Gå til innhold

AAP med ung uføretillegg?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg søkte om ung ufør tillegg for noen år siden.. men fikk først beskjed om at jeg ikke kvalifiserte for det, (noe jeg etter reglene gjør), og at det ikke var vits å søke igjen.

 

Jeg har ringt 3 ganger i ettertid, men da sier NAV at det ikke er noe som heter ung ufør tillegg når man mottar AAP. *Forvirret*.

 

Men så ser og hører jeg at andre mottar det

 

 

Noen som gjør det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Enten mottar du aap eller så er du ufør.

 

Ung ufør er for de som har blitt uføre i så ung alder at de ikke har tjent seg opp noe grunnlag å beregne uføretrygden fra.

 

Om du får app har du vel ikke fått innvilget uføretrygd (enda) og kan ikke få Ung ufør heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det står ganske klart på sidene til nav, du skal ha 66% av den lønnen du hadde før du ble syk i app, pluss noen kroner pr barn i forsørgertillegg.

 

Om du ikke hadde noen lønn før du ble syk skal du ha en minstesats som er 2xgrunnbeløpet, men om du blir syk før du fyller 26 år og ikke har noe grunnlag å beregne app fra har du krav på 2,44 ganger grunnbeløpet (altså et tillegg fordi du er ung og uten grunnlag).

 

Nå vet ikke jeg hva du har, om du har 66% av din tidligere lønn har du ikke krav på noe mer enn det, men om du har minstebeløpet og er under 26 år kan du kreve 2,44 ganger grunnbeløpet.

 

Grunnbeløpet er 79.216 x 2,44 = 193.287 kroner i året.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får det ikke selv, men kjenner en som får det. Kommer du ingen vei hos NAV, ring sivilombudsmannen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke meningen å ta tråden din Hi, men jeg lurer litt :)

 

Jeg fikk rehabiliteringspenger i 2009, har nå AAP frem til høsten, jeg er under 26 år. Men jeg har ikke mottat så mye som anonym 14:44 skriver. Jeg har hatt utbetalt ca 12000kr i mnd før skatt.

Er dette da feil utbetaling?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Klippet fra nav:

 

Hvis du får nedsatt arbeidsevnen din før du fyller 26 år på grunn av en alvorlig og varig sykdom, skade eller lyte som er klart dokumentert, er årlig minsteytelse 2,44 ganger grunnbeløpet. Årlig minsteytelse på 2,44G kommer ikke til utbetaling før du fyller 20 år.

 

Her har jeg googlet grunnbeløpet:

 

Fra 1. mai 2011 utgjør grunnbeløpet i folketrygden (G) kr. 79 216. Gjennomsnittlig G for 2011 utgjør dermed kr 78 024. Neste regulering vil skje fra 1. mai 2012.

 

Så er det bare å gange 78.024 kroner med 2,44 så får du mistesatsen om du er under 26 år, i tillegg skal du ha forsørgertillegg om du har barn. Får du mindre enn dette ville jeg klaget ja, så vil du ihvertfall få et svar på hvorfor du får mindre enn det nav selv oppgir som minstesats.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...