Gå til innhold

er det noen spesiell grunn til at noen ikke har el hver mnd, å kan dette ha vært el?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Lurer på om det er noen spesiell grunn da jeg til dags dato ikke har fått utslag på en eneste el-test selvom jeg har testet hver dag.

Jeg strever veldig med å bli gravid, å klarer jeg å bli gravid så mister jeg bare noen uker etter at jeg har funnet det ut.

 

Og det jeg lurer på om kan ha vært el er at jeg hadde veldig mye slim nedentil (beklager detaljene) idag og igår, og dette er noe jeg veldig sjeldent har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

nei jeg har ikke vært til utredning, for legen sier bare at vi skal prøve litt lenger når jeg spør og tar opp at vi har prøvd en stund (1år siden forrige spontanabbort).

 

hi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er 1 år siden SA, så har du rett til å bli henvist til utredning!!

 

Hvis du/dere har råd til privat gyn ville jeg valgt det. Jeg gjorde selv det (har PCOS) og har fått utrolig oppfølging. Man får det man betaler for :)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tviler sterkt på at det er tidlig overgangsalder da jeg for eksempel har regelmessig mens med en syklus på 25 dager.

 

Hadde det vært private gynekologer her jeg bor så hadde jeg absolutt tatt meg turen dit, men siden det ikke er det så må jeg via lege for å komme i kontakt med gynekolog.

 

Hva er FSH og AMH?

 

hi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du har mensen hver måned har du vel hatt en eggeløsning imellom? Hormonene våre setter vel ikke igang en mens om det ikke har vært en eggeløsning?

 

Jeg har ikke tatt en eggeløsningstest i hele mitt liv, men jeg har økt (blank) utflod under eggeløsning. Jeg vet det fordi jeg også får vondt i magen under eggeløsning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man har ikke mensen fordi det kommer ett egg, men fordi et egg ikke fester seg til slimhinnen! Når man har mensen blør man altså ut slimhinnen. Slimhinnen vokser hver syklus for å forberede seg på å holde fast et befruktet egg. Kommer det ikke så blør man ut slimhinnen og den vokser igjen iløpet av neste syklus, så jo anonym 23.12, man kan ha mensen selvom man ikke har el.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, bare trodde at denne hormonelle syklusen inneholdt alle faktorer jeg.. Vet jo at slimhinnene blør ut fordi det ikke har festet seg et egg, men jeg trodde ikke slimhinnene "bygde seg opp" om det ikke var hormoner tilstede som setter igang eggeløsningen. Er jo hormoner som styrer det som skjer i livmoren også, ikke bare i eggstokkene.

 

Tydeligvis en komplisert affære dette, som ikke trenger alle elementer for at noe skal skje. Merkelig egentlig, at alle hormonene som styrer slimhinner i livmoren, blødning osv er tilstede, men ikke hormonene som sørger for at det blir sluppet et egg. Men noe er jo tydeligvis galt om det ene skjer og ikke det andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

FSH og AMH er hormoner.

Jeg kunne stille klokka etter min mens, men hadde allikevel tidlig overgang i en alder av 21 år.

 

Ta en blodprøve på syklusdag 1-4, den kan gi deg mange svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi, nå ble jeg nervøs også! Det var utroolig tidlig.

Ikke HI, forrsten.

 

Hvordan fant du det ut? Hadde du noen symptomer?

 

Og enda et dumt spørsmål: Går det an å kurere med medisiner?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kan ikke kureres.

Merket det da jeg ikke ble gravid.

 

Har hatt flere prøverørsforsøk uten hell, fikk nesten ikke egg ut.

Ble gravid uten forsøk etter 12 år.

 

Først nå i en alder av 40 merker jeg at mensen kommer og går som den vil.

Overgangsalderen starter alltid ca 10-15 år før en merker noe selv.

 

Nå bare håper jeg at jeg menstruerer så lenge som mulig så jeg slipper medisiner og bivirkninger på de.

 

Har 3 barn nå, men de to siste som er tvillinger kom etter et forsøk med eggdonasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...