trippeltopp Skrevet 17. juni 2011 #1 Skrevet 17. juni 2011 ...noen som har hatt den og kan informere meg om forløpet? Våknet opp med illrøde kinn som klør fælt, i dag. Har hatt litt vondt i halsen i det siste, og vært litt hoven i lymfekjertlene på halsen. Min sønn har vært småforkjølet, og har også hatt røde kinn - spesielt det ene kinnet. Min mor mener at jeg ikke har hatt det da jeg var liten, så blir jo litt urolig i og med at jeg har skjønt at det KAN være skadelig for fosteret (selv om det som oftest går bra..).. Så lurer på om noen andre voksne har hatt det og kan si litt om sine symptomer? Kan jo være noe jeg reagerer på også...
aviatrix*høygravid Skrevet 17. juni 2011 #2 Skrevet 17. juni 2011 Hei! Det var en i barnehagen til sønnen min, som hadde vært sammen men noen som hadde det.. og da måtte jeg til lege og ta blodprøve for å finne ut om jeg hadde hatt det..med beskjed om å holde meg godt unna det barnet.. Det smitter nemlig før man får utslettet, og det kan være skadelig for fosteret, særlig tidlig i svangerskapet... fikk svar på blodprøve etter 5 dager at jeg var immun, altså hadde hatt det før... så da er det jo greit.... og så fikk jeg vite et par dager etter at ikke var parvovirus den aktuelle ungen hadde hatt allikvel.. men, greit å vite at jeg er immun legen tok blodprøve på flekken når jeg ringte... bare dro ned og så tok ho meg innimellom noen pasienter.. så ring legen du.... evnt legevakta siden det er helg
trippeltopp Skrevet 17. juni 2011 Forfatter #3 Skrevet 17. juni 2011 Takk for svar. Har undersøkt litt og ser ut som om de uansett anbefaler at prøve blir tatt et par dager etter symptomutbrudd, fordi det tar litt tid før det viser på blodprøver.. så jeg ringer legen mandag, der er jeg garantert å komme til + at jeg vet legen min vil ta det seriøst. Legevakten i oslo er liksom ikke helt det samme :/ Såvidt jeg skjønner tar det også fra to til 14 uker før det evt. vil oppstå noe fare for barnet, så jeg rekker dermed å komme til hos legen før en evt. fare skulle oppstå.. og best av alt hadde det jo vært om det viser seg at jeg overhodet ikke har den femte barnesykdom Krysser fingrene for det! Slitsomt at det alltid skal være noe å bekymre seg for :/
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå