Gå til innhold

Kan tomme trusler skade barn?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Er så sliten for tiden så i stedet for å ta tak i situasjonen kan jeg sitte på sofaen og sverge på at den som forsetter med det de gjør galt der og da skal miste en leke eller ikke får bli med på der og der.... Virker noe sekunder, men begynner å tenke på at det kan skade dem på en eller annen måte...eller at de aldri vil ta meg alvorlig lenger. Jenta på 5 virker det ikke på lenger, men gutten på 3 kan falle for det i noe sekunder...

 

Bør egentlig bare slutte med det siden det ikke funker, men det er ikke slik at jeg gjør det med vilje, det kommer bare...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Skade? Nei, tvilsomt.

Men du mister troverdighet, og når hun på 5 allerede vet at du ikke følger opp, hvordan tror du det blir når hun blir 15 feks?

ALT av tankemønster/adferd kan endres, så lenge du gjør deg bevisst på det og handler deretter. Verken enklere eller verre enn det er det ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker den metoden og det funker som bare det, her i huset.

 

Saken er den , at, truer du med å ta fra de f.eks favorittleken, så må du faktisk også gjøre det.

 

Tomme trusler er bare dumt, det går bare utover deg selv.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor bruke en metode som ikke virker? Ikke noe lurt å tomtrue sine barn. Eller vanlig true for den saks skyld..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pass på, dette er blitt ulovelig nå...

 

Å true med en konsekvens er ansett som barnemishandling :S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det kan skade.

 

De lærer seg at det ikke er så viktig å bry seg om hva voksne sier til dem, for de gjennomfører det ikke allikevel. Det vil få konsekvenser for barna når de kommer på skole og SFO, hvor det kanskje bare gis én sjanse til å få delta på noe. "Hvis ikke du slutter å veive med den saksa, så må du gå fra bordet!" Hvor tøft vil det ikke bli for dine barn når de oppdager gang på gang at de ikke får klippe mer, må gå ut av filmrommet osv, bare fordi du har lært dem at de alltid får to, tre, fire sjanser eller mer, fordi trusler aldri realiseres, og at de i realiteten kan ignorere voksnes beskjeder om det ikke passer dem å høre etter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei, ikke direkte, men det kan skade barns respekt og tro på deg. Til slutt tenker barnert: "pøh, mamma bare tuller uansett" og gidder ikke høre etter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ei jeg kjenner sier til 2-åringen sin at "hvis du ikke oppfører deg så kommer heksa og tar deg!" Heksa har han i en bok, han er livredd for henne. Det funker, men hvis du viser han boka får han hysterisk anfall. Jeg synes det er noe på grensa...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det er latterlig, men faktisk nå er det ulovelig pga det kan skade barnet og er ansett som psykisk vold...

 

Fikk beskjed om det fra ei fra familievernkontoret.

 

Disiplin på barn er jo skadelig tydeligvis, selv om jeg mener man kan true med og gi konsekvens til unger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...