Gå til innhold

Noen andre som ender opp med å bli gatas lekepark?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Har bare ett barn men han har til gjengjeld en god del leker ute. Og hit kommer nabobarna hver morgen og blir til kvelden. Bare så det er sagt; jeg er veldig glad han har barn å leke med men merker på han også at det kan bli litt mye. Han er 4 år og bestandig vært suveren når det gjelder det å dele, men merker at det kan bli litt mye.

 

Er jo mange eksempler men er det slik at når ALL leking foregår hos han skal han stå i kø for å bruke sine egne ting hver dag? Ene barnet er her HELE tiden og han forventer mat, drikke osv her. Skal vi spise må vi gå inn for å få fred, kan ikke sitte på verandaen for da er det snart barn der og mitt barn får jeg ikke mat i(han spiser nesten ikke når det er fint vær, har ikke tid;)) Skal jeg gi is må jeg dele ut 5 stk, og ja, jeg syns jo det er synd at en skal være nødt til å gå inn for å spise is i 25 grader.

 

Forleden badet nabobarna og da var bassenget så lite at mitt barn fikk ikke være sammen med de. Moren sa etterpå at hun gadd ikke fylle i et større. Så da fylte jeg i hans basseng her og da kom de jaggu hit og hoppet rett i det.

 

Barnet mitt er veldig inkluderende og selv når han får besøk av andre barn/familie kan han si" ja, vi alle må leke sammen". Når naboer får besøk får han ikke være sammen med de lenger, men når besøket er dratt er de her igjen.

 

Uff, høres ut som mye klaging her men jeg lurer bare på hvordan andre løser slikt? Er redd jeg er en tanke dumsnill. Bhg har jobbet med mitt barn for å få han til å si ifra siden han før aldri reagerte om noen tok noe fra han osv, og det har heldigvis endret seg nå. Vil ikke han skal utnyttes, om noen skjønner hva jeg mener?!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Høres ut som hos oss, dette. Er veldig hyggelig at barna har så mange å leke med, men det kan bli for mye av det gode. Mine barn er (6mnd) 3år, 5år og 11år, og det er 14 barn i gata fra 2-12 år. Vi bor i 6-mannsboliger, men det er bare meg og ei til som bor på bakkeplan. De andre har bare verandaer, og der er det jo ikke plass til å sitte for alle. Hun andre er sjelden hjemme, så da ender alle ungene opp hos oss. I starten var det bare moro, men nå kjenner jeg at grensa er nådd. Hvis det er fint vær må jeg fylle opp 2 badebasseng på 180cm i diameter, og vannet må byttes hver dag for de griser jo så j&%lig.

 

Vi griller så å si hver dag det er vær til det, og da benker de seg i hagen min. Bare tar det for gitt at de kan sitte her. Jeg blir da stående med all oppvask etter 14 barn og 6 voksne HVER DAG! Så nå har jeg kjøpt pappasjetter, men allikevel bruker de bollene og serveringsfatene mine, samt bestikk og glass. Jeg må kjøre en oppvaskmaskin hver forbanna dag. det koster meg vanvittig mye penger også. De drikker opp all drikken vår, og ikke kan jeg kose meg med potetgull eller noe, for innen 5 minutter har de tømt bollen min. Naboene tar ikke med seg noe særlig hit heller, men forsyner seg av det jeg har.

 

I tillegg roter de ned hele plenen og flyr ut og inn for å hente noe osv. tråkker inn gress og jord fra plenen. Jeg kan gå inn for å gå på do, og jaggu meg finner jeg et par barn i stua foran tv'n o.l. Tror naboene har merket irritasjonene på meg nå.

 

Jeg har prøvd å hinte om det ikke hadde vært deilig for dem med en liten gressflekk selv, men da svarer de bare at "å gud så deilig å slippe å klippe plenen/ luke osv" jaja, tenker jeg da. Greit å slippe å rydde opp etter ungene også, tenker jeg. De bare roter ned ute og inne hos meg og så kan de dra hjem til ryddige hus. Jeg er alene med 4 barn fra 0-11 år, så jeg syns på en måte jeg har mer enn nok å stri med uten å ha huset fullt hver dag hele helgen, og ikke er jeg rik akkurat heller, så jeg har ikke råd til å brødfø alle 14 barna med mat og drikke. :(

 

Jeg har ikke råd til å dra på ferie med barna, derfor har jeg heller investert i leker de kan aktivisere seg med i sommer. Sykler, sparkesykler, lekehus, tennis-stativ, badebasseng, fotballmål osv. Så her er det liksom bare å sende barna over til oss. Og det utnytter foreldrene. Når det for en gangs skyld er dårlig vær og mine barn ringer på hos naboen over, så får de ALDRI komme inn å leke. DA blir jeg grinete. Jeg varter opp deres barn hver jævla helg, men når mine barn kommer til dem, da passer det ikke!!!..................

