Gå til innhold

Av ren nysgjerrighet: Velger dere navn til barna som dere synes er fine, eller noen dere synes vil passe barna om de er 2 eller 80 år?


Arb.ledig husmor

Anbefalte innlegg

Ble litt inspirert av en artikkel jeg leste der det stod: Kjenner du noen foreldre som heter Lucas eller Linnea?

 

Jeg har valgt gamle navn til barna mine, de var faktisk på blant de populære i 1888.. Og det er under 200 stk som heter det samme som eldstejenta mi, i Norge.. og under 300stk som heter det samme som yngstejenta mi, i Norge.

 

Vi valgte disse navna fordi vi syntes de var fine, og fordi vi liker navn som ikke brukes så ofte, og de er tatt fra navn på tippoldeforeldre på barna.. Får vi gutt noen gang, vil han også få et sjeldent navn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest vinterbrud

Navnet hennes ble valgt fordi det er vakkert og et navn som er internasjonalt.

Det passer på både ei lita jente og ei voksen kvinne.Mange heter det samme over hele verden.

Hun heter Maria og er to kulturell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig at Maria er et fint navn :)

 

Vi har også internasjonale navn, sjøl om det ble funnet ut etter at de fikk navna sine da.

 

Våre har navn etter Severin og Magdalena..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jenny og Ellinor heter mine jenter. Synes selv navnet er noe de kan vokse med, flotte stødige navn som også kan brukes internasjonalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hercule Poirot

Du stiller to spørsmål i overskriften, og mitt svar på begge er: Ja.

 

Det var viktig da barna fikk navn at navnene skulle være enkle å skrive, uttale og forstå. Begge har korte to-stavelsesnavn, ser ikke behov for, eller poeng med, lange dobbeltnavn der tilslutt bare ett, eller en forkortelse, blir brukt.

 

Samtidig skulle navnene være klassiske og helst langt fra topplistet. Guttenavnet er nok på listene, og vil sikkert være det i årevis, men det er likevel langt fra noe poppis-navn. Så var det også viktig at navnene skulle kle både barnet og den voksne personen som vokser til om noen år. Ergo: Ikke noe søtt kliss...

 

Jentas navn er temmelig sjeldent, men samtidig enkelt og stødig. Navnet er avledet av et norrønt, svært mye brukt kvinnenavn, men noe enklere. Kanskje ikke så enkelt internasjonalt som guttens, men helt greit. Hun deler navn med rundt 250 andre norske kvinner og jenter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begge. Det finnes ingen sjans i h for at jeg velger et navn jeg syns er stygt, men ei heller et navn som ikke er internasjonalt. Men nå bor jo jeg i utlandet òg, da. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi har valgt å kalle opp, men har selvsagt valgt et navn vi liker. Det er også et navn som fungerer på mange språk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenk når Carosander, Leander Nathaniel er ferdig utdannet advokater og tannleger...hihi... Høres ut som små dukker som deres mødre en gang bestemte over...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Navn endrer seg mye på 80 år. Det er en grunn til at Anders, Arnfinn, Olga, Herolf, Gerd osv. Tilhører en elder genrasjon. Tror nok ikke foreldrene deres tenkte at "jammen er det stygt på en baby, men gud så fint det blir på dem når de er 80 år"

Når vi ligger i grava sitter alle dib-mødrene og sier at Chanel, Paris, Nathaniel, Carosander osv er gammelmannsnavn som i hvertfall ikke passer på en baby!

Tror jeg da ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ♥ JuniGull10 ♥

Jeg kjenner faktisk en dame som er over 50 år som heter Linnea. Derfor er ikke det navnet nytt for meg og jeg ser ikke på det som et "nytt" navn.

 

Vi valgte navnet på sønnen vår først og fremst fordi vi syns det var fint. Vi bryr oss ikke om hva som er populært, men at det skal passe ungen og oss liksom. Mannen min er ikke tilhenger av "jålenavn / motenavn" (som han kaller det..), som f.eks. Nathaniel, Sander osv., men sønnen vår fikk likevel et navn som var på topp ti lista i 2010. Det er et eldre navn som igjen har blitt populært.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har fire barn, og på dem har vi ganske alminnelige navn. To av de har nok aldri vært på noen toppliste, men likevel navn alle har hørt før og ikke reagerer veldig på. De to andre har navn som har vært på topp-10 flere ganger oppgjennom historien, det er gamle stødige navn du i dag både kan måte på 80-åringer og 1-åringer som heter.

