Gå til innhold

Bør barnevernet bli varsla?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Dette er litt vanskelig.

Men det gjelder en bekjent / nabo av meg. (vi har barn i samme klasse)

Skal sies at jeg har hørt veldig mye, og har ofte sett at ting stemmer, desverre.

 

 

* Er alene med barna, vært det siden de var 1 og 3 og 5 år og har de nesten aldri selv (blir satt bort til besteforeldre)

* Besteforeldrene har de 60-70% av tiden

* En søndag formiddag kom foreldren med 1åringen på armen og var beruset og ba meg om å passe barnet. (hadde fest kvelden før). Barnet hadde vært hos bvakt som hadde avalt å levere søndag formiddag, de to andre var hos venner.

* Barna overnatter hos besteforeldre veldig ofte i hverdagene (det ene barnet bor der nesten permanent).

* Det eldste barnet ble ofte satt til side, og hadde bleier til det var 7-8år.. (i tredje klasse brukte barnet bind tilfelle tisse/bæsjeuhell, har hørt om det tilfelle før).

* To ganger i året reiser foreldren på FERIE uten barna, har gjort det i mange år. Og reiser mye på turer og lar barna bli hjemme. Valgte å dra på ferie fremfor 17 mai med barna.

*Er minimalt med barna, har barnevakt ofte, gjør mye for å være minst mulig med barna

* Forelrden tror selv at eldste barnet har hjerneskade... (har ikke det, men barnet har ikke fått omsorg og kjærlighet nok av foreldren og er veldig usikker på seg selv, som det å gå på do osv).

* foreldren "hjernevasker" de rundt seg, om at det er såå mye å gjøre på jobb og må bare reise til London for å gjøre noe med jobben. (ha ha særlig). Alle går fem på.

 

Jeg tenker at de tre små hadde hatt det MYE bedre hos en familie som virkelig tok vare på dem.. har også hørt at de ikke får lov å tegne, male og ha formingsaktiviteter hjemme for det blir så mye rot ut av det !!!!!!! hvem foreldre nekter barna sine det? (to av de var her og fikk tegne og barnet sa "å det her får vi ikke lov tiil å gjøre hjemme!" Meg: Hvorfor ikke?" Barnet:" Nei for * syns det blir så rotete av det så vi får ikke lov".

Syns så synd på de barna.. var så mye mer jeg har sett og opplevd, men kommer ikke på det nå, kanskje etterpå.

 

Jeg har tenkt lenge på å varsle barnevernet, men hvordan? hvordan går jeg frem? hva om jeg ikke blir "trodd"? og hva om foreldren oppdager at det er meg? Da blir det månelyst i nabolaget ....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bør ikke besteforeldrene som har de 60-70% av tida, få et ord med i laget før Barnevernet kobles inn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor er alle så redde for at de som blir meldt til BV skal bli sinna på dem? Burde vi ikke først og fremst tenke på barnas beste?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange som er redde for å melde fra til barnevernet. Noe som er utrolig trist for alle barna som har det vanskelig hjemme her i Norge. Vi må tenke på barnas beste og skyve til sides tanken om at noen kan mistenke oss for å ha varslet dem. Det du gjør er at du ringer til barnevernet (anonymt om du vil) og deler din bekymring. Dette er en bekymringsmelding og det blir opp til barnevernet og vurdere videre. Synes det er fint at du griper tak i dette siden du er bekymret for om barna har det bra hjemme. Lykke til. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Besteforeldrene har jo ungene nesten hele tiden. Selv om du er uenig i at foreldren ikke bør reise på ferie alene hvert år så er ikke det årsak til bv.

Om ungene blir satt bort mye til besteforeldrene så er det heller ikke din sak, besteforeldrene er vel omsorgspersonene i disse barnas liv.

 

Jeg reagerer jeg også på bekjente som plasserer ungene bort hver helg fordi de vil ut å feste og ligger med nye folk hver helg og aldri lar barna roe seg ned hjemme i helgene. Men jeg ringer ikke bv av den grunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde personlig sett bort i fra det siste svaret du fikk. :) Vil alltid være noen som mener at vi alltid skal være på foreldrenes side og glemmer helt å tenke på barna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men er det ikke bedre for barna å være hos besteforeldrene enn å bli plassert hos en fremmed fosterfamilie?

Der de ikke får treffe hverken besteforeldrene eller foreldrene, og blir flyttet til ukjente omgivelser.

 

Selvfølgelig kan det være at besteforeldrene er utslitte, men det kan også være at de vil fortsette og være "fosterhjem".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er svært sjelden barnevernet tar omsorgen fra foreldrene. Det er vanlig å sette inn hjelpetiltak og veilede foreldrene slik at de blir i stand til å gi barna sine god nok omsorg selv. Mange som ikke vet dette...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...