Gå til innhold

Dere som var til vekstestimering


dollypopp *tvillinggravid*

Anbefalte innlegg

og fikk påvist små barn. Ble det gjort noe eller gikk dere til fødselen startet av seg selv?

Jeg skal til kontroll pga at første var litt liten og veldig slapp og svak etter fødselen. Så lurer jeg på om jeg blir satt igang før dersom denne også er litt liten...??!Jm sa at jeg hvertfall ikke skulle gå noe særlig over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

De ser an hver enkelt situasjon. De ser på gjennomstrømningen i navlesnora, og babyen ellers viser fine trivselstegn, lar de deg gå så lenge som mulig. Men: Merk deg din og din manns fødselsvekt, og ta det med i beregningen. Normal fødselsvekt i Norge er mellom 2800 og 4500 gram. Nyere studier viser at man burde ha forskjellige gjennomsnitt å gå etter når det gjelder jentefostre og guttefostre, jentene er ofte mindre.

 

Skal du på Rikshospitalet...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi var der pga svangerskapsdiabetes og de var jo da redd for stort barn, men min lille ble hele veien målt til 10% mindre enn normalen. Han regnet da normalen til 3600. Vi oppga aldri hvor mye vi veide som nyfødt så han tok vel et snitt av dagens nyfødte.

Han sa det aller beste er å gå til babyen er klar til å komme ut. Dagen før termin ble min lille estimert til 3500. Ikke noe avvik lenger.

Han tøyde og strakk litt men ville ikke sette meg igang. Den natten gikk vannet og tulla ble født dagen etter termin. 2900 gram. Kan ikke helt stole på de estimeringene.

Vi var på SØF.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han ble tatt med ks nesten 4 uker før termin. Jeg hadde morkakesvikt, så var greit å få han ut. Han var - 23%. 2160 gram og 44 cm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var på det sånn ca en dullion ganger. Opplevde det ikke som noe annet en vanlig ultralyd. De bommet med 300 gram på fødselsvekt (døgnet før hun kom) og det var prosentvis ganske mye for henne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var på vekstestimering 3 gang me tulla mi. Hun ble målt til å være 3200 gr ca ved termin. men jeg ble satt i gang 1 uke før å da var hun 3870 gr, så litt feil kan man si. har jeg gått til termin eller over har hun blitt ganske stor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Var til vekstestimering pga fare for prematur fødsel. Han ble estimert til minus 5%, senere minus 10% og til slutt minus 12% og var 2720g 3,5 uker før termin..

De nevnte på at han mest sannsynlig ikke burde ligge lenger enn til termin siden estimeringen viste større og større avvik for hver gang..

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var på ekstra ultralyd mange ganger de siste ukene. Vesla ble målt til 2500 gram en uke før termin. Hun ble født til termin og var 3200 g, så de tok ganske mye feil. Greit å være klar over at det er vanskelig å måle, så sjansen for at det er feil er ganske stor. De ville ikke la meg gå over termin og jeg fikk time til igangsetting et par dager etter termin. En lege strippet meg på siste kontroll, og dagen etter gikk vannet. Jeg slapp altså igangsetting med medisiner. Men det endte med hastesnitt, så kroppen min var nok ikke klar for fødsel likevel. Alt gikk bra og heldigvis var jenta ikke så liten som antatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...