 

Vi ville at ungene skulle ha normale navn, at de ikke skulle møte mange rare reaksjoner på navnet sitt, vil de skille seg fra mengden kan de finne måter å gjøre det på, blir det viktig for dem å være en av mange har de navn alle har hørt før. Dette kan de selv og personligheten deres styre etterhvert.

 

Navnene skulle også fungere på Engelsk, verden er blitt liten og ungene skal helt sikkert ut å reise, studere eller jobbe og kan da ikke ha navn som betyr noe "ekkelt" på engelsk ;)

De må klinge fint, være pene og fungere både på en profesjonell fotballspiller, rørlegger og advokat, vi aner jo ingenting om hva de velger å gjøre.

 

Har derfor ganske vanlige navn, men ikke så vanlige at det blir noe problem. Ingen med samme navn hverken i barnehage eller skole så langt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

He, he - tenker akkurat som Libido;-) Det endrer seg, hva man tenker på som "gammelmannsnavn" og "sukkersøtebabynavn".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Først skrev vi ned alle navn vi likte, endte med 22. Så når babyen kom valgte vi det navnet som passet henne best. Det ble ikke det navnet jeg personlig syntes var finest, men det som faktisk passet barnet vårt. Altså, var ikke navnet bestemt før babyen ble født og vi kunne se om navnet passet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi valgte navn som vi syns var fine. Eline og Emil heter barna mine. Tilfeldig at de begge begynner på E også. Var de vi likte. Jenta mi har samme mellomnavn som meg og gutten min har mellomnavnet til mannen.

Jeg tenkte endel på det at navnene skal ikke være sånn hjemmesnekra eller ha et merke som navn. Chanel og sånn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

synes man skal være litt forsiktig med å synse litt for mye om hva andre kaller barna sine. Husk at foreldrene jo har valgt et navn de synes er fint til sitt elskede barn. Hva vi synes er egentlig likegyldig. Og man skal hvertfall passe seg for hva man sier høyt så våre egne små hører, vi vil vel ikke skape en ny mobbegenerasjon. Mobbing vil sikkert finnes uansett, men dumt at vi som voksne ikke kan gå foran med et godt eksempel.

 

Bare min mening.

 

(og nei, jeg er ikke premenstruell idag....)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet om en voksen mann som heter Lucas..og syntes ikke det var rart at han het det. Det er jo et veldig gammelt navn..

Og ja, et av mine barn heter Lucas.. Han fikk navnet rett før det ble et trendnavn..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det navnet som gjør et menneske til et menneske eller er det personligheten uavhengig av navnet? Synes det er rart at noen tenker på om navnet kommer til å "passe" barnet når han/hun blir voksen/gammel. Vi har selv valgt navn vi syntes var fine til våre tre barn.

Alt kler den smukke er det et ordtak som lyder :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine to heter Mia Madelen og Michelle. Høyt hatet navn her inne, men JEG syns de nydelige.... Og begge passer navnene sine,kunne ikke hett noe annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I mitt hode er det ikke sånn at noen navn ikke "passer" til en voksen dame eller mann, eller ikke "passer" til en baby... altså, de aller aller fleste er jo både baby, barn, ungdom, voksen og gammel med samme navn. Synes det er så merkelig å si at " en gammel mann kan jo ikke hete Lucas"... ehh, jo, han kan det og mange har hett det i mange genrasjoner før barn født de siste årene.

 

Navn som er poppis nå i 2011 har i stor grad vært populære før, ikke i vår foreldregenrsjon, men genrasjoner før det. Det kommer stadig nye navn til, men mange har jo eksistert mye lenger enn siden 2000-tallet. Mange av navnene vi bruker nå er jo hentet fra bibelen f.eks.

 

Datteren min heter Mathea + ett navn til. Her inne er jo det oppbrukt, stygt og ikke måte på, jeg synes det er nyyydelig og min gamle tante på 70 år har gode minner om en Mathea som pleide å passe henne da hun var liten.

 

Vi har valgt navnene til våre barn fordi VI synes de er fine, ikke ut i fra hva familie, venner, evt dibdamer mener. og det gjelder vel de fleste her inne tenker jeg. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...