det slik i 14 dg etter fødsel sist, og leser her at du ikke sitter i grønnsåpebad, men bare skyller med det. Vil tro effekten blir større om du sitter i grønnsåpebadet. Dette gjorde jeg flere ganger om dagen sist..minst i 5-10 min om gangen (besøket satt i stuen, mor satt i dusjen, men hele stumpen oppi en bøtte med lunkent grønnsåpevann....komisk:) Så vil anbefale deg det, det lindrer! Og ikke gå tur før du er bedre. Selv om det frister, kan det gjøre vondt verre. Tips bruke myyyyke apotekbind også
Carina har to små gull Skrevet 18. juni 2011 #13 Skrevet 18. juni 2011 Send mannen ut for å kjøpe en balje til å ha rumpa i. Jeg satt minst 2 ganer om dagen i grønnsåpe bad og da ca i 10-15 minutt. Hjalp noe helt fantastisk. Jeg ble klippet og sydd og følte meg helt invalid i 2 uker etter fødsel. Men det går over Og jeg er overbevist at grønnsåpa gjorde susen
Februarmamma 2011 og 14? Skrevet 19. juni 2011 #14 Skrevet 19. juni 2011 Jeg ble også klippet og sydd, brukte bare vanlig kaldt vann på dopapiret, og litt Dr Greve intimvask i dusjen. Pass på å skifte bind ofte, blir en del uker hvor det er behov for det, når renselsen er over kan det enda gå en stund før en klarer å holde tett. Synd alt dette var skikkelig kjipt og jeg turte heller ikke å se med speil der nede før jeg hadde fått en jordmor til å sjekke at alt var i orden. Hadde ikke så vonde sting, men var veldig hoven og med en gedigen "blåveis" der nede.
sommerbebi Skrevet 19. juni 2011 #15 Skrevet 19. juni 2011 Kan jeg få lov å spør om dere som måtte klippe og sy, eller eventuelt revnet og måtte sy, om dere var førstegangsfødende? Jeg slapp unna dette sist (ba om den finske metoden, noe som funket), men nå som jeg er gravid igjen er jo dette noe jeg frykter.. Er det noen som har opplevd å ikke måtte klippe/revne under første fødselen, men opplevde det under fødselen med nr.2?
NostraStoria Skrevet 19. juni 2011 #16 Skrevet 19. juni 2011 Det er ikke noe vondt å bli sydd syns jeg da, men så hadde jeg kun noen overfladiske små rifter pga ungne ble tatt med vakuum. Eneste som ble plagsomt var at jeg slet med å greie å gå på do siden jeg ble sydd rett ved urinrøret. Tror ikke du skal bekymre deg for det sommerbebi. Hva i alle dager er den finske metoden??
Moonfreckle Skrevet 19. juni 2011 #17 Skrevet 19. juni 2011 Den finske metoden? Hmmm..fødsel i badstu?
Moonfreckle Skrevet 19. juni 2011 #18 Skrevet 19. juni 2011 http://www.dagbladet.no/dinside/2007/02/26/493326.html
sommerbebi Skrevet 19. juni 2011 #19 Skrevet 19. juni 2011 Den finske metoden er at jordmor skyver inn ungen igjen slik at utdrivningen tar mye lengre tid, men vevet får lengre tid på å strekkes. På den måten skal man unngå rifter. Jeg slapp unna med noen skrubbsår, selv etter en igangsettelse. Vet ikke om alle jordmødre praktiserer dette, men jeg fødte jo sist for 4 år siden, så regner med de fleste jordmødre har lært seg denne metoden nå.
ToneC Skrevet 19. juni 2011 Forfatter #20 Skrevet 19. juni 2011 Tror ikke det så vanlig at de klipper lengre. Grunnen til at de gjorde det på meg var at babyen var stressa fordi det tok for lang tid å få han ut. Var litt kaos på fødestuen en stund. Gjør ikke vondt selve klippet, men etterpå det gjør vondt. (er min erfaring). Tror også de gjør et om de ser at man er i ferd med å revne, har bedre kontroll da. Nå skal jeg prøve grønnsåpebad. Skal vannet være lunkent/kaldt/varmt?? Når det gjelder det med å klippe til trådene kortere så gjorde jordmor det når jeg var der i begynnelsen av denne uka.
Lillevenn33 Skrevet 19. juni 2011 #21 Skrevet 19. juni 2011 Det tok ca. 2 uker før jeg følte at det var litt mindre vondt i stingene. Og ca. 1 måned før alt var bra. Jeg kjenner faktisk mange som ble klipt, jeg tror jeg kjenner flere som ble klipt enn de som revnet av seg selv. Det er nok ganske vanlig å klippe. Det blir bra, men det tar litt tid.
ToneC Skrevet 19. juni 2011 Forfatter #22 Skrevet 19. juni 2011 Ok, ang dette med klipping så skrev Gro Nylander at de forsøkte å unngå det. Derfor jeg trodde det ikke var så vanlig. Er snart 2 uker siden fødsel, så krysser fingrene:-)! Ps synes det svir litt jeg med denne grønnsåpen. Har kjøpt barnengens grønnsåpe, den skal da være bra??
Moonfreckle Skrevet 20. juni 2011 #23 Skrevet 20. juni 2011 Barnengens grønnsåpe er tingen! Lunkent vann i en balje og en dæsj såpe. Hvis det svir litt, så er det kanskje fordi du er sprukket/sår, tviler på at det er grønnsåpen som gjør det. Min erfaring var iallefall at det lindret veldig å ta slike bad, man føler seg i tillegg ekstra ren etterpå, pluss at man vet at grønnsåpen hjelper saker og ting til å gro raskere. Håper det hjalp for deg også!
juline Skrevet 20. juni 2011 #24 Skrevet 20. juni 2011 Helt enig! Du bør faktisk sitte med stumpen nedi balja MINST to ganger om dagen helt til stingene og plagene forsvinner. Det fikk jeg faktisk beskjed om på føden sist gang jeg fødte (og det grodde utrolig raskt for meg iallefall). Og hvis du ikke har badekar så har vel sikkert babyen en? Jeg har iallefall tenkt å bruke babybalja:) Hvis det svir når du tisser så bør du fylle en (tute)flaske med lunka vann og helle på samtidig som du tisser. Da kjenner du ingenting:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå