Gå til innhold

Svangerskapsdepresjon...?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Hei. Er helt fortvilet for tiden. Har jobbet alt for mye og sovet/slappet av alt for lite, over lang tid.. Er nå i uke 28. Har lenge følt meg sliten, men alle forventer jo at man strekker til, jobb, husarbeid osv osv

Har ingen fysiske plager, frisk som en fisk, men altså konstant trøtt og sliten.. I det siste har dette bikket over i søvnløshet, veldig sint på min samboer hele tiden for alt og ingenting, sjalu av alle ting...har aldri slitt med dette tidligere og gråter tidlig og seint.. Orker ingenting, orker minst mulig kontakt med andre/sosialt, kun når jeg har fri, ryddig hus og fått sovet om morgenen at jeg føler meg helt fin..men det skjer jo kun 1-2 dager i måneden toppen. Fremover ser jeg bare forran meg jobb og stress. Samboeren min holder på å bli gal av meg og er så lei humørsvingningene mine at han sikkert snart stikker. Ødelegger gleden av babbisen i magen for oss begge, i tillegg har vi to fra før som begynner merke spenningen.. Hjelp blir gal. Føler ingen forstår meg!! Bare kommentaren "må sykemelde deg da hvis alt er så ille" Men det er KRISE fra før på arbeid og ingen som kan steppe inn... Dessuten sitter det langt inne å gå til legen og "syte". Redd for bare bli mistent for å utnytte situasjonen og lyst på litt ekstra sommerferie....

Phu dette ble langt men måtte lette på trykket her nå!! Hva gjør jeg for å komme meg ut av dette!!?? Hadde bare virkelig trengt en god klem og litt medlidenhet, men er sikker så frastøtende for tiden at skjønner jo at det ikke frister... Hjelp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Fikk lyst til å dele noen få erfaringer med deg :) og ønske deg lykke til :) Jeg har slitt med svangerskap/fødselsdepresjoner 2 ganger og venter nå mitt 5 barn. Det du beskriver er tegn på depresjoner og det blir ikke bedre før du tar hensyn til din situasjon. Deg selv, mann og barn ....

Noen tydelige tegn på depresjoner er når barnas gleder og lyder blir til bråk og ork for deg. Det som før var livet er bare noe "dritt"

Det er faresignaler du BØR ta hensyn til og JA bli sykmeldt for. Selv har jeg vært sykmeldt mye dette svangerskapet pga sterke faresignaler !! Har også noe som heter spebarnsteamet og lege i bakhånd i tilfelle det virkelig skal slå til som ved mine 2 første svangerskap. Tror ikke familielivet tåler en slik situasjon en gang til.

Dette svangerskapet var ikke planlagt og derfor vært litt ekstra tøft.

Ta hensyn til deg/dere og du vil få en fantastisk spebarns/småbarnstid :D

Ønsker deg alt godt og husk man vet ikke hvorfor depresjoner kommer i noen svangerskap og andre ikke ??

En ting er sikkert og det er ingen som er skyld i slik det er og hensyn til din situasjon kan endre livet som venter.

 

Stor klem til deg <3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Meg over her !

Jeg har aldri grått eller sytt for legen, men når jeg nevnte mine følelser over barnas gleder ol, da tok han det svært alvorlig. Han sa han var glad for at jeg tok spesielt det på alvor !!

Har også alltid vært i jobb, så er heller ingen unnasluntrer/slappfisk og dermed terskelen høy for å be om hjelp. Ikke gå i samme fella...unner ingen å oppleve svangersapsdepresjoner!!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner meg godt igjen. Jeg syntes det var helt forferdelig å gå gravid, det tappet meg for krefter og ga mildt sagt bange anelser om hvordan det skulle gå når babyen kom.

 

Det høres ut som om du stiller veldig strenge krav til deg selv. Flink-pike-syndromet kan være vanskelig å takle, men kanskje det hjelper å tenke på at du har en liten en i magen som er 100% avhengig av at DU har det bra?

 

Du er heldigvis ikke sentrum av universet. Dermed vil verden bestå, selv om du blir sykmeldt..!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei..Jeg har også svangerskapsdepresjon og har hatt det siden jeg ble gravid.. Er veldig redd for at jeg ikke skal bli bra igjen...har liksom aldri opplevd noe lignende før..Har flere barn og har ikke hatt antydning til depresjon i mine tidligere svangerskap. Har noen av dere som skriver her fått medisiner for depresjonen? Selv går jeg kun til psykolog. Er blitt bedre, men ikke helt bra.. Lurer veldig på hvor lang tid det tar for slike ting gir seg. Er sykemeldt og har vært sykemeldt siden starte av svangerskapet på grunn av dette. Har også kommet til den konklusjonen at jeg aldri mer skal bli gravid på grunn av dette. Huff ønsker alle dere som har dette lykke til. Håper noen som har litt erfaring med svangerskapsdepresjon kan skrive litt om hvordan dette var/er da jeg synes det er vanskelig å finne info om dette på internet. Synes det er mest om fødselsdepresjon..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei, jeg som svarte først over her. Det er medisiner å få for fødsel og svangerskapsdep. De 2 første svangerskapene mine visste jeg ikke hva jeg slet med og snakket ikke om dette heller til noen. Skammet meg for hvordan jeg følte det og hadde det inni meg. Når jeg ventet nr 3, hadde jeg en lege som lovet meg medisiner og faste samtaler pr uke etter fødsel...Dette fikk jeg ikke bruk for pga at jeg bestemte meg for å være åpen med familie og venner om hvordan livet var for meg. Alt ble lettere med forståelse rundt seg. MEN medisiner får du hvis ikke psykolog hjelper :) Med nr 4 hadde jeg ingen tegn på noen slags depresjoner :D.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vært åpen ovenfor venner og familie..Er blitt mye bedre, men ikke helt bra..Enda sykemeldt og kommer nåk ikke til å gå på jobb med det første. Ble plaget med skumle tvangstanker i henhold til dette også.. Dette er også begynt å bli bedre, men kan skrive under på at jeg aldri har gått igjennom noe så fælt tidligere. Derfor er jeg så redd for at det aldri skal gå helt over...

 

Forstår det slik at svangerskapsdepresjon kan ha noe med hormoner å gjøre og at man derfor kan bli bra etter endt svangerskap. Hvordan har dette stemt for deg???

Forstår det slik at medisiner er uaktuellt ettersom jeg er på bedringens vei..og at jeg er gravid.

 

Håper på noen svar eller synspunkter på dette. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har dere noen erfaring med om medisiner hjelper mot dette? Lurer på om de hjelper om det er noe man kan få under svangerskap?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...