Gå til innhold

Jeg vet om ei som drikker MYE under svangerskapet. Melde eller ikke?

Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Ring sosialtjenesten. De kan gripe inn med tvang. Etter sosialtj.loven Paragraf 6-2a - tvang ovenfor gravide rusmisbrukere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Se på det som ble skrevet og det du svarer. Babyer får ingen fatale skader eller syndromer av at mor røyker. Alkoholen derimot kan skade babyens hjerne når det konsumeres ofte og mye under svangerskap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ER jo faktisk morens valg. Du vet vel at det ikke er ulovlig å drikke mens man er gravid?

Det betyr ikke at jeg forsvarer det at jeg sier dette, men det er lovlig og opp til hver enkelt. Og jeg er ikke den første du svarte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er det mulig??!?!

man blir ikke sett på som en rusmissbruker selv om man drikker noen øl en kveld i uka selv om man er gravid.

og hva skal noen få gjort uansett da?

sette ut "varsel" i alle butikker om å nekte henne å kjøpe alkohol? låse henne inne så hun ikke får tak i det?

dere er ikke sanne altså!

de kommer GARANTERT ikke til å gripe inn med tvang noe som helst sted!! jeg har en 17 åring i nær familie dom driver med hasj og piller. ikke engang han kan bli behandlet med tvang!! de har ikke lov! selv om foreldrene hans trygler og ber om at noen skal hjelpe han!

de har ikke lov til å gripe inn med tvang før det er nermest kritisk fare for livet..

og siden det fortsatt blir født friske barn med alkoholiserte foreldre så vil det nok heller ikke bli tvangsgrunnlag på en god stund..

og som andre sier her: hvordan VET du at det ikke er munkholm?

snakk for guds skyld med henne først.

jeg er også en "mulig barnevernskandidat" pga tidligere psykiske problemer.. men de henla heldigvis saken siden jeg nå er frisk.

men både jordmor og helsesøster og andre innen pskiatrien har fortalt meg at de også alltid snakker med vedkommende FØR de melder.

de vil jo helst at vedkommende skal kunne rette seg etter instukser. da vil de jo ikke trenge å melde.

og ja. tenk om hun ikke er klar over at alkohol er skadelig.

tenk om ingen har turt å si det til henne..

tenk om du melder henne til bv og påfører henne så mye psykisk smerte hvis alt du EGEN`TLIG trengte å gjøre var å ta en prat med henne.

så uansett hvor sikker du er på at det faktisk er alkohol hun drikker så snakk for guds skyld med HENNE før bv!

rykter er virkelig det verste som finnes!!

her jeg bor er det så ekstremt at dersom en 14 åring stjeler en pakke tyggis på butikken så har han begått vepnet ran mot banken før "infoen" har passert 10 personer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du sier hun drikker 4-6 øl hver fredag og lørdag, men har aldri sett henne drikke.

Hvordan vet du da at hun drikker 4-6 øl fredag og lørdag?

Ryktene begynner å gå veldig fort om noen et så "slemme" å fortsette å gå ut i helgen etter at de er gravide. Selv om de ikke drikker.

Husker selv at noen fortalte meg når jeg var gravid første gang hvor farlig det var å drikke i svangerskapet, og at det ikke var så bra at jeg fortsatte å gå ut hver helg som tidligere.

Jeg drakk farris når jeg var ute, ikke alkohol

Snakk med henne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder bruk av tvang ovenfor gravide så er vilkårene på langt nær så strenge som bruk av tvang ovenfor andre.

Barn med rusproblemer kan bli tatt på tvang etterbvl paragraf 4-24. Den retter segmot barn med alvorlige adferdsvansker.

Sotjl para 6-2 regulerer bruk av tvang ovenfor rusmisbrukere. Det skal mye til.

Når det glelder gravide så er bestemmelsen lagt for å verne det ufødte barn. Dersom mor drikker og ikke vil gå med på hjelpetiltak, frivillig innleggelse eller rusprøver, og alkoholkonsumet kan skade barnet, så kan bestemmelsen benyttes. Nyere forskning viser at en enhet kan være tilstrekkelig. Fostre er forskjellig og tåler forskjellig. Det er tilstrekkelig å påvise mulighet for skade. Øl fredag og lørdag er abs tilstrekkelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er man ikke. Kanskje du skulle lese deg opp på definisjonen av en rusmisbruker. Man er ikke misbruker om man ikke misbruker og 4 øl på en lørdag favner ikke et misbruk.

17:35

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...