Gå til innhold

Hvordan er det å bli satt igang? (fødsel)


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

jeg blir muligens satt igang på mandag...

har født to ganger før og begge gangene har fødselen satt igang av seg selv. Men nå blir jeg mest sannsynlig satt igang.

 

Kan dere som har blitt satt igang, med hormonpiller fortelle meg hvordan det var!!?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg ble satt igang i uke 34 pga sv.skaps forgiftning.Helt jævlig fordi alt var hardt og umodent. Tok 31 t. med harde rier.Har mye og si hvor langt du er på vei. Med nr. 2 gikk alt av seg selv i uke 40 +3 og jeg fødte etter 3 t. i aktiv fødsel. Super fødsel =) Drømmefødsel om du vil !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble satt igang 11dager på overtid. Hadde da 3cm åpning uten å merke noe. Fikk en pille, og da tok det noen timer før jeg fikk litt murringer. Etter litt mens-murringer ble jeg undersøkt og hadde 4cm åpning. Da gikk det jammen unna å frøken snupp var ute etter 42minutter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har blitt satt igang to ganger, knalltøffe fødsler begge to.....første tok to døgn, andre tok tre døgn. Ballongkateter, tabletter, vannet ble tatt, drypp, epidural, og til slutt tang begge gangene. Blir ikke flere barn her hvis ikke jeg blir garantert keisersnitt, underlivet er permanent ødelagt etter tangforløsningene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

ble satt igang pga svangerskapsforgiftning, fikk tabletter. Hadde null åpning. Fødselen var intens, fikk tidlig epidural for riene kom som kastet på meg hele tiden, fikk ikke tid til å puste mellom. Gikk 2 timer fra 2 cm til full åpning, 15 min med pressrier og vips der var baby ute! Hadde heller ikke drypp, hadde så effektive pressrier! Revnet nesten ingenting. Nå i ettertid er jeg glad for at jeg hadde en rask fødsel og slapp at det drog ut i flere dager!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble satt i gang etter vannavgang og rier som ikke førte til noe. Ble først prøvd med gel i livmormunnen, så på drypp. Riene kom som hagl, i ca 24 timer uten stopp mens de de siste to timene satt å åpnet livmormunnen manuelt med fingrene hver rie, trodde jeg skulle dø!!

 

Endte med katastorfesnitt, begge full av infeksjon, intensiven på meg og barneintensiven på lille....

 

Skal ha oppfølging på neste og helst bli tatt som førstegangs hvis ikke planlagt keisersnitt.

 

Riene på drypp er vanittig mye verre enn naturlige...

 

Hjalp kanskje ikke, men du slipper vel drypp? Du skal vel bare igangsettes, i og med at du klarer å lage riene selv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble satt igang med slike piller da jeg fikk min 3. for to mnd siden. Ble satt igang 12 dager på overtid da fødselen ikke hadde startet av seg selv.

 

For min del gikk det veldig greit. Fikk første pille kl.12. Kjente litt småmurringer etter ca.20min (men turte ikke håpe det var rier pga historier jeg har hørt av andre). 15.45 var jeg overbevist, da var det to minutter mellom riene og de var kjempeintense. Hadde da 3-4cm åpning. Etter dette gikk det raskt og tulla var ute kl.17...:)

 

Det jeg synes var mest slitsomt/irriterende var at jeg hele tiden måtte ha ctg utsyret på meg. Dette førte til at jeg ikke kunne bevege meg slik jeg ønsket og i større grad ble lenket til senget da det ikke holdt seg på plass når jeg sto.

 

Går nok strålende skal du se. Lykke til!:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21.14:

oi, hørtes ikke noe særlig ut =(

Jeg har ved begge de to første fødslene starta med rier selv og trengte ikke noe hjelp for å få fart på riene..

