Gå til innhold

Hva slags erfaringer har dere med å sende 1åringene deres i bhg?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Min begynner når han er 1 år, han skal ha 50% plass. Er det noe å grue seg til? Jeg tenker så mye på dette, åssen skal det gå? Han vil jo enda være så liten! Uff..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg sendte min når han var 11mnd.. var litt trist, men når jeg så hvor flinke de var med han og hvor mye han likte å være sammen med de andre barna slappet jeg mer av.

Han fikk også en del oppmerksomhet siden han var så liten, tror han likte det , he he

 

Sitter kun igjen med en positiv erfaring :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har aldri gjort det, og ikke hadde jeg gjort det uansett !

Skjønner ikke hva du skal med unge om du på død og liv bare skal sende hn vekk med en gang permen er ferdig !

 

Jada, si hva du vil, bli sur fornærmet osv, men det er sannheten.

Hvorfor får egentlig folk unger fortiden?! Det er FÅ foreldre som faktisk har tid til ungene sine.

 

Ikke akkurt meningen å svare deg så sint, men slik tenker jeg.

Og nei, det er absolutt ikke sant at de som er så små koser seg sånn som foreldrene tror... Ta deg en titt rundtom i barnehagene... så ser du masse rart...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21:11, det skal litt mer til for å provosere meg idag ;)

 

HI

 

Tusen takk for beroligende svar fra du andre som svarte :)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal jeg være helt ærlig med deg, så synes jeg faktisk litt synd på de 1-åringene jeg ser på avdelingen når jeg henter og leverer jenta mi... Foreldrene sier alltid at de koser seg SÅ fælt der, for de er jo bare SÅ sosiale og kjeder seg liksom SÅ fælt hjemme, men jeg vet nå ikke helt jeg... Det jeg ser, er 1-åringer som vaser rundt uten særlig mål og mening, og som nærmest suuuger til seg et snev av voksenkontakt når jeg kommer inn, da skal de liksom prøve å få dekket et behov for litt 1-til-1 kontakt med voksne, som det dessverre gjerne blir litt lite av i barnehagene nå til dags, med hele 14 barn per avd. Men ihvertfall bra at han bare skal gå 50 %, det hjelper veldig på tror jeg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21:19 Takk for et ærlig svar. Det er akkurat dette jeg er redd for. At de små bare blir "dassans" rundt der.. uff. Jeg håper virkelig ikke det er slik i alle bhg, slik du sier det er i din :(

Jeg har virkelig ikke lyst å sende han i bhg, men vi har ikke noe valg pga økonomien. Men jeg er glad vi bare skal ha han der 50% ja

 

HI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

altså surkjærring, det er ikke alle som har råd til å gå hjemme og kose seg etter endt permisjon. Noen må pga mange forskjellige grunner jobbe og kan ikke forvente at mannen skal ta seg av dem.

Hadde blitt pent lite med unger i Norge om alle var nødt å gå hjemme med dem uten lønn.......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men herregud da...hva med oss som ikke har noe annet valg? Jeg har ikke mulighet til å være hjemme med barnet etter h*n har fylt ett år.

Så utrolig frekt å si noe sånt 21:11

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den ene gutten min begynte i bhg når han var 1 år, han gråt og gråt hver dag i 3 uker, så var det plutselig stopp og han stor koste seg der!

Når babyen i magen nå blir ett år er jeg usikker på om den skal i bhg eller ikke... jeg har lyst til å gå hjemme lenger, men er ikke sikkert vi klarer det økonomisk... så da blir det evt 50 % plass..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjære HI

Be om en samtale med ped.leder på den avdelingen barnet ditt skal gå. Fortell om "redselen" din for å levere fra deg 1-åringen din. De vil beroligge deg, forklare litt av dagens rytmer og rutiner.

 

Min sønn begynte da han var 14 mnd, kunne ikke engang gå. Men vet du hva? Det gikk kjempe fint og det GÅR kjempe fint. Han er 19 mnd nå og stortrives. Ler høyt når han kommer inn og spesielt ser hun ene assistenten som han elsker høyt. De er 8 barn på hans gruppe, 3 voksne. Dette er en naturbarnehage hvor de er myyyye ute. Jeg har god magefølelse på de tok godt vare på han fra starten av.

 

Ikke hør på hun litt lenger opp. Mange, de fleste, har ikke øknomisk anleding til å gå hjemme full tid etter endt permisjon. Ikke dermed sagt at vi er dårligere mødre eller ikke har tid til de barna vi har fått. Herre fred, jeg hever meg godt over sånne utsagn. Se deg rundt, de fleste barn går i barnehagen nå.

Det finnes gode barnehager og dårlige barnehager. Du få fort magefølelse om ditt barn går i en god barnehage.

 

Lykke til....!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tuuusen takk for at du tok deg tid til å svare, 22:05.