 

men samtidig som jeg irriterer meg, så er det jo også mest praktisk å være her. Her har jeg alt jeg trenger til babyen og barna, og slipper å fly gata rundt for å hente ting o.l. derfor så biter jeg bare i meg frustrasjonen. Hadde bare vært så fint med litt opprydningshjelp og å dele litt på utgiftene. :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De høres ut som om du trenger å øve på setningen:

 

"Nå må du gå hjem lille venn,for vi skal ha litt familietid,men du kan komme tilbake senere idag om du har lyst".

 

Det virker ikke som om de ikke kommer tilbake igjen ;)

Kanskje du skal begynne å rydde vekk litt leker?

Ikke la alt være så tilgjengelig hele tiden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har også stor uteplass med masse leker, og reglene er klare:

Nabobarn får bare lov til å være her når mine barn er ute. Er mine barn inne sender jeg nabobarna videre.

Når vi skal spise må alle gå. Dette fordi jeg ikke har interesse å spandere på alle andre i hytt og pine, men mest fordi vi trenger pause som familie vi også.

 

Ang. første Anonym som svarte så hadde tatt et møte med foreldrene i de andre boenhetene. Av. erklært nye regler neste gang alle var samla.

- Ingen skal gå inn uten å ha spurt deg først.

- Alle som går inn må ta av seg på beina.

- Alle må bidra med mat og drikke.

- Rydding er felles ansvar. Man rydder en ting før en drar frem noe nytt.

- Og tilslutt: Det forventes at besøk går begge veier.

Det er ikke rart at de utnytter deg når du ikke gjør noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva skjer med deg a??

Lar du 6voksne og 14 barn få styre rundt slik?

Da får du jaggu takke deg selv når du ikke har vett til å si ifra.

Hadde familiene i nabolaget her tatt seg til rette i hagen min, og inne i huset mitt, så hadde jeg da jaggu sagt ifra..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar:) Dere har nok rett, jeg må bli flinkere;)

Du som er alene med 4 barn; jeg er også alene men har bare 4-åringen da. Men noen av barna som kommer hit er jo mindre enn min så jeg er jo barnevakt i bunn og grunn mens naboene ligger middagshvil.

 

Jeg jobber jo fulltid og er som andre litt sliten på ettermiddagen så kjenner jeg er lei av å passe andre sine barn, og ikke minst bruke penger på dem;) Griller også en del, da jeg har en del andre venner som stikker innom samt familie. Uff, nei skal ikke være lett dette. Nabodama er hjememværende, har minste i bhg og når vi kommer hjem står han klar her til å oppvartes. Kun hjemme når han sover han hehe:)

 

Her blir det heller ikke ferie i sommer da vi reiser til syden på senhøsten. Så har kjøpt inn en del leker og hadde jo ellers en del. Kan jo ikke rydde vekk trampoline, huskestativ og sandkasse for å få være alene..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei, jeg vet det. Har dessverre arvet "gjestfriheten" (les; dum-snillheten) fra min mor. det har alltid vært åpne dører hos oss og hun har vartet opp. Dette er noe vi jentene alltid har satt pris på og har med som et kjært minne inn i voksenlivet. Hadde håpet å gi mine barn de samme gode opplevelsene. Men som du sier, når det går til at jeg føler meg utnyttet, DA må jeg forandre på ting. Har de siste ukene begynt å sette ned foten, og jeg er ikke en dørmatte, bare så det er sagt. Jeg har sagt klart ifra at nå får de begynne å ha med ting/mat/drikke selv, for jeg ikke orker å ha de her hver dag hele helgen, og det koster meg masse hver gang jeg må kjøre oppvaskmaskinen eller fylle i to digre basseng osv. Enden på visa er at nå har alle trukket seg inn til seg selv, og barna har plutselig ingen andre enn hverandre å leke med. Trist, men men...

 

Men alle reglene du har foreslått er notert, tro meg:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har to barn som bruker å være å hoppe på trampolinen til nabobarna,er ikke barna ute på trampolinen bruker den minste her å ringe på til de og spørre om hun får hoppe.

Barna mine får ikke være i andres hager når de ikke er hjemme, noe jeg har printet inn i hodene deres.

Jeg hadde satt stor pris på om mine barn ble bedt om å gå hjem om de de var på besøk hos ville ha litt familietid. For sånn ønsker jeg å ha det, vi griller også en del, har fin hage og jeg vil ikke ha 10 unger i hagen min til enhver tid. Middagstiden er en tid vi vil være ifred,da det ofte er den enste tiden på dagen vi er samlet hele familien.

