Gå til innhold

Hvor mye har dere i lån?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Og hvor mye har du/dere i samlet inntekt? Hadde dere egenkapital (hvor mye isåfall), eller krevde banken kausjonist?

Vi har før skatt en inntekt på ca 850-900 000kr. Vi har billån 150 000kr og studielån på 180 000kr. Vår drøm er å ta opp boliglån, men vi venter litt så vi får spart opp litt mer i egenkapital. Har ca 70 000 kr på bsu, foreløpig. Vet at hvor mye man får i lån avhenger av mange faktorer, men hvordan er det hos dere på dette området:) ?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi har lån på 2,3 mill. Samlet inntekt på 800 000. Hadde 1,4 mill i egenkapital fra salg av andre leiligheter. Huset er verdt 4,5 mill nå.

Har samlet bsu på 170 000 som vi skal spare på til vi er 34 år (rekker akkurat å spare opp til max som er 150 000 på min. Mannen rekker kanskje å spare opp 60 000) også setter vi de inn i lånet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

total gjeld hos oss er 900.000 kr. 700.000 er hus. resten er bil lån.

 

vi har inntekt på 300.000 hver.

 

vi kjøpte huset for 800.000 kr og hadde 85.000 kr i egenkapital.

vi trengte ikke kausjonist for dette. men en bolig varierer velig i pris utifra hvor man bor. så dere må se på hva dere må ut med for en bolig og spare opp 10% er veldig lurt. det vil banken helst..

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da vi tok opp lån hadde vi ikke noe egenkapital og vi hadde et billån. Vår samlede inntekt var den gang på ca 650 000. Dette er 4 år siden da og ting har kansje endret seg mye siden den gang. Men ser ut til at dere ligger godt ann både i sparing og til og få huslån =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hadde ingen egenkapital, har lån på 1,8 mill.

Vi har samlet inntekt på 650000 ca.

Har ingen bil lån eller studielån. Hadde litt studielån da vi tok opp huslån for 3 år siden.

 

Boligen er verdt 2,5 mill nå. Og satser på å selge for mer når vi skal flytte om noen år.

Drømmer om å bygge hus.

 

Vi kjøpte leilighet over 2 et som var stor for en rimelig penge, men kjedelig nå når vi har 2 barn og ingen hage. Bor i 2 etg og har en liten terasse og lite å gjøre i nabolaget. Må gå eller kjøre for å komme til lekelplass.

 

Men ser frem til å komme oss videre. Må pusse opp litt til her.

 

Men dere gjør lurt i å spare, mye bedre enn å låne for mye.

Vi har ikke råd itl å ta billån. Det blir trangt.. Men vi har bil, har betalt den ned.

Vi sparer og bsu, på en konto. Og har 80000 nå og når vi er ferdig om 2 år har vi 40000 til.

 

Tenker og å begynne å spare i fond. For hvis vi sparer der over en lang tid som ca 20 år, kan vi betale ned all gjeld, kjøpe ny bil osv.

Har bare ikke fått startet en slik avtale enda. Men tror det er veldig lurt. En 1000 lapp kan gjøre stor forskjell fra å spare fast i banken kontra i fond.

Hvis du vet lite om det, kan du se på nett. Jeg har sett på skagen fond. De har kalkulator hvor du kan se hvor mye du kan tjene på å spare i fond.

 

Lykke til med bolig kjøp :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ganske varierende ser jeg hva dere har i lån/egenkapital/inntekt ser jeg:) vi må nok regne meg ett huslån på 2- 2,5 mill. Jeg ønsker ikke å kjøpe leilighet, vil helst ha tomannsbolig eller hus (er jo de som går opp mest i verdi etterhvert også). Og minst 3 soverom da vi ønsker oss barn. hage også- slik du over nevner at du savner. så får vi se når vi går i banken om drømmen kan realiseres eller ikke:) Jeg kan jo nevne at jeg er 23 år, nyutdannet og har kun studielån (foreløpig). Så når jeg begynner å jobbe tenkte jeg å holde meg til studiebudsjettet mitt, å spare det andre jeg tjener ekstra (ca 10 000-12 000 i mnd). Jeg har jo klart meg på det budsjettet tidligere så håper jeg klarer å holde dette da:) hehe. Dt ironiske er at jeg liker å spare (i fare for å virke gjerrig, så er det ikke så ille, er bare bevist på penge bruken min)

 

Kan ikke så mye om fond faktisk (er jo først nå jeg virkelig får mulighet til å spare- frem til vi kjøper bolig). Så det skal jeg undersøke nærmere- takk for tipset. Men Bsu er definitivt lurt, vi sparer det vi kan der:D Får bare håpe at banken godtar oss etterhvert (helst på nyåret neste år, til tross for at vi sannsynligvis ikke kan vifte med kausjonist kortet. SPARE SPARE. Ulempen er at jeg må ha ny bil også=billån. Studentbilen min takker mer og mer for seg, og funker ikke på vineren (og jeg må jo nesten på jobb på vinteren også. Så blir vell ett billån der å i tillegg på 50 000kr:(

 

HI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

 

Vi har boliglån på 1,9 og studielån på 60000, ikke bilån, verken i bolig eller utenom. Vi har 650.000 inn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok. Da kan det kanskje være håp for oss også. Føler (utifra hva andre sier) at bankene har blitt så strenge spesielt det siste året??. Så er litt stresset for at vi ikke kommer til å få lån pga det og dette at vi ikke har kausjonist. Men utifra hva dere sier så er det kanskje ikke helt håpløst å be om ett lån på 2-2,5 mill da?! :D Selvom det spørs om vi klarer å spare opp mer enn kanskje 150 000kr i egenkapital før vi går i banken etter jul...

 

HI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da vi kjøpte huset til 1,6 mill la vi 300 000 kr rett i huset i egenkapital og tok opp 1,3 mill i lån. Hadde da fortsatt 150 000 kr til oppussing igjen etter hus kjøpet.

Hadde på den tiden ca. 730 000 kr i samlet inntekt.

Kunne nok fått mer lån, men glad vi ikke trengte mer.

 

Nå jobber jeg bare 70% mens barna er små.

 

Hadde og har ingen andre lån og huslånet er på under 1,1 mill nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja da har dere vært heldige:) For 1,1 mill er jo ingenting i lån i forskjell til hva mange andre har. Jeg er redd vi kommer til å ende opp med minst det dobbelte i lån:( (om vi får det da såklart). Vi "eier" denne leiligheten (andel) vi har i dag, men vil ikke sitte igjen med fortjeneste på den. Derfor vi vil invistere i helst hus eller to mannsbolig hvor man mest sannsynlig vil tjene på å bo der i noen år (hvertfall i området der vi vil bo, relativt populært område)...

 

Så delig å kunne jobbe redusert å være hjemme med barna:)

 

HI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...