Gå til innhold

Hvor gammelt må barnet være før det er "greit" å la h*n gråte litt alene i sengen?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Har en gutt på 16 mnd som alltid har sovet ganske greit, de gangene han ikke roer seg hvis han våkner på kvelden har han blitt tatt opp hvis han ikke vil sove eller tatt han inn til oss hvis han får sove videre. Det skjedde så sjeldent at det tenkte jeg ikke noe over, men hvis vi tar han opp nå vil han ikke sove igjen i det hele tatt, han har jo skjønt at han blir tatt opp. Så da skriker han og er umulig å roe. Hvis jeg lar han skrike litt roer han seg etter en liten stund, men far i huset synd dette er helt forferdelig og gråter nesten selv. Han nekter at barnet skal gråte alene, men det er jeg som må fly fram og tilbake for å få han til å sovne. Dette har holdt på hver natt i to uker og det er JEG som må få han til å sovne og sitte inne på rommet med han. Han roer seg ikke når vi er der inne, da vil han bare opp. Faren går til slutt inn å henter han siden han ikke klarer å høre på gråt..

What to do?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Aldri si aldri..

Jeg skulle tro du kjenner barnet ditt nå og kan høre på gråten hva som er i veien. Dermed er det fullt mulig og lovlig å la barnet gråte litt hvis du vet at det bare er sutring.

Jeg har tre barn -ganske tette- og dermed blir det automatisk til at en av dem av og til må vente på tur. Jeg synes ikke synd på dem og de tar ingen skade av det.

Synes noen minutter er nok, da, men ofte løser det seg selv innen den tid. Enten skrur ungen opp volumet og blir kjempesint -da må jeg inn og roe- eller så legger han seg ned og sovner.

 

Det viktigste er egentlig at du blir enig med din mann om hvordan dere skal gjøre det, det er best for barnet å være mest mulig konsekvent. Dere må nok komme til et kompromiss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2åring og 3åring her.

De ligger aldri alene og skriker i sengen, og har aldri gjort det. Ja, hun største har sutret noen ganger pga at hun f.eks ikke har fått nye sko med i sengen osv, men aldri skriking.

 

De gangene de tuller seg og griner, legger jeg meg inn til de, og som oftest er de sovnet innen 15min, begge to. Noen ganger ligger jeg en dag, andre ganger har jeg måttet ligge der med de hver dag i en uke, men så går det over og de legger seg fint alene igjen:)

 

Så jeg er enig med hun over her, aldri:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den eneste grunnen til at han gråter er fordi han vil bli tatt opp. Han slutter å gråte med en gang han blir tatt opp og er i gang med å smile og prate. Hvis jeg lar han gråte sovner han etter et par minutter, hvis han blir mer hysterisk går jeg inn å bysser/roer, men han gråter når jeg setter han ned. Da går jeg ut og han gråter litt alene og sovner etter noen få minutter....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...