Gå til innhold

Kan dere som kan om stoffskifte kike hit?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Er nå innenfor "normalen"

men er likevel utrolig dårlig.

føles som om jeg har infulensa hele tiden..

 

slapp, uvel, svimmel, tung i kroppen.

HAr vært syk meld i 4 uker, men legen ville ikke syk.melde meg lenger fordi jeg er innenfor normalen.

 

noen erfaringer om hva annet som kan plage meg?

Jeg sier til lege at jeg vil ha høyere dose, men han nekter fordi jeg ligger på normalen.

 

prøvene er: 16 og 2.5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

du er innenfor normalen, men ideelt sett så skal du ligge høyere på T4, du kan fint ligge opp mot øvre grense. TSH er såpass høy, den burde ned mot 1. Har selv hatt lavt stoffskifte i mange år. jeg ligger altfor høyt for tiden, T4 på 26,6 og TSH ikke målbart....

 

Be om en henvisning til en endokrinolog hvis ikke han vil hjelpe deg opp i dose. Hvis ikke han vil gi deg det: bytt fastlege.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja, jeg er enig med deg 23:42

jeg har kronisk stoffsykdom. har hatt det siden jeg var 12 år.

Mener jeg kjenner kroppen min godt nok til å vite at jeg ikke er frisk, selv om prøvene er "normale"

 

tsh så jeg på hans data kunne ligge mellom 1 - 4

(jeg trodde 2.5 var en slags øvre grense)

 

Tsh for 6 uker siden var 34.5 :P (so har jo blitt noe bedre, men jeg er fortsatt deprimert med hodepine og slapp tung kropp; det blinker foran øynene når jeg anstrenger meg, Jobber, går en rask tur ol)

 

HI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håpløs lege!!

 

Så lenge du er medisinert bør/skal prøvene ligge mellom 0,5 og 1,5 for TSH og i øvre grense for ft4. Det burde legen din vite.

Selv føler jeg meg ikke bra når jeg ligger på 2,5 og 16.

 

Er du gravid, forresten?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

PS! Referanseverdiene for prøvene er satt ut fra hva som er normalt for friske mennesker. Når man er medisinert tenker man annerledes. Hadde du virkelig tsh på 34,5 for 6 uker siden???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kan jeg spørre hvilken medisin dere med lavs stoffskifte tar? Jeg tar selv Levaxin. Har lest endel på nett og funnet ut at det er flere som aldri føler seg bedre så lenge de går på denne medisinen uansett om de ligger innenfor normalen. Noen har fått annen medisin som ikke er så vanlig i norge (armour) og de har blitt bedre med denne medisinen. Jeg har spurt legen min, men får beskjed om at det er levaxin som er vanlig i norge....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så på datan på legekontor, reagerte på tsh fordi jeg har lest og hørt at det bør være på 1.

nei, ikke gravid (som jeg vet)

 

Vet fra før at jeg har følt meg bra på 18-20.

men legen var fornøyd, ba meg faktisk om tips at det fins avlastningshjem om jeg er sliten....

(har mann og barn) men trenger ikke slik hjelp.

 

 

skal jeg nevne at legen min er turnuslege på 30 år...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23.58

ja, det er sant..

legen ringte meg en fredagsettermiddag etter stengetid når han las prøvesvara, han lurte på om jeg kunne stå oppreist. :P

 

jeg har alltid vært syk, har egentlig ikke følt meg "våken i hodet" (uten skyer) på mange mange år.. Så jeg svarte med at jeg har glemt at dette er å være syk..

 

hadde faktisk 34.5 (Men jeg vet ikke om det er farlig høyt)

HI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23:58

skal jeg nevne at keg hadde kobberspiral, som gjorde at jeg blødde i 9-12 dager, men opphold på 9 dager so nye blødningsuker. i 5 mnd..

hehe. (ja, han legen syk.melde meg på dagen gjennom tlf)

 

Den legen som ringte meg har selv lavtstoffskifte (skulle ønkse han var min fastlege)

HI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff, stakkars deg...

Har du fått sjekket binyrene dine? Be om prøve på morgenkortisol. Også lurt med D-vitamin prøve og B12.

 

Du er tydeligvis på vi ned fra et fryktelig høyt nivå. Ofte kan det ta lenger tid enn 6 uker før kroppen henger med etter å ha vært helt ute og kjøre. Hvis du tar 125 ug Levaxin nå, og du har gått ned fra tsh på 34,5 til 2,5 på denne dosen, kan det være lurt å fortsette på samme dose i 6 uker til for så å måle på nytt. Da jeg selv hadde tsh på 4 i fjor høst tok det over 2 mnd før jeg kjente bedring etter doseøkning. Det viktige er faktisk ikke verdiene på prøvene, men hvordan man føler seg. Men man skal stå en god stund på samme dose før kroppen er helt med.

 

Kjenner jeg blir fryktelig irritert når jeg hører om leger som skalter og valter med stoffskiftepasienter på denne måten. HELT TYPISK å snakke om psyke, utbrenthet osv når de faktisk ikke tar på alvor hvordan det er å være stoffskiftesyk.

 

Hilsen 23:58 igjen..

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvorfor sjekke binyrene?

ja, er enig ang det at det vil ta tid for kroppen å være på plass, derfor vart jeg overrasket over at jeg ikke fikk videre syk.meldig.

(for jeg er virkelig dårlig)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...