Det var en god ide, skal be om en samtale med ped.leder. Jeg har jo ikke peiling på åssen en vanlig bhg-dag ser ut, jeg vet ikke hva de gjør med ungene der, jeg vet ingenting. Det er nok der mesteparten av redselen min ligger - det at jeg ikke vet hva som foregår til enhver tid, og det at jeg ikke har noe kontroll!

 

Dette er også en naturbhg, og de er 4 ansatte på 11 barn. Håper og ber om at vi får en like god erfaring med bhg som det du har hatt!! =)

 

hi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får vondt i hjertet når jeg ser noen av de minste som gråter inntil vinduet, og kaller alle som kommer for mamma:( Er glad jeg har valgt å leve på en slik måte at jeg kan vente til barna er litt større før de begynner. Og,ja, det handler faktisk alltid om valg og prioriteringer. Ville faktisk heller valgt dagmamma når de er så små.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

JEG har jobba i barnehage på småbarn i flere år.

De små blir tatt veldig godt i mot, og alle tar godt vare de små.. de små tar også vare på hverandre!

Og de utvikler seg fort, og lærer mye, av hverandre. De er sammen med barns på dems egen alder og det er viktig for de små, å få stimulert sanser og utviklinga...

Jeg skjønner at du gruer deg. Noe jeg syns er viktig er at foreldrene har god kjemi med barnehagen og ansatte, og ikke vær redd for å si fra. De ansatte gjør det du vil med barnet. (f eks mat, soving, stell osv).

Og når de er 1 år så ikke la de ha så lange dager (7-17). La de få korte dager og gjerne fri innimellom.. du som har halv plass til barnet ditt er jo heldig.

 

 

Tenk deg at du er hjemme med barnet ditt på 1 år. Barnet sitter alene å leker mens du gjør andre ting.

I barnehagen leker andre barn på ditt barns alder, og har det kjempefint- du ville gjerne at ditt barn skulle fått vært med de andre 1 åringene der du bor.

Men igjen, ikke la de små få tøffe lange dager...

 

Mitt barn blir snart 1 år og skal begynne i barnehage noen dager etter det har fylt 1 år, det tenker jeg blir bra for meg og han, og han skal få aaaall den mamma og pappakosen etter barnehagetid, da blir all husarbeid og andre ting satt til side... det gjøres da barnet er lagt.

 

Lykke til HI, dette går fint! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Poden var 11 mnd da han begynte og har (tro det eller ei) likt seg der fra første stund. Jeg tror det har mye å si hvilken barnehage man havner i, barnet selv, og foreldrene. Jeg tror ikke en diger basebarnehage er det beste for småttisene, og jeg tror det kan være tøfft for forsiktige og blyge barn, men det blir heller ikke noe bedre om mor gråter når hun går eller at Poden aldri før har fått lov til å gjøre noe på egenhånd.

 

Her går arvingen også i en barnehage med fokus på fysisk aktivitet og sunn mat. Det passer ham perfekt. Han er en veldig aktiv liten gutt, er flink motorisk og spiser som en hest! I en slik liten barnehage er det også veldig lett å møte barnas individuelle behov, og jeg må ærlig talt si at jeg aldri har sett noen av barna bare "sose rundt".

 

Arvingen er forøvrig nå 2 år og er like happy :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22:18

 

TUSEN TAKK for svar ! :) Nå følte jeg at jeg fikk litt ro i sjela! Håper det jobber noen som deg i barnehagen gutten vår begynner i :)

 

Ja, han skal jo bare gå 2 dager den ene uka, og 3 dager den andre uka. Kommer til å levere han kl 8 og hente han igjen seinest kl 15, noen ganger kl 1330. Så det blir jo masse tid til mammaogpappakos :)

 

Jeg er veldig opptatt av at vi skal ha et godt forhold med de ansatte, men jeg er veldig redd for å "mase" for mye på de også.

 

Hvor lang tid pleier det å ta før en 1åring har vendt seg til bhg? Skjønner at de første dagene så gråter de sannsynligvis litt når mamma/pappa drar.. men hvor mange dager tar det før det begynner å bli ok?

 

hi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har god erfaring!

 

Vår eldste datter var veldig klar for å være sammen med andre barn. Når det var barn i nærheten så kikket og kikket hun på dem. Det var aldri grining når jeg gikk, men glad vinking.

 

Hun gikk i aldersblandet barnehage (1-6år), og ble veldig populær blandt de eldste jentene det året, og fikk være med å leke masse med dem.

 

Jeg har aldri syntes mine egne barn har vært for små til å begynne i barnehage når de er rundt året, men kan tenke om andre ettåringer som begynner at de er små. Jeg tror det er fordi man kjenner sine egne barn.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poden kalte alle menn for pappa... Er det ille? Spredte mest humor her ;-)

 

Fra spøk til revolver: Det er individuelle forskjeller! Noen barn takler helt fint å gå i barnehagen. Noen takler alle typer barnehage også. Det er ikke noe fastisvar på dette!

