Gå til innhold

Oppdatering - tvungen bleieslutt


Underveis -->

Anbefalte innlegg

Jeg fant ikke igjen mitt originale innlegg, og ikke husker jeg om det var her jeg skrev det, men følte for å oppdatere litt på hvordan det går med vår 2-åring.

 

Jeg søkte opprinnelig om råd fra de som hadde forsøkt bleieslutt uten å vente på at "barnet ble klart". Litt ymse meninger, men jeg synes jo det er interessant at temaet til og med var på nyhetene her om dagen.

 

Det er vel en knapp måned siden jeg skrev og vi har hatt fremgang! Jeg var litt bekymret da jeg skrev inn, siden Arvingen ved et par anledninger faktisk hadde blånektet og blitt sint når vi foreslo å gå på do. Det vi så gjorde var bare å ta av ham bleia når han var hjemme (fortsatt bleie i barnehagen) og sluttet å mase om at han skulle på do. Tisset han, så tisset han, og bæsjet han, så gjorde han det også ;-) Det ble overraskende lite søl! Nå har han vært ute uten bleie, i bare buksa i 1 time uten å tisse på seg. Han løp inn på do i dag fordi han trodde han måtte bæsje, og han syntes det var ekkelt her om dagen med den blytunge tissebleia etter natten. Han ville heller sitte og spise frokost uten ;-)

 

Er veldig fornøyd, og ikke så lite overrasket over at det snudde så raskt fra noe som så litt negativt ut, til noe som nå er ganske så positivt. Når vi tar av bleia permanent når vi tar ferie om en mnd tid, så regner jeg faktisk med at det ikke tar mange dagene før han er tørr på dagtid!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi sluttet med bleie på våres mini ifjor sommer når vi tok ferie. Han var da 2 år og 5 mnd. En del uhell i starten, eller at vi ikke rakk frem i tide, men gikk seg til fort.

Hvorfor skal man vente så lenge egentlig? Kommer til å gjøre det samme på neste barn også. Synes det er ekkelt med store barn som går med bleie. Før i tiden sluttet de med bleier i 1-2 år alder. Og det er ingenting i veien for å gjøre dette nå heller.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er nettopp mitt argument også, men "alle" mente at det var for tidlig. Selv et familiemedlem som selv har 4 barn mente at det måtte jeg nok vente med til neste år. Da ville han jo vært snart 3,5 år før han var bleiefri, og det synes jeg nå er litt sent jeg da.

 

... men nå mener jeg at barn klarer mer enn mange tror og at dersom man bare utfordrer de på rett måte så tar de fleste utfordringen på strak arm. Jeg ser nå i alle fall at mestringsfølelsen er en egen drivkraft. Dersom dette faktisk bli vellykket, noe jeg tror, så kommer jeg definitivt å gjøre det samme på nestemann!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig!! Jeg gjør det nå med min 17 mnd gamle. Ikke akkurat bleieslutt. Men tilvenning til potte. Leste om en "3-dagers kur" så jeg tenkte å prøve når hun nærmer seg to år. Det ser ut som hun skjønner, kanskje ikke hva som skjer, men at det skjer noe. For hun kikker ned mellom beina også kommer tiss etter noen sekunder. Jeg har tro på at man kan pottetrene tidlig om man bare ikke gjør så mye styr utav det. Bare fjerner bleia og feks etter måltid setter barnet på potte/doring. Og passer litt på at barnet ikke tisser og bæsjer på gulvet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en på 2 år og 3 mnd og han nekter å sitte på do/potte. Går barna deres frivillig eller "presser" dere de på do? Jeg aner ikke hva jeg skal gjøre men vil heller ikke ha en 3,5-åring med bleie.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har jeg forstått det rett så er det bare blitt tatt av bleier, også får ungen alt i trusa. Også er det selve ubehaget med og bli bløt og klisset som etterhvert får ungen på do:o)

 

Jeg har ikke gjort det selv, men begge mine var bleiefrie, dag og natt, noen måneder før de var tre. De fikk bestemme selv..VI begynte med og prøve og få de til og gå på do, aldri noe press, men de gikk seg til" selv.

 

Jeg tror et alternativ kan være og prøve bleier med dårligere oppsugingsevne, som er lite behagelige og gå med og som fort blir våt..Så slipper man og vaske SÅ mye klær og gulv når uhellet er ute. Tror at barn før i tiden sluttet tidlig rett og slett fordi det var ubehagleig med bleier da disse var av en kvalitet vi ikke kan tenke oss i dag. MIn bestemor hadde 6 unger på 8 år. Og hadde aldri to bleiebarn samtidig. Det bare "var sånn", som hun sa. KOm ikke på noe "bleiesluttopplegg" eller noe sånt heller...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nå har ikke jeg lest det første innlegget ditt HI, men har tenkt en del selv på bleieslutt. Har selv en sønn på 20 mnd nå, og tenkte at i hovedsak neste sommer er han bleiefri. Har kjøpt enn en potte da han ble 1 år, men den er han ikke intr. i lenger da han heller vil sitte på do. Jeg spør han hver gang vi bytter bleie om han vil sitte der, noe han vil. Han gjør ingenting på do, men bare det at han vil sitte der er jo kjempe bra. Idag spurte jeg ikke om han ville sitte der, men da pekte han på doen selv :) Idag skulle han til og med ha dopapir og tørke rompa si - han er ofte på badet når vi er på do, så han tar etter oss. Jeg lurer på nr jeg begynner å jobbe mindre til høsten, og han blir 2 år, om vi skal se om vi får han bleiefri allerede da.. Prøve ihvertfall :)

 

Lykke til videre med bleieslutt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...