Nå har jeg ikke noe rier eller noe enda, men på ul i går så legen at det var for mye fostervann. Så skal tilbake på kontroll på mandag, er det like mye fostervann da blir jeg mest sannsynlig satt igang...

 

HI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ble satt igang i uke 37 pga vekstavvik og lite fostervann. første pille 15.00, andre pille 21.15. fødsel startet med ett brak 02.00(ikke noe åpning i heletatt) og 03.15 var lillegutt kommet til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble satt igang 2 dager før termin, ( Hadde et utrolig hart svangerskap, jordmoren og legen min som avgjorde dette.)

Eg hadde ca 3 cm oppning i flere dager, men det skjedde ikke noe mer....

 

Fikk 1stikkpille hver 3 time. måtte få drypp for å få igang fødselen.. Jeg ble lagt inn på føden kl 12 på dagen hun kom kl 01.30 påfølgende natt.

Likte ikke å vente så lenge syntes dette var en vanskelig fødsel grunnet verken og utmatelsen.

 

Men når riene kom gikk det fort, jordmor målte 7cm åpning et 30 sekunder etter var hun ute med hode og skuldre!

lykke til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det var den værste og beste fødselen på en måte.

Første pille i 14-15-tiden, merket ingenting.

Neste omgang med piller i 20-tiden, merket ingenting, men etter noen timer begynte riene.

Utpå natten ble det bare værre og værre, ble flyttet på føden 5.30-tiden med

3cm og konstante rier. Kl 6.30 var alt over, uten noe smertelindring:)

 

Reiste hjem 6t etterpå!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns det var grusomt. Med riedrypp var det heftige rier fra første ri, akkurat som de siste cm jeg hadde med min naturlige fødsel. Hadde slike rier fra 9 om morgenen til kl 01 om natten da babyen ble forløst ved hjelp av tang og legens arm. Var forresten moden og hade 3 cm åpning når fødselen ble satt i gang.

 

Men tipper du får e mye greiere fødsel i og med at du ikke er førstegangsfødene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10:50

oi, det hørtes absolutt ikke noe særlig ut =( =(

nei håper det går fortere enn som så.. jeg er jo 3 gangsfødende, så håper det har noe å si...

 

HI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes du har fått mange skrek svar her, så nå har jeg faktisk logget meg inn kun for å fortelle at det er da ikke så ille....

 

Jeg ble satt igang en uke før termin, var moden. Fikk tab. Kl 9 og 16 tror jeg. Siden det ikke skjedde noe som helst fikk jeg beroligende over natten slik at jeg fikk sove.

Neste morgen fikk jeg tab kl 9 og 16. Etter den siste begynte det endelig å skje noe!!! Kl 17 flyttet vi inn på fødestua og kl 20.20 var babyen ute! Det gikk fort, det var intenst, men ikke værre enn min naturlige førstegangsfødsel.

 

Jeg anbefaler epidural tidlig, det rakk ikke jeg;) de vonde riene varte i 2 1/2 time, så det gikk fort:)

 

Men tar en slik når som helst fremfor min første fødsel. Men det er vel som alle andre fødsler - ulike;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg ble satt igang dagen før termin pga vannavgang. det var modent, men ingen åpning. tok 5 timer fra jeg fikk tablettene til riene starta. derfra tok det 4 timer før jenta var ute. skikkelig intens fødsel, ingen opphold mellom riene -det gjaldt også pressriene så hun kom altfor fort ( i tillegg som supermann) så jeg revna mye. 1.fødsel starta av seg selv og varte i 17 timer, men det var mye bedre enn denne sprintfødselen.. men: har hørt flere som har blitt satt igang som ikke har hatt tøffe fødsler, så det er nok like individuelt som om man ikke blir igangsatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sugarbells med 2 jenter<3

Godt å høre om historier som ikke bare er skrekk historier ja!!

takk =)

 

HI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logget meg inn for å gi deg min historie som ikke er grusom! =)

 

Ble satt i gang med piller 13 dager over termin. Gikk hele dagen uten at det skjedde noe, men på kvelden startet det med vannavgang og sterke rier. 2 t og 34 m etter første rie/vannavgang var gutten ute!

