Gå til innhold

Hvorfor skriver mange FØR i stedet for FOR?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Aner ikke. Aldri lagt merke til det. Kanskje det er dialekt. *

 

Sorry. Skift og punktum streiket visst :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Syns det er flere som blander for og får. Det har ikke med dialekt å gjøre, men at man ikke kan forskjellen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rettskriving?? På min dialekt brukes det ikke FOR i det heletatt... så altså? Rettskriving???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi de er mindre intelligente eller fra Sverige - eller så er det meget synd på de, for de er nemlig dyslektikere, skjønner du.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enten skriver man dialekt (noe man bør droppe på forum med mennesker fra hele landet) eller så skriver man på bokmål evt. nynorsk. Det ser bare dumt ut når man skriver ett og annet ord på dialekt. Har man dysleksi pleier det å lyse igjenom, og det må man godta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

dialekt er ikke et skriftspråk. Det er kun bokmål og nynorsk som er korrekte måter å skrive. Det ser ikke så veldig profesjonelt ut, med jobbsøknad på dialekt f.eks. Og det er en veldig dårlig vane å skrive på dialekt. For det er vanskelig for andre å lese.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke alle med dysleksi er tydelige på feilene sine.

 

Jeg blander for og før pga i min dialekt sier man førr i stede for for. i tillegg til at vi bruker for i stede for dra/dro...

 

Hvis dere som henger dere opp i enkeltfeiler er så idiotiske, at dere ikke kan ignorere feilskriving som de med dysleksi klarer glatt, lurere jeg på hvem som bør droppe forumet egentlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Jeg bruker mye "før".. jeg kommer fra ei "nynorsk" kommune og har en dialekt der det blir brukt "før".. Iblant når jeg skriver, både brev, og andre ting, så blir det litt blanding. Jeg flytta fra hjembygda da jeg var 16 og syns det var vanskelig å skriver alt på bokmål. (Jeg ble tvingt til det på skolen som nyinnflyttet). Noen ord glipper det og blir "før" og ikke "for". Om det plager noen, så beklager jeg det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan skrive nynorsk også. Men i søknader, formelle brev osv, er det lurt å skrive på enten bokmål eller nynorsk. Jeg hadde ikke ansatt noen som ikke skrev en søknad skikkelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...