 

Så jeg syns godt du kan be ungene om å gå hjem om dere ønsker litt fred:0)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som har skjedd er at jeg ble alene da jeg var 5 uker på vei med nr 4 i fjor sommer. Mannen bare dro på jobb en dag og kom ikke hjem igjen. Jeg var utslitt, knust av sorg og syk av svangerskapet. Det som fikk meg igjennom dagene var naboene. De tok seg av meg, lot meg aldri være alene og støttet meg igjennom hvert angrep fra eksmannen. Så jeg har på en måte følt at det er godt å ha dem der. men det var i fjor. Problemet er at så fort det ble sommer igjen, så tok de opp tråden fra i fjor og inntok hagen min. Og nå har de blitt varme i trøya. Vi er tross alt sammen hver eneste helg. Vi er aleneforeldre alle sammen og har barnefri samme helg. Så annenhver helg er vi alle eller bare oss voksne. Nå som jeg ikke er gravid mer, føler jeg at jeg har behov for litt annet enn å bare være hjemme da jeg endelig har barnefri (har jo babyen da). Vet ikke om jeg har funnet meg i det fordi jeg føler jeg har stått i takknemlighetsgjeld for all støtten de ga meg i fjor. Jeg vet ikke... vet ikke annet enn at jeg begynner å bli lei :(

 

Men sorry, nå kupper jeg tråden din, HI :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De er sjelden her når vi er inne, men stort sett er vi jo ute. De er her straks vi setter foten utenfor.

Hva med når gutten min går ut for å huske for å ta et eksempel. Også kommer nabobarna også og vil huske. Da blir det masing og sure miner og mitt barn ender opp med å stå å se på at de andre husker.

MÅ han dele på alt lurer jeg på? Kan jeg lære han at det er ok å ikke vil dele om han går ut for å leke med en vannpistol f.,eks? For det kommer jo bestandig noen å skal låne...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du ikke si ifra til nabo-barna at ditt barn har faktisk lyst til å leke alene litt nå og at de må gå hjem, men kan gjerne komme tilbake en annen dag..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, han MÅ ikke dele eller inkludere dem til enhver tid. Han må få lov til å si at han ønsker å være litt alene også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere må bli flinkere til å sette grenser.

 

Jeg hadde ikke orket å ha andre unger/voksne rekende her hos oss hele tiden.

Jeg sender hjem ungene når det ikke passer mer eller sender både egne og andres unger ut for å leke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei det er det jeg også tenker 16:35. Hadde vært noe annet om han og et annet barn begynte sammen å leke med noe, men når han går ut i hagen for å leke med èn leke må det være lov å si at denne skal han ha selv nå. Og at den eventuelt skal inn etterpå. Dette gjelder f.eks radiostyrte biler.

 

Jeg syns det hele er en smule vanskelig. Som sagt er det jo bra han har barn å leke med men jeg skulle ønske de kunne lekt i hagene til de andre også. Hadde jo vært gøy for mitt barn og fått lekt litt med andre sine leker også;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har måtte lære ungene mine å si at de vil være i fred, at det ikke passer å leke nå osv. Det er ørten unger i forskjellige aldere i gata og alle leker sammen, men det kan bli for mye av det gode av og til. Noen ganger vil de bare leke med den de har besøk av eller alene. Det syns jeg de skal få lov til, men det kan være vanskelig å siifra.

Men det har gått overraskende greit. Vi har noen få venner av ungene som som spiser middag hos oss om de er her, men resten får ikke middag her. De som spiser middag her, spiser middag hos de når de er der. Så det blir ikke bare å gi hele tiden. Jeg kan ikke gi tolv unger mat hver dag for å si det slik, holder med de vi har.

 

Vi har en trampoline i hagen som vi har sammen med 3 andre naboer, den kan alle barna i husene være i når det måtte passe de. Men andre unger får ikke være i hagen uten å få lov. Det var unger her hele tiden i en periode før jeg satte ned foten, men det var ingen som ble sure når jeg sa ifra til de.

Men det har dukket opp en ny unge og han tror jeg ikke er eldre enn 4år. Han bor vist ett stykke unna hørte jeg en annen nabo sa her om dagen. Han tar seg vel mye tilrette og går aldri. Ikke er det noen som kommer og henter han heller. Har på følelsen av at han kommer til å gå meg på nervene. Jeg syns ikke det er hyggelig å ha en så liten gutt her som jeg ikke vet hvor bor, kjenner foreldrene eller noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ikke skjønne at folk sender ut så veldig unge barn alene uten å sjekke til de engang. De må altså stole noe voldsomt på naboene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...