Hadde ca 5 cm åpning før noenting skjedde da, var godt moden!

 

Det er utrolig vondt og jeg fikk knapt pause under riene.. Fikk lystgass som eneste smertelindring, rakk ikkke epidural! Jeg fikk litt panikkfølelse under fødselen pga alt skjedde så fort, men etterpå var jeg bare helt i himmelen for at ting gikk så flott! Jeg fikk bare noen små-rifter, og gutten skårte 10/10 på begge apgartestene.

 

Neste fødsel vil jeg gjerne skal vare lengre, og gjerne litt pause mellom riene! Men så tenkte jeg også at det var greit å være helt ferdig etter bare to og en halv time!

 

Jeg følte rett etterpå at det var en drømmefødsel, og har ingen fæle følelser ovenfor å bli igangsatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for din historie!!

skjønner godt at det ikke er noe særlig når det er så intenst, men sikkert godt at det er så fort ferdig å...

Utrolig godt å høre litt gode historier om å bli satt igang også, gjør det litt mindre skremmende!! =)

 

HI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns ikke det var så ille.

 

Jeg ble satt i gang 10 dager over termin pga lite fostervann. Fikk første pille kl 12, og skulle få neste kl 18. Den fikk jeg aldri. Hadde da endel murringer og de ville ikke gi meg mer før neste dag, for å ikke overstimulere. KL 20 startet riene. Da var det ca 20 min. mellom dem og de varte ikke så lenge.

Det begynte å ta seg skikkelig opp rundt kl 04.30, vannet gikk kl 6 og 20 minutter etter var jenta ute. Fikke aldri noe annet enn den ene modningstabletten (fikk klyster også forresten). Ikke noe drypp. Kroppen ordnet resten selv. Må legge til at det ble litt dramatisk på slutten da fosterlyden plutselig falt, og det ble ringt etter barnelege. men på neste pressrie før legen rakk å komme kom jenta, frisk og fin :)

 

Alt i alt syns jeg det var en fin fødselsopplevelse, som førstegangsfødende har jeg ikke noe å sammenligne med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble satt igang en uke før tiden - og jeg var veldig umoden. Jeg fikk første pilleren i 17 tiden, og neste kl 22. Kjente mensmurringer fra midnatt og de varte hele natten - såpass vonde at jeg bare fikk en times blund gjennom hele natten. Klokken 6 ble det helt jævlig..

Grøsser bare jeg tenker på det.

Jeg hadde det helt ubeskrivelig vondt hele morgenen, klarte ikke å reise meg opp fra sengen engang. Jeg fikk aldri pause mellom riene, så det var bare intens, evigvarende smerte som bare varte og varte. Jeg hadde nok kommet til å hoppet ut av vinduet om jeg hadde fått sjansen, men jeg kom meg heldigvis ikke ut av sengen..

 

Jeg var helt overbevist om at jeg skulle dø, for det var ikke mulig å ha en slik smerte uten å dø, husker jeg at jeg tenkte. Jeg tror jeg sa "Nå dør jeg" sikkert over 100 ganger på de timene.

 

Jeg ble lovet epidural bare jeg fikk 2 cm åpning, men jeg hadde null hver gang de sjekket.

Jeg gikk fra 0 cm til full åpning på en time - så de fikk aldri tid til å sette den:(

 

Uansett - selve fødselen gikk lekende lett hos meg. Jeg presset henne ut på egenhånd etter første pressrien var over, fordi jeg var drittlei:)

Men åpningsriene var døden...

Barnet kom ut 6 timer etter det vonde og uutholdelige virkelig startet.

Ikke meningen å skremme deg, forresten! Din fødsel blir forhåpentligvis mindre smertefull enn min var:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...