Gå til innhold

Hus.. hva om det blir slutt?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Inspirert av en annen tråd her, gikk det opp noen lys for meg.

Og jeg ser det er veldig mange som har peiling på ting her, så jeg frister også lykken med å spørre.

 

Jeg og min samboer (vært samboende i 4 år, har en sønn på litt under ett år, kjøpte hus i mai-08, gifter oss neste vår) har denne ordningen:

 

Da vi tok opp lånet, ble han stående som lånetager, og jeg som medlånetager. Vi står begge som eier av huset, men det er han som betaler lånet. Han tjener mest av oss (ca 450k), jeg tjener ganske lite (ca 250k).

 

Fordelingen er stortsett slik: Han betaler lånet på bil, hus og forsikringer. Jeg betaler resten, strøm, telefon, internett, inventar, ting til sønnen vår. Maten deler vi stort sett på. I tillegg betaler jeg han 2000 kr i måneden til lånene.

 

Dersom det skulle bli slutt, vil jeg sitte igjen med ingenting? Han har pusset opp mye av boligen mens vi har bodd her.. Jeg har også hatt lyst til å hjelpe til, men noen har jo måttet ta vare på den lille, så jeg har nesten ikke fått vært med på det heller. Er det noe jeg kan gjøre for å "sitte bedre i det"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du sier jo at begge står som eier av huset, så da må det deles! Regner jeg med hvertfall :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det eneste som teller er hva som er meldt inn i eiendomsregisteret. Er det 50/50- deling er det det som teller ved et ev. brudd.

 

Jeg og mannen min eier hvert vårt hus, så vi slipper den problemstillingen :) (men det blir jo en del andre problemstillinger da)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke betalt en krone på huset vårt. Men blir det slutt skal jeg allikevel ha 50% siden vi begge står som eiere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere står begge som eier av huset, så om det blir slutt, kan en av dere kjøpe den andre ut, dvs verdistigningen delt på 2, for så å oveta lånet, det gjorde jeg når jeg og mannen skilte lag. Jeg tok over lånet bare, vi hadde bodd her i knapt et år, og tomta var forskudd på arv, så vi brydde oss ikke om å ta takst vi( hadde uansett blitt skeivdeling), jeg bare tok over lån, så han gikk uten krone i gjeld!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men om han kan vise til at han har betalt for oppussing og den verdistigningen som det medfører.. så kan han kreve fratrekk for dette...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Din familie har utgifter av en viss størrelse som dere begge har ansvar for å betale på i fellesskap. På samme måte har dere en viss mengde arbeidsoppgaver som må gjøre. Hvordan dette praktisk fordeles spiller ingen rolle, begge yter etter evne. Det blir f.eks. ikke mer din sønn om du passer han mest/kjøper mest klær til han.

 

Ergo, huset eier dere i fellesskap og det skal deles i 2 ved evt skilsmisse.

 

Men for å berolige deg foreslår jeg at dere oppretter en felles konto som skal dekke alle de utgiftene du nevner (huslån, oppussing, strøm, internnett, barnepass osv) og så betaler dere begge inn dit og "blander" pengene deres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...