Gå til innhold

Hvem har rett her ?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg skulle kjøre ut fra en liten prakeringsplass på et senterområde.

 

Jeg sto i ro, og blinket meg ut.

Det kommer en bil fra venstre, som blinker seg inn til samme parkeringsområde.

Jeg siger da fremover for å kjøre ut, og for å gi bilen plass til å svinge inn.

 

Men: Bilen skal rett frem, ikke inn til høyre som blinklyset signaliserer.

 

Jeg bråstopper, og han må svinge litt ut for å komme forbi. Samtidig gestikulerer han voldsomt med hendene og hyler tydelig at jeg er helt idiot !

Jeg får lyst å gå ut av bilen og forklare tilbake at han er ikke så værst han eller, og blinklyset hans signaliserer at han skal svinge til høyre, men behersker meg.

 

 

Hvem har egentlig rett ?

Er man "pliktig" til å svinge eller i det minste vise aktsonhet om man blinker når man ikke skal, eller er det bilen som skal kjøre ut og krysse hans felt osm skal vente til bilen fysisk har svinget av veien ?

 

Han var nok ikke klar over at han blinket, det har sikkert hengt igjen fra rundkjøringen 100 meter lenger borte.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

hans feil helt klart, klarer man ikkefølge med om blinkelysene er på engang burde man la bilen stå

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han høres jo ut som en idiot. Men alltid minst to sider av en sak. Og ingen har påkjørsrett uansett omstendigheter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HI her.

Ja det er alltid to sider.

 

Men det hele gikk i ganske sakte fart, siden det er inne på senterområdet.

 

I en stor innkjørsel med høy fart, venter jeg alltid til bilen som kommer fra dien, tydelig senker farten og virkleig skal svinge inn før jeg kjører ut. Selv om han blinker.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skulle stått stille. Hadde det smelt hadde det ikke hjulpet at han blunket. Da hadde det blitt din feil.

 

Blinklys er aldri noe garanti og skal aldri stole på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I en kollisjon er det dessverre nesten alltid den som bryter vikeplikten som har feil, selv om bilen med forkjørsrett enten kjørte altfor fort eller gjorde tegn til å svinge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kjipe regler, men det var egnetlig det jeg trodde var fasiten. Selv om

 

Og siden det ikke var plass for han å svinge inn når jeg sto der, burde jeg ha ventet til han stoppet helt ?

 

Men jeg kan vel ha rett i at han var en idiot ? :-)

 

 

HI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir vanskelig å forstå helt når slike ting beskrives bare med ord synes jeg. Men ja, dette dreier seg nok om (en av mange) idiot ja:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

her er det jo litt begges feil..

men du skal jo egentlig vente til han virkelig svinger inn mot deg før du kjører uti. for du har jo vikeplikt for han... hvis det evt hadde blitt en kollisjon, tror jeg nok at du hadde fått skylda..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når en bil har på blinklyset, så hører en det jo inne i bilen(eller skal hvertfall høre det).

 

DU har retten på din side her :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Feil, anonym 14:45

 

Kommer man parkeringsplass har man alltid vikeplikt.

Så hadde det blitt kollisjon hadde HI fått all skyld, den andre føreren hadde i verste fall fått bot for feilaktig bruk av blinklys.

 

Man skal alltid være 100 % sikker på at forbikjørende biler kjører inn før man selv kjører ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

HI: Du kom ut fra en parkeringsplass, og hadde dermed vikeplikt. Det er likegyldig om han blinket eller ikke, for det er som sagt du som hadde vikeplikt.

 

Kvinnfolk og bil er som hest i en stige...

 

 

Mr. Perfect

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blinklysene er et signal, men du plikter ikke å følge opp signalet ditt. Det betyr at dersom du kjører uten å være sikker på at han gjør som han "sier" med blinklyset, ville du få skylden ved en kollisjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer du fra parkeringsplass har du vikeplikt MEN hadde sikkert tolka det likt som deg siden han hadde blinklys på! '

Så ja, han var en idiot;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...