 

Hilsen anonym over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er både og, som med alt annet her i verden. Jeg er selv mor og hadde muligheten til å være hjemme nesten et år ekstra med barnet mitt. Angrer ikke på det, vi hadde et fantastisk år og koste oss veldig. Men det er ikke det rette for alle andre, og mange har ikke muligheten pga jobb og økonomi.

Jeg har jobbet noen år i barnehage og ser at de aller fleste 1 åringer klarer seg bra og har gode dager i barnehagen, så fortvil ikke alle dere som enten må eller som velger å sende 1 åringene deres i barnehagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er litt forskjellig. Det kan gå suuuuperfint i 2 mnd... så snur det seg, da kan barnet hyle når du går, selv om det har gått bra i en laaang tid...

Men det er ikke noe galt med barnehagen eller ansatte. Ansatte er veldig ærlige, de holder ikke tilbake på noe..

 

Det kan ta lang tid før de vender seg til barnehagen, og barnet ditt er ikke lei seg og gråter dagen lang selv om han gråter etter 3-4 uker, det går over veldig raskt. De blir oppmerksomme på andre barn og leker, og etter litt trøst og kos med en voksen blir barna veldig veldig ofte med de andre barna på leken... (eller sitter sammen på gulvet og utforsker sammen). Bhg ansatte trøster de som trenger trøst, og de VET at de er små og de tar godt vare på de.. dessuten, er de små ofte veldig populære (alle barn er det uansett alder) men de større barna viser mye omsorg til de små... andre voksne som ikke jobber på avd kan også komme innom å hilse på å kose litt og bli kjent (BRA tilfelle din kontaktperson skulle være borte en dag).

 

Men du skal vite det at halv-plass-barn kan bruke litt lenger tid på vende seg til barnehagen. Og du skal vite det at det er flere barn som har perioder der de gråter ved levering, samme om de er 1 år eller 3 år og har gått i barnehagen leeenge, og alt har bare vært bra.

Som sagt, da vil man kanskje tro at det har skjedd noe i barnehagen, skjer det noe, FÅR du vite det. du får vite det meste ved henting.... Barn tar ofter fra hverandre... Neeei, syns du skal lene deg litt tilbake, og ta det rolig.. Dette går kjempefint! :-)

 

klem fra 2218

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må bare kommentere en ting ang dette at de små "bare dasser/vaser rundt". Det kan sikkert se sånn ut utenifra og mange har kanskje forventninger om alt barna skal gjøre, lære, lage, male, formingsaktiviteter osv osv. Men min erfaring etter noen år med eget småbarn og jobb på småbarnsavdeling er at det aller, aller viktigste for de minste barna er å få god omsorg, trygghet og å få leke og bruke kroppen sin! De elsker å stabbe og vandre rundt. De trenger å krype og klatre og leke på gulvet. De bør selvsagt få gjøre litt annet også, pekebøker, sanger, litt forming osv. Men dette kommer mer og mer etterhvert som de blir større, får mer interesse og finmotorikk. Så ikke så på det som så veldig negativt med 1 åringer som "vaser" rundt på gulvet. For det er det 1 åringer gjør og liker å gjøre mye av tiden. De øver seg på å gå, reise seg, bli stødige osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min begynte når han var 10 mnd...

gikk kjempefint det, ikke bry deg om alle som skal gi deg dårlig samvittighet!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare gode erfaringer. :)

 

Lærer så mye! Får gode men ja små venner, men venner er viktig. Elsker å "jobbe sammen med andre"! - Har et fantastisk fint læret i stua vår som småbarna har malt og auksjonert bort til sin foreldregruppe, vi "vant" auksjonen! :D

 

Språk, sosial intelligens, intelligens, kunst, morro, livet, med med og motgang.

 

De er så fine sammen, jeg er så glad for at de har den muligheten. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

anno 21.19 her igjen. Jeg har også jobbet på småbarnsavd. i noen år, så jeg vet hva jeg snakker om. Men 11 barn på 4 voksne hørtes jo bra ut ihvertfall, det gjør forhåpentligvis at de minste får litt mer voksenkontakt de også, det vanlige er jo 14 barn på 4 voksne, og alle monner drar osv.

 

Tilvenning av 1-åringer pleier som regel å gå veldig bra, fordi de rett og slett er litt for små enda til egentlig å skjønne helt hva som skjer, de skjønner ikke rekkevidden av situasjonen enda og derfor blir kanskje ikke den synlige reaksjonen så stor alltid...

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer til å gå så bra!!

Men vær forberbedt på at når barnet ditt skal i barnehagen så sjeldent så kan det bli litt grining ved levering fordi det tar lenger tid å bli vant til rutiner, bli kjent når barnet ikke er der hver dag.

 

Men barnehage